| ||||
| ||||
88 CYRILL XXXIX.
cet vynikajících virtuosű, mezi nimi byli mimo jiné ludium C-Fuga f. J. Kr. Kuchar (1751—1829) Prae- K. Sitt, Florian Zajíc, prof. Otakar Ševcík, Karel ludium G. K. Kopriva (1756—1785) Fuga As. Fr. X. Hoffmann a m. j. Chof jeho pí. Bennewitzová-Mi- Brixi (1732—1771) Praeludium C. J. V. Tomášek ková byla výtecná mezzosopranistka a bývala clenem (1774—1850) Fuga D. — II. Fr. Musil (1852—1908) ceského zemského divadla. Sonáta d, prvá vęta. K. Stecker (1861) Sonáta op. 1, Historický vecer konservatore hudby druhá vęta. J. Klicka (1855) Legenda D. J. B. Foer- v Praze, který by] porádán 28. brezna t. r. s tímto ster (1859) Fantasie C. C M. Sychra Fantasie na poradem: 1. John Dowland : Sladká lásko ! Madrigal motiv Pange lingua. V. Skop Fantasie na motiv Veni pro ctyrhlasý smíšený sbor (1597). 2. John Dowland: creator. B. Wiedermann (1883) Toccata a Fuga f. — Láska se probouzí. Madrigal pro ctyrhlasý sm. sbor Hrál emauzský varhaník Bedr. Wiedermann. Jiz vý- (1597). 3. Giaches de Wert: Kdyz šla jsem lesem bęr skladeb byl dobrý. V prvé cásti, starším mistrűm z jara. Pętihlasá píseń pro smíšený sbor 11589). — vęnované,_obdivovali jsme zvláštę našeho nejstaršího 4. Jirí Molitor: Dva latinské svatební sbory na po- klassika Cernohorského. Schváliti nutno, _ ze vedle cest vysoce urozeného Jana Václava Popela, svobod- uznaných a známých jmen skladatelských Cernohor- ného pána z Lobkowicz, pána na Georgentalu a vy- ského, Zacha, Seegra a Tomáška, vzpomenuto bylo soce urozené Johanky, paní na Bęronicích a Veitru- i Kuchare a Koprivy a jen jako skladatele církevní bech. (V Praze, dne S. února 1586.) Dle exempláre hudby z doby barokové známého Brixiho. V druhé rudolfinské knihovny Rytírské akademie v Lehnici cásti, moderní ceské skladbę varhanní vęnované, vydal dr. J. Bramberger. Do ceštiny prelozil Pro- scházeti nemęl Skuherský, který také pűvodnę byl fessor F. X. Dvorák. Vydala Edice » C y r i 11 navrzen. Zajímavým bylo srovnávání obou cástí. 5. Anonymus : Zdar druhu. Madrigal pro ctyrhlasý V prvé, starší, dovednost práce kontrapunktické a smíšený sbor. Do ceštiny prelozil dr. Jaromír Bo- technika, v druhé hloubka invence, bohatství barev a recký. 6. Luca Marenzio: Svazek lásky. Pętihlasý zajímavost harmonií. Musila slyšeli jsme v Plzni madrigal pro smíšený sbor (1584). 7. Luigi Rossi : o exerciciích a Steckra pri jeho jubilejním koncertu Dva zenské sbory z opery »Orfeoa (1647 s dopro- na tęchze varhanách v Praze od Lumíra Sychry. Mi- vodem 2 anglických rohu, violoncell a harf iv úpravę strovství oné projevil Wiedermann technickou ne- prof. Fr. Spílky). Do ceštiny prelozil dr. J. Bran- omylností v obou oddílech a umęleckým rejstríková- berger. Ukolébavka. — Zalozpęv nad ztrátou Euri- ním mimo to v cásti druhé. Varhany jsou hlasovę diky. S. Tomáš Morley: Jaro ozaruje. Madrigal pro disponovány nádhernę. Vox humana a soubor smyccű ctyrhlasý smíš. sbor (1594). 9 Hanuš Leo Hasler na pr. prekvapují i zmlsané znalce svojí vęrností. (1564—1612): Dva madrigaly pro ctyrhlasý smíš. sbor. Wiedermann vyuzil tu všech predností tohoto nej- Do ceštiny prelozil Karel Knittl. 10. Tomáš Morley : modernęjšího u nás stroje. Ze nękdy, na pr. pri náhlém Tanecní píseń. Madrigal pro pętihlasý smíš. sbor decrescendu dostaví se kollise intonacní, neb pri náhlé (1595). Sbory nacvicil prof. Spilka, rídili záci z jeho zmęnę pp ve j/ stroj ochotnę zdráhá se vyhovęti oddęlení. Provedení bylo veskrze výborné; kazdý vűli mistra, jest pri novotę soustavy elektropneuma- sbor męl náladu své doby a_ svého mistra. tické vysvętlitelno. Provedení bylo dokonalé, mistrov- Capella Giulia. V Rímę slavili v únoru ju- ské, jen plena, zvláštę v prvé cásti mohlo být mír- bileum 4. století od zalození hudebního sboru »Ca- nęji uzíváno. Za Klickovu Legendu dostalo se prí- pella musicale Giulia«. Zalozil tento sbor papez Ju- tomnému autoru srdecných ovací obecenstva. Prof. lius (Giulio) I[. bullou ze dne 19. února 1513. Nový Stecker pro nemoc nebyl prítomen. Neznámým do- sbor nadal tak, aby stále bylo vydrzováno 12 zpę- sud, ale velmi pozoruhodným zjevem jest V. Skop. vákű, 12 záku, dva ucitelé, a sice jeden hudby a je- den gramatiky, jakoz i 12 chlapcű, kteríz by byli vy- ucováni poslednę jmenovaným ucitelem zacátkűm latiny a hudby, a męli podporovati ostatní zpęváky BIBLIOGRAFIE pri posvátných úkonech. Zalozením tohoto ústavu postaral se papez Julius II. o dobrou hudbu pri chrámu sv. Petra na všecky casy. Męla palc -,Ca- pella Giulia, také slavné doby. Prinálezelif k ní hu- Ordinarium Vespertinum s nedęlními ne- debníci slavných jmen jako G. Pierluigi da Palestrina, šporami dle vydání vatikánského usporádal Michal Giovanni Animuccia, Ruggero Giovanelli a Ríman Distler, univ. adjunkt v Praze. Vydáno Styrií v Styr. Pietro Raimondi, sl ma fehx, hymnu »Decora lux«, kterýzto az posud oznámeno bylo, vydal Pustef v Reznę a Desclée kazdorocnę na svátek svatých Petra a Pavla ve vele- v Tournais nedęlní nešpory a kompletár s nápęvy chrámę sv. Petra zaznívá. Jubileum kapely oslavili dle nového antifonale, jsou vlastnę pouhé otisky. 21. února, výrocní to den úmrtí papeze Julia I[., Knízecka prítomná nám podává mnohem více, jest to kapitula vatikánská a kantori kapely Juliovy slavným skoro malá ucebnice zpęvu rehorského. Obsahuje Requiem pro osm hlasű od mistra Boeziho. —s. trojí zpűsob intonace na pocátku nešpor, nedęlní Umęlecká Beseda v Praze k jubileu zalmy nešporní mají oznacené slabiky, kde jest zmęna svému porádá mimo slavnostní predstavení »Libuše« melodie uprostred a na konci veršű. Vzorec melodie v Národním divadle nękolik koncértních vecerű. Tak jest nad to opatren pomocnými notami pro prípad, 27. brezna byl v Ob. domę vecer cizí moderny, 16. ze jest zpívati skupinu tríslabicnou místo dvousla- dubna vecer ceských mistrű varhanních a 22. dubna bicné. K nešporám nedęlním (per annum) pridáno vecer ceských novinek. Ctenáre naše zajisté nejvíce suffragium o Všech svatých a o krízi. — Toni psal- zajímati bude koncert varhanní. Radostným jest fak- morum budou vítanou pomúckou pro ostatní nešpory, tum, ze varhanní koncerty konecnę i u nás nabyly nebof u vzorcű opęt jsou oznaceny nejen noty po- pevné pűdy. List náš první po nich volal a na dűlezitost mocné a cárkami oznaceny i prízvuky uprostred a jejich upozorńoval. Jestlize pro cizí modernu stacil na konci melodie, tak ze i ménę zbęhlý műze si ozna- malý prednášitový sál, byl pri varhanním koncertu citi zalmy, aby zpęv byl jednotný. Jsou tu ovšem veliký Smetanűv sál do posledního místa vypinęn vy- i všechna rűzná zakoncení u jednotlivých tónű zalmo- braným obecenstvem, najmę z predních kruhű hudeb- vých (difference'. — První nápęv veršíkű (poslední ních. Porad byl následující: I. Boh. Cernohorský torculus) podává nám opravu chybného zakoncení (1684--1740) Toccata C-Fuga a]. Zach (1699—1773) v antifonale vatikánském, kde chybnę tištęno a h h a Praeludium As-Fuga a J. Seeger (1716—1782) Prae- místo správného a h a, jak zjištęno bylo autorovým | ||||
|