| ||||
| ||||
XXXIX CYRILL 49
Godoleva zpracována jest sice podle zásad hudebního dramatu, jak jsou známy z díla Wagnerova, avšak Tinel nenapodobil tu otrocky Wagnera, nýbrz prizpűsobil zásady ony svým úmyslűm a zámęrűm. Jeví se to nejen ve zpűsobu, kterým uzívá motivű, nýbrz i z úkolu, který pridęluje sboru. Úmyslu, jejz ve výše uvedeném listę Tinel projevil, zűstal vęren. Poslední léta svého zivota napsal Tinel nové dílo, jehoz predmętem byl zivot »Sv. Katerjny«. Ve všech dílech tęch ukazuje se dokonalá hudební technika Tinelova. Jeho vloha melodická, výborné ovládání orchestru a pri všem tom prece jistá jasnost a jednoduchost práce hudební staví Tinela mezi nejlepší mistry moderního oratoria. Nacrtli jsme zivot zajímavého toho umęlce, nejen pro jeho umęlecký význam, ale také osobní vlastnosti. V nęm vnitrní presvędcení jest takorka zdrojem, z nęhoz vyvęrá celé umęlecké jeho dílo zivotní. Odtud ta úchvatná pravdivost, která z jeho díla zárí a uchva- cuje. — Ale právę proto jest jeho hudba prosta oné, jak sám mistr to vyjádril, neurasthenické a nezdravę erotické jednostrannosti; jemu jest, jak výbornę o nęm napsal A. Locher, umęní sacerdotium, které chová v posvátné úctę; proto se nezene za novými hesly denními; ac sice z moderních pokrokű hudebního umęní cerpá, neciní svoje umęní nikdy sluzkou módy, nýbrz zachovává je v oné velebné výši, na niz ukazují známá slova z lipského Gewand- hausu: »Res severa verum gaudium«. 00 OFFERTORIUM 0 NANEBEVSTOUPENÍ PÁNĘ (ASCENSIO DOMINI). F. Musil. 1, Radasirzę a zivę. SOPRANI A L T I As -cen - dit De - us }} --jT~i - ~- I-R- ft-- '6--- o in ju - bi - la - ti - o ne, in ju - bi- _ po mÍo As - cen - dit De-us in ju -bi - la - ti - o - ne, in p C - --- I po J2. i ! .~ I I I | ||||
|