František Hruška
Ročník: 1913; strana: 42,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
42 CYRILL XXXIX.





FRANTIŠEK HRUŠKA. DR. CYRILL SVCHRA. (POKRAD.)



II.

KOMPOSICE.



~ez prejdu k jednotlivým dílűm Hruškovým musím uciniti ne bezvýznamnou poznámku

o vývojové linii, vyjadrující postup umęlecké tvorby jeho. V š e o b e c n ę charakteri-

suji tuto linii jako linii v z e s t u p u tvorení Hruškova, v níz nalézám d v o j í období:

prvé, které representují jeho mše : »do F«, »ceská«, na motivy »Narodil se Kristus Pán«,

»Caroli Boromaei« a ,Ioannis Nepomuceni«; druhé, obsahující ostatní komposice. Tomuto

druhému období mše >-Ecce Dominus veniet« udává tón. Z celé rady v nęm obsazených

dęl je jenom jedna skladba, která jím se nerídí: »Missa Velehradensis« ; pokud odlišuje se

tato skladba od ostatních, které radím do druhého období, vylozím pozdęji.

Základem rozdęlení veškeré tvorby Hruškovy ve dvę fáse vývojové je mi z p ú s o b

projevu : u prvého období je tento v á z á n, u druhého je jiz v o 1 n ę j š í. I n t e n c e je

obęma obdobím spolecná: najít n o v é c e s t y pro hudbu chrámovou, dosavad povazovanou

za nęco ménę cenného, proto ve svých projevech nevybíravou. Zpusob, jakým Hruška hledí

vypinit tuto intenci, na základę studia jeho dęl je mi jasný: svúj umęlecký projev rídí nej-

prve silným sklonem ke klassikűm v církevní hudbę — prvá perioda — aniz by tu prostę

jejich projev akceptoval za svúj ; pak nacerpav, ceho potreboval nutnę pro sebe, kompo-

nuje n e j výš s a m o s t a t n ę; tím vyznacuje se perioda druhá.

A.

Prvé tri z citovaných mší: 1. »do F« pro smíšený sbor s prúvodem smyccového or-

chestru a 2 horen z roku 1870, 2. »ceská«, slozená 31. srpna 1873 a 3. na píseń »Na-

rodil se Kristus Pán« slozená 1. prosince 1877'), jsou sice pracemi zacátecníka, z nichz

však prece jen je znát, ze psány jsou rukou slibných kvalit.

Také ceské motetto : »Narodil se Kristus Pán« — komponované 23. prosince 1872 —

pro sopránové solo s prúvodem smíšeného sboru a varhan (a neoblig. smyccového or-

chestru), v nęmz úpinę vyuzito melodie uvedené písnę, je prací vyznacující se j e m n o s t í

vkusu. Nejlepším dílem tohoto období jest:

„Missa in honorem sc. Caroli Boromaei 4 vocibus cantanda” pro ctyr.

hlasý smíšený sbor z roku 1879. ;Císlo opusu neudáno.) 2)

Vychází na cetných místech ze základního motivu, obsazeného v I. »Kyrie«

M M.,—69.







Ky-ri - e e - lei - - son

který nacházím cástecnę v zacátku >, G 1 o r i a«:











Et in Ter-ra pax ho - mi - ni - bus

rozhodnę nań upomíná dále »Gratias agimus«, dále: »qui tollis peccata mundi« a »qui sedes

ad dexteram Patris, miserere« (melodii prináší v obou prípadech posledních tenor pohy-

buje se mezi ostatními hlasy). Pak zase az v »S a n c t u s« je ten motiv z » Kyrie«, tento-

krát ještę ve zdobnęjší formę podán :

=76. _

—~- - -a=a• •—



YP

San ctus



1) Za podrobná data, která na tomto místę i jinde uvádím, vdęcím p. ]os. Hruškov;, bratru j• Fran-

tiška Hrušky. (Viz téz poznámky c. 5., 13. a 15.)

z) Vydána jako príloha »Cecilie«, roc. VI. (1879). Vęnována JUDru. Karlu Mattušovi, tehdy 118791

starostovi męsta Ml. Boleslavi a poslanci zemského ceského snęmu.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ