NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 46,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
46

CYRILL

XXXIX.

odchýlil, sám skladatel v pripomenutí (na konci skladby) vykládá: »Skladba tato slozena

ku prání dp. F. Lehnera ve slohu lehkém a homofonním« a dále: »Ze snahy, aby utvo-

reno bylo dílo lehké, melodické a všude prístupné, vzešla skladba tato; podávaje ji verejnosti

vyslovuji prání, aby dle toho téz posuzována byla.« Tento výklad autorűv nejlépe vysvętluje

toto odchýlení se — podle názoru dneška ne zrovna šfastné — od slohu všech skladeb

predchozích. K podobnému zpűsobu psaní Hruška více se nevrátil a dokazuje tak, ze t a t o

c e s t a je pro zdárné pęstęní církevní hudby nemoznou. Pr,:to povazuji tuto výhradnę

homofonní skladbu Hruškovu za zjev cistę výjimecný, vyvolaný pouze vnęjším dűvodem;

s hlubšími intencemi autora tak ostre ve predchozích dílech vystupujícími, nebyla nijak ve

spojení.

Po této skladbę skromnęjších rozmęrű prichází Hruška ke mši:

„Missa de Beata.” Je dosud jenom v manuskriptu. Titulní list partitury má pod

nadpisem: »Pro 4 vocibus solis, choro et organo obligato (in tono solemni) composuit Fr.

Hruška, Regenschori, op. 16. Neo Boleslaviae die 7. Novembris 1884«. Totéz datum na-

chází se na konci »Agnus«. yl )iz sám mohutný materiál, s jakým tu skladatel pracuje, dává

na jevo, ze bylo v úmyslu skladatele komponovati dílo velikých rozmęrű. Zvláštní významné

postavení prísluší tu solűm (4 hlasy smíšené), která v nękterých cástech mše jako s a m o-

s t a t n é t ę 1 e s o vystupují zároveń se sborem, a to ne snad tak, ze by je sbor jen pro-

vázel, nýbrz sbor i soli tvorí tu dvę samostatná tęlesa (tak na príklad 3. »Kyrie«, »Glori-

ficamus te« v »Gloria« a závęr téhoz.) P r ű v o d na mnoha místech docela samostatný ;

casto zahajuje ten který oddíl mše (na pr. úvod ke »Kyrie«, »Gloria«, »Sanctus«, »Bene-

dictus«).

Mše ta — verejnosti dosud neznámá — je mezi ostatními komposicemi Hruškovými

rozhodnę výjimecné povahy ; musím proto šíre ji probrati.

»KVRIE.«

Prvá cást (Andante =- 60) zahájena je desetitaktovou predehrou varhan, kde hned

prvém taktu nalézá se motiv:

A ~,_—• —o- -_

Ten z a k 1 á d á celou stavbu této mše. V tęch prvých taktech prűvodu stále vyniká

az prejme jej sbor (v unisonu). V ušlechtilé polyfonii sbor dále tento motiv rozvádí.

»Christe« je vyhrazeno jen 4 solovým hlasűm. Je tu motiv nový:

Alt solo.

B

~

- J-. •-FJ-T- .



v

r



Chri-ste e - lei - -

- - son





jehoz chromatika zjevnę upomíná na predchozí Hruškovy skladby. Tretí cást ;-další > Kyrie,

[ , = 84 ] ) prvým taktem zahajují varhany (fortissimo), pak v téze síle vpadne sbor (motiv

A nyní v a-dur).

»GLORIA.«

Allegro moderato - 92. Po dvoutaktové predehre varhan (motiv A v prvém taktu

opęt v A dur) prichází 3hlasý sbor (soprán tacet) :

u Ait.~ i

C

_

17l /

i

Et in terra pax ho - mi - ni - bus

na to vstoupí soprán (s prűvodem ostatních hlasű): Tamtéz poznámka : Provedena po prvé se sborem 42 hlasú a 5 solistu dne 31. kvętna (sv. Tro-

jice) 1885 (písmo autorovo). Po druhé na Lozí Tęlo dne 4. cervua (1885).



  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ