NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 69,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXIX. CYRILL 6



Základem má tato mše zacátek známého introitu : > Gaudeamus". liz prvé takty , Kyrie"

jej mají v sobę:

'-66.





P

Ky - ri - e e - lei - son

Dále »Christe« z nęho cerpá svűj podklad: 76.









Chri - ste e lei - son

rovnęz jako další „Kyrie” .









Ky - ri - e e -lei son

Závęr celého > Kyrie« má zas motiv z „Kyrie” prvního a na to sbor zpívá opęt

unisonem:









Ky - ri - e e - lei son - - - PPP

Zas doslovná citace ze jmenovaného introitu.

V zacátku rGloria" jsou rovnęz prvky jmenovaného Introitu":

i=96.





na

Et in ter-ra pax ho - mi- ni -bus

a motiv I. »Kyrie« leckde jinde se objeví (na pr. »Domine Deus Agnus Dei« v sopránu).

„Qui tollis” upomíná zas na ,Christe", jako zacátek „Creda”:

Allegro moderato. (J — 92.)







Patrem omni-po-ten - - tem

na 3. „Kyrie”. Zajímavo, ze tato mše je celá psána v d o r i c k é toninę. Jenom ,Et

incarnatus est" a Crucifixus" je psáno v toninę i o n i c k é.

)e to jedno z nejposlednęjších dęl Hruškových a prec nekladu je nad opus 10.

.(Missa ,Ecce Dominus veniet"): tato mše („Gaudeamus omnes") má pűvabná místa, na

predchozí tvorbu Hruškovu silnę upomínající, („Benedictus", zvláštę zdarilé ,Et incarnatus

est"), jsou však zde i místa slabší (závęr ,Creda", „Sanctus” az k „Hosanna”, ,Hosanna"

v „Benedictus” zde laciné figurace v basu), která ponękud znehodnocují celek.

Také jiz základní pojetí nedá se dobre hájit: Hruška uzil príliš mnoho mate-

riálu u této mše (celý introit „Gaudeamus” tak bohatý melodicky), kterého v této skladbę

vętšinou ani podrobnę nezpracoval (kromę výše uvedeného motivu I. „Kyrie"). Proto

i z f o r m á l n í h o dűvodu neműze tato skladba konkurovati s opusem X.

Podávám tak soud vzešlý na základę komparace této mše s opusem X.: toto opus

,má príliš mnoho vynikajících stránek, nez aby mše „Gaudeamus” nezastínilo; citovaná mše

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ