| ||||
| ||||
XXX 1 X• CYRILL 31
o jednotę církevní i ve zpęvu liturgickém, nýbrz i o vdęcnosti a úctę ke starovękému dę- dictví církve rímské. Doufati jest, ze dosti brzo snad se dostane menším chórűm, kde zpí- vají se nešpory latinské v nedęli a ve svátek, vhodného výtahu, který, dík novým rubrikám, bude moci býti o nęco kratší, nez bylo dríve. Nové antifonale v osmerce na jemném papíre tištęné, obsahuje vęcný kalendár na XVII. str, ordinarium hodinek knęzských se zaltárem, dle nové úpravy rozdęleným (str. 183), antifony nedęl a ferií bęhem roku (str. 184-483), antifony svátkű (str. 485-776), antifony spolecné (commune) o svatých (str. [1-93]), hodinky za zemrelé a officia pro nękterá místa f 93-2211, nápęvy obecné zalmű, veršíkű, absolucí atd. 1 *-53*), v dodatku dvojí Te Deum, Veni Sancte a Veni Creator, litanie všech svatých (55*-68*), obsah (69*-98*), konecnę hymnv k chvalám a denním hodinkám podle starého obyceje, kde se ho dosud uzívalo (1--48). Celkem tedy má antifonale 1164 stránek. Text rubrik byl prohlédnut dvęma cleny komise liturgické. Antifonale obsahuje nápęvy všech nových antifon, které se nalézají v zaltári, z nichz mnohé nalezeny byly ve starých rukopisech i s príslušným nápęvem. Jest všeobecnę známo, ze nejstarší naše památky listinné jsou z devátého neb desá- tého století, ac ovšem chovají jistę ústní podání alespoń otri století starší. Melodický tvar, který prijat byl do nového antifonale, predstavuje jaksi ústní podáni rehorského zpęvu, v dobę jeho nejlepšího vývoje zcela vyspęlého, ale prede vší zmęnou nebo zkazením sou- stavným. Tak na pr. jest jisto, ze pűvodní skladba v nękterých tónech, zvláštę tretím i osmém, męla spíše /i nez c, jak v dominantę, tak i v jiných cástech. Ale zvýšení o pűl tónu nastalo tak brzo, ze je nelze povazovati za zmęny, nýbrz za prirozený vývoj ; v nę- kterých prípadech však zűstalo pűvodní 1t casto z dűvodu melodického. Toho všeho dbali clenové komise pri výbęru nękterých variantű, v nichz typické antifonale, obnovující záko- nité podání vękovité, predstavuje vyspęlý tvar pűvodní, pokud jest ospravedlnęn, aniz by zacházelo do zámezí, ostatnę jen v nękterých krajích obvyklého, kam zašla škola metská a rezenská. Komise peclivę studovala, chtęjíc stanoviti melodické ctení rűzných cástí, rukopisy všech škol a srovnávala všechny tvary podstatnę neb jen prípadecnę se rűznící, které se nám dochovaly z dob stredovęku. Za podklad této kompilace zvoleno bylo proslulé anti- fonale Hartkerovo, jemuz všichni prikládají zvláštní dűlezitost; tím ovšem redaktori se ne- vzdali povinnosti prihlízeti k jiným památkám starobylého podání, které v nękter,,,ch prípa- dech vítęznę zápasily s ctením onoho rukopisu svatohavelského. K této namáhavé a podrobné práci pouzito bylo mimo nękterých památek fototypicky vydaných také rukopisű bud prímo nebo pomocí fotografií nebo opisű velice cetných, které chovají se v knihovnách nęmeckých, švýcarských, belgických, španęlských a zvláštę ital- ských. Neopominuli také rukopisű soustredęných rádű kartuziánského, cisterciáckého, pre- monstrátského a dominikánského. Pri tęchto rádech všímáno bylo >~officiálního« rukopisu, kde jsou soustavné»opravy˘ vedle pűvodního nápęvu. U Cisterciákű zachovalo se nejpű vodnęjší ctení v jednom rukopise pred »definitivní« úpravou. Rukopisy strední Italie tvorily predmęt zvláštní dűlezitosti pro studium komise, ponęvadz obsahují nepopíratelné známky pravé pűvodnosti. Zvláštę nápęvy hymnű vyzádaly si mnohých zmęn proti dosavad ob- vyklému nápęvu. Úprava knihy jest dűstojná a vkusná. Papír, ac tenký, prece není prűsvitný, tisk cerný, snadno citelný. Antifonale jest prírucnęjší nez graduale s 940 stránkami. Kniha vyzdobena jest barevným obrázkem titulním a cetnými rytinami z umęlecké celly bratra Redempto- risty Maxmiliána Schmolzla, který ozdobil procítęnými obrazy i jiné knihy liturgické. Cena nového antifonalu není veliká: nevázaný výtisk stojí 8 fr., vázaný v polokűzi a plátnę 10'50 frankű bez porta. ^^^ | ||||
|