NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 44,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
44 CYRILL XXXIX_



Zvlášf strízlivou je m e l o d i k a tęchto skladeb. J e d n o d u c h o s t její od skvęlosti melo-

diky druhého období se ostre odrází. Stací tu srovnati melodiku » Benedictus« ze mše » Ca-

roli Boromaei« nebo »Joannis Nepomuceni« s nękterým »Benedictus« ze mší následující

fáse Hruškovy tvorby a rozdíl vynikne ihned. Zde i tam svęruje pravidelnę »Benedictus

s o 1 o v ý m h 1 a s ú m; avšak ta volnost melodií druhého období schází onęm z období prvého.



U.

Teto období tvorby Hruškovy zahajuje:

Mše „Ecce dominus veniet” pro smíšený sbor a varhany. Dopsaná 16. zár

1880,) Opus X. Nejlepší Hruškovo dílo.')

Jak jiz její pojmenování ukazuje, zakládá se na písni »Ecce dominus veniet«. Tato

píseń celá nachází se v »Et incarnatus est«, které jest vlastnę její harrnonisací (psáno

v Adagiu, varhany ad libitum).

Motivická konstrukce díla je následující: prvé radę uplatńují se tu motivy cerpané

z oné písnę ; jsou dva:









Prvý motiv shledáváme nad pocátecným, tak lahodným »Kyrie«, které nejdrive alt,

pak tenor prednáší. Motivy A a B dohromady jsou dále v »Credu« na zacátku (»Patrem

omnipotentem factorem coeti et terrae«), s malou zmęnou v úvodu:



"~ M f e--- etc.

Pa-irem om- m - po - ten - tem

Tak vypadá téz motivická stavba nad ,unám sanctam catholicam" (s cilejším rhytmem —

rovnęz v »Credu« ). V obou tęchto prípadech následují ještę další názvuky z citované písnę.

,Benedictus« v úvodu má zase motiv A. Ten motiv prednášejí nejprve sopráni ve sboru,

pak sám solový soprán jen prvou cást s prúvodem varhan. Tu splendidnę ho skladatel

rozvádí v širší linii; slovo »benedictus« vícekrát opakované znací vzdy gradaci. Pak zase

sbor ten motiv po tretí prijímá, tentokrát zas jen v jednoduché harmonisaci jako po prvé

v zacátku. Motiv A je i v úvodu »Agnus«, tam vyskytuje se druhá cást jeho zatr-

zená) v této formaci:

c I





A - gnus De

1 II. a III. »Agnus« mají tento motiv v té formę, jak jsem jej právę citoval.

Druhý motiv (B) vyskytuje se jen pri »agimus tibi« v »Gloria« a pri »factorem

coeli et terrae« v »Credu« ; v posledním prípadu ne úpinę obdobnę.

Vedle tęchto dvou motivu vyńatých z uvedené písnę jsou tu ještę další, skladatelem

samým podané. Z nich nejvýznamnęjší je :







Chri-ste e - lei - son

S ním se shledáváme dále pri »Et resurrexit« — to je jeho vęrná kopie. Motiv

ten zakládá onu mohutnou gradaci v »Benedictus«. Jej konecnę vidíme i v »Agnus« pri

obojím »miserere« (v I. a II. »Agnus«). Motivická príbuznost jeví se mezi partií : >Cruci-

fixus« a »Et iterum venturus est« (v „Credu"):

5) Podle zprávy p. Josefa Hrušky. Vydal ji Fr. A. Urbánek v Praze.

~j Vęnována P. V. Ctyrokému, dękanu mladoboleslavskému.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ