| ||||
| ||||
XXXIX. CYRILL 57
rízení hudby mensurální, podstata a rízení vokální První provedení bylo ve Vídní 23. února 1913. (Universal hudby Palestrinovské, vliv opery na vývoj umęní diri- Edition.) Obsazení jest toto. S o 1 i : Waldemar (tenor), gentského, »taktovka-. Tove (soprán), Waldtaube (Mezzosoprán nebo alt), A n d r é P i r r o, Dietrich Buxtehude, Paríz. Bauer (bas), Klaus Narr (tenor), Sprecher. Sbory: Fischbacher, 1913, 81', 506 str. Jest to kritická studie Valdemars Mannen (tri ctyrhlasé sbory muzské) a o nejvętším virtuosu varhan pred Bachem, jenz zemrel osmihlasý smíšený sbor. O r c h e s t r. D r e v a: 1707 jako varhaník v Lűbecku pri >Marienkirchea. 4 malé flétny, 4 velké flétny, 3 oboe, 2 angl. rohy, Buxtehude napsal spoustu vokálních vęcí církevních 3 klarinety A neb B, 2 Es klarinety, 2 basklarinety, na nęmecké a latinské texty, fugy pro varhany, instru- 3 fagoty, 2 kontrafagoty. P l e c h y: 10 horen F, 6 from- mentální vęci. Nękteré z jeho dęl vydaly ° Denkmá- pet F, B, C, 1 bastrompeta Es, 1 Alt pozoun. Bicích ler der deutschen Tonkunst. nástroju celkem 16, mezi nimi 6 tympani a veliký The Musical Antiquary 1913, anglický męsíc- zelezný retęz; 4 harfy, celesta. S m y c c e: Violini 1. ník, vychází v Oxfordu (Henry Frowde . desetkrát rozdęleno. Violini II. desetkrát rozdęleno ; Stephan K r e t 1, Kompositionsunterricht violy 8krát dęleny, violoncella 8krát dęlena, kontra- und moderne Musik (Musikalisches Magazin basy, vše ve velikém obsazení. Obsah krátký by byl herausgegeben von prof. E. Rabich, Heft 25), Lan- tento: Král Valdemar jede na hrad Gurre, kde jest gensalza, (Hermann Beyer & Sóhne), 30 Pf. 23 jeho milenka Tove. Následuje vyznání lásky. Tove strany jest jiz z roku 1909, ale pro nynęjší vyucování umírá z návodu manzelky Valdemarovy. (I. díl.) theorii hudbę ve školních lavicích zajímavá kniha. Valdemar vzpírá se proti bozímu soudu a chce býti Prof. Max Springer, Missa Surrexit pro bozím bláznem (11. díl) a stává se tęzkomyslným a smíš. sbor a varhany. Obsahuje mimo cástky stálé umírá. Nenalézá však klidu ani v hrobę a hledá vęcnę téz všechny promęnlivé cásti na Bozí hod veliltonocní, v divokém honu ~Valdemars Mannen, tri muzské sbory) tedy Introit s Kyrie, Gloria, Graduale s Alleluja a svou milenku kazdou noc. Povęst tato na konci III. se sekvencí, Credo, Offertorium, Sanctus, Benedictus, dílu nalézá své rozluštęní v nádherném lícení prírodní Agnus a Communío. Myšlenka to výborná! Náladu nálady pred východem slunce po bourlivé noci a dílo jednotlivé doby církevního roku obsahují právę cástky koncí lícením východu slunce (smíš. sbor). promęnlivé a nikoliv stálé. Jak náladovým v tom oboru jest kazdý cantus firmus chorálu s Propria de Tempore! Velikonocní ráz zalozil prof. Springer ve Z REDAKCE A ADMINISTRACE. svém díle právę na prokomponování i cástí męnlivých V minulém Císle dali jsme dotaz, jakého druhu a vlití tolioto slavnostního jásavého charakteru i do skladbu by si práli odbęratelé »Cyrilla« míti jako cástí stálých. Mše jest jednolitým celkem, výrazem prílohu zdarma k císlum. K tomuto dotazu došel jedné nálady, oné, jez obsazena ve velikonocním : alle- jediný, opakuji jediný návrh z Moravy (p. J. V.), aby luja . Myšlenku tuto, prokomponovati všechny cásti se ucinil pokus se snadnęjšími skladbami Lisztovými, mešní v témze rázu na motivy chorálu provedl jiz jez Cyrily, jiz dríve doporucoval! Jest to výborný v pol. XV. stol skladatel tridentský L i b e r t, od návrh a jsme p. V. za nęj vdęcni. Nez nelze pomýšleti nęhoz v tridentských kodexech jest zapsána trojhlasá nyní na vydání dęl Lisztových v » Ed. Cyrill=, ponę- mše mariánská » S a l v e s a c t a< i s traktem i sekvencí vadz nejsou volná; uvolnęné budou az 30 let po dle zpúsobu pred snęmem tridentským. V nové dobę smrti autorovę. Liszt j 31.iVII. 1868. Mimotento ná- ovšem Springer jest v tom ohledu prvním a lze ríci, vrh nedošlo nic. Patrnę reditelé kuru si vűbec ni- ze takové mše staré doby, jako Libertova, jest mozno ceho neprejí, — bohuzel niceho nepotrebují. Jedni sporítati na prstech jediné ruky. O hudební stránce mají ustálený program svého repertoiru, nękolik mší, Springrovy mše jindy; nyní jsme chtęli poukázati které neustále opakují; pro ty tedy neexistuje nová pouze na princip jeho. Mši vydal v Praze Boni- literatura. Druzí vűbec nic nedávají, obmezujíce se fatiusverein. Cena part. K 3 50. prostę na lidovou píseń i pri kantátách; pro ty ovšem J indrich J i ndrich, Památce Vrchlického. také je zbytecno nęco vydávat. Prece nechceme 10 písní pro jeden hlas s pruvodem klavíru na básnę lákavým inserátem nękoho napáliti, ze to a ono Jar. Vrchlického (s nęmeckým prekladem K. Buriana). dáme zdarma, kdyz se casopis bude odebírati. 1. seš. 1. Mládí, 2. Za trochu lásky, 3. Den—me- Edice naše není výdęlecnou; Jednotę se jedná pouze lodie tichá, 4. Ukolébavka, 5. Zpívejte, do šera ko- o to, aby do archivu se dostaly slušné vęci a téz se houti. II. seš. 6. Ptáci se vzbudili, 7. Jak drahokam, provádęly na kuru bez výloh reditele kúru i záduší. 8. Appassionati, 9 Jak visí motej] na kvętu, 10. Po- Chceme téz zvędęti potreby zvláštę venkova, libky. (Nákl. Fr. Urbánka.) m e n š í c h kűrű. » Cyrillu x se vytýká, ze prináší tęzké J a r o mír U r b a n e c, Písnicky pro jeden hlas prílohy, ale kdyz se nCyrill•< ptá, jaké tedy noty má s prúvodem klavíru. 1. Na píštalky (z Babicky), vydat a dát zadarmo, nikdo ani nehlesne. Ovšem 2. U vrbicek, 3. Modlitbicka (Fr. Celakovský). 4. Uko- kricet se bude dál do svęta, ze Cyrill« není pro lébavka (Komenský), S. Na peci (Skrivan), 6. Kvíca- venkov. — Pánové ! Co pak na venkovę o svętské licka (Sula), 7. Ta naše Anicka (V. Beneš), 3. Uko- hudbę ctete jiné listy nez ve męstę? Ci má Vás lébavka (J. Nováková), 9. Dęlník (Kozíšek), 10. Vy- >Cyrill« ucit notám nebo klapkám na varhanách? jízdka (Fr. S. Procházka). ~Nákl. Fr. Urbánka.) Listy pro svętskou hudbu stojí u nás vysoko, a j e- H u g o B o t s t i b e r, Geschichte der Ouver- d i n ý, pravím j e d i n ý list pro církevní hudbu v Ce- ture und der freien Orchesterformen, chách na Moravę a ve Slezsku má si dáti testimonium Lipsko 1913, Breitkopf a Hártel (Kleine Handbiicher der paupertatis ? To, co nazýváte výtkou, jest jinde pred- Musikgeschichte. herausgegeben von Hermann Kretsch- ností a který casopis nedovede povędęt nęco nového, mar, Band IX) str. 274 11. díl: Doba pred klassickou nemá práva na existenci. Jinde si povšimli našeho formou ouvertury, II. díl: Doba klassické ouvertury rozmachu i organisace a jedná se o to zvláštę v nę- (sonáty), I[I. díl: Uvolnęní klassické formy (Berlioz, meckých krajích v Rakousku, aby se sjednotily všechny Liszt, Wagner). casopisy hudební a vydáván byl spolecný orgán pro cír- Antonín Bruc k ner, Grosse Messe f-moll kevní hudbu. Zalozeno byla ve Vídni volné sdruzení pro smíšený sbor a orchestr. Klavírní výtah s lat. prátel pro církevní hudbu, zvané S c h o l a a u s t r i a c a textem M 12—. (Universal Edition). cantorum, které prevzalo »G regorianische Arnold Schónberg, Gurre-Lieder pro sola. R u n d s c h a u« , vycházející dosud ve Štyrském 4 sbory a orchestr (dle básní J. P. Jacobsena) Orch. Hradci. Místo ní bude 1. kvętnem vydávati »Univer- partitura (M 20) jest faksimile autorova autografu. sal Editiona nový list >M u s i c a s a c r a,, který | ||||
|