| ||||
| ||||
42 CYRILL XXXIX.
FRANTIŠEK HRUŠKA. DR. CYRILL SVCHRA. (POKRAD.) II. KOMPOSICE. ~ez prejdu k jednotlivým dílűm Hruškovým musím uciniti ne bezvýznamnou poznámku o vývojové linii, vyjadrující postup umęlecké tvorby jeho. V š e o b e c n ę charakteri- suji tuto linii jako linii v z e s t u p u tvorení Hruškova, v níz nalézám d v o j í období: prvé, které representují jeho mše : »do F«, »ceská«, na motivy »Narodil se Kristus Pán«, »Caroli Boromaei« a ,Ioannis Nepomuceni«; druhé, obsahující ostatní komposice. Tomuto druhému období mše >-Ecce Dominus veniet« udává tón. Z celé rady v nęm obsazených dęl je jenom jedna skladba, která jím se nerídí: »Missa Velehradensis« ; pokud odlišuje se tato skladba od ostatních, které radím do druhého období, vylozím pozdęji. Základem rozdęlení veškeré tvorby Hruškovy ve dvę fáse vývojové je mi z p ú s o b projevu : u prvého období je tento v á z á n, u druhého je jiz v o 1 n ę j š í. I n t e n c e je obęma obdobím spolecná: najít n o v é c e s t y pro hudbu chrámovou, dosavad povazovanou za nęco ménę cenného, proto ve svých projevech nevybíravou. Zpusob, jakým Hruška hledí vypinit tuto intenci, na základę studia jeho dęl je mi jasný: svúj umęlecký projev rídí nej- prve silným sklonem ke klassikűm v církevní hudbę — prvá perioda — aniz by tu prostę jejich projev akceptoval za svúj ; pak nacerpav, ceho potreboval nutnę pro sebe, kompo- nuje n e j výš s a m o s t a t n ę; tím vyznacuje se perioda druhá. A. Prvé tri z citovaných mší: 1. »do F« pro smíšený sbor s prúvodem smyccového or- chestru a 2 horen z roku 1870, 2. »ceská«, slozená 31. srpna 1873 a 3. na píseń »Na- rodil se Kristus Pán« slozená 1. prosince 1877'), jsou sice pracemi zacátecníka, z nichz však prece jen je znát, ze psány jsou rukou slibných kvalit. Také ceské motetto : »Narodil se Kristus Pán« — komponované 23. prosince 1872 — pro sopránové solo s prúvodem smíšeného sboru a varhan (a neoblig. smyccového or- chestru), v nęmz úpinę vyuzito melodie uvedené písnę, je prací vyznacující se j e m n o s t í vkusu. Nejlepším dílem tohoto období jest: „Missa in honorem sc. Caroli Boromaei 4 vocibus cantanda” pro ctyr. hlasý smíšený sbor z roku 1879. ;Císlo opusu neudáno.) 2) Vychází na cetných místech ze základního motivu, obsazeného v I. »Kyrie« M M.,—69. Ky-ri - e e - lei - - son který nacházím cástecnę v zacátku >, G 1 o r i a«: Et in Ter-ra pax ho - mi - ni - bus rozhodnę nań upomíná dále »Gratias agimus«, dále: »qui tollis peccata mundi« a »qui sedes ad dexteram Patris, miserere« (melodii prináší v obou prípadech posledních tenor pohy- buje se mezi ostatními hlasy). Pak zase az v »S a n c t u s« je ten motiv z » Kyrie«, tento- krát ještę ve zdobnęjší formę podán : =76. _ —~- - -a=a• •— YP San ctus 1) Za podrobná data, která na tomto místę i jinde uvádím, vdęcím p. ]os. Hruškov;, bratru j• Fran- tiška Hrušky. (Viz téz poznámky c. 5., 13. a 15.) z) Vydána jako príloha »Cecilie«, roc. VI. (1879). Vęnována JUDru. Karlu Mattušovi, tehdy 118791 starostovi męsta Ml. Boleslavi a poslanci zemského ceského snęmu. | ||||
|