František Hruška
Ročník: 1913; strana: 94,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
94 CYRILL XXXIX.



v !i

FRAI`1TISEK HRUSKA. DR. CYRILL SVCHRA. (POxRAC.)



III.

HRUŠKA V POMĘRU K JINÝM.



a) ceská hudba.



Prvým, k nęmuz Hrušku k úcelu vyšetrení vzájemného pomęru — stavím, je F. Z.

S k u h e r s k ý. Byl ucitelem Hruškovým na varhanické škole — mohl tedy prí m o pűsobiti

na Hrušku — pűsobil nań skutecnę nejvíc ze všech, jak dokázi. P r v á d 11 a Skuherského

nepűsobila na Hrušku nijak jinak nez negativnę. Ani nejmenší památky nenajdeš ve

Hruškových komposicích po takové »Mši pro smíšený sbor a varhany«. (Opus 11.)')

Notovou negací této práce je dílo Hruškovo : nemá melodiky této mše, navazující jasnę

na hudbu predreformní, a nemá skoro cistę homofonního stilu jejího — nemá krátce naprosto

niceho z ní jako i díla Skuherského zahajující nové, se starým naprosto n e s o u v i s l é

období jeho tvorby.

Skuherský od sebe odvrhuje to ménę cenné zbozí hudby predreformní a v krátkém

case napíše slušnou radu mší, v nichz zdárnę stilisuje idee reformy. Z tęchto skladeb

príkladnę „Missa Quarta (quatuor vocum inaequalium”, opus 22.) roku 1875 vydaná, je

nejlepším výrazem nových myšlenek reformy a je také konformní skladbám nęmeckým té

doby. ]e psána slohem témęr cistę polyfonním; melodiku i rhytmiku má docela umírnęnou.

I zevnęjšek její pestrostí nevyniká; prűvod je pouhým opakováním sboru (ad libitum.) ]e

tu úporné studium starých mistrű církevních rozhodnę znáti. Té mši blízí se Hruškova

„Missa in hon. scti. Caroli Boromaei” vším. Mše ,Quinta" Skuherského z téhoz roku má

jinou vnęjší povahu (pro 1 hlas s dosti zivým prűvodem), jinak však stojí ,Quartę" velmi

blízko a podobnę je príbuznou se jmenovanou mší Hruškovou. K uvedeným skladbám

pristupuje Skuherského mše „in honorem B. Agnetis de Bohemia” (pro 4 hlasy s neobli-

gátními varhanami, opus 24.) z roku 187.7.4)

Všechny tyto komposice Skuherského, jez úmyslnę vybírám, abych jimi urcil jedno období

tvorby Skuherského, vycházejí z téhoz zpűsobu psaní, jaký vidíme u Hrušky v p r v é m

období jeho tvorby. Po vzoru svého ucitele i Hruška prodęlával ono o b tíz n é období své

práce, aby tím šfastnęji vynikl v období druhém.

Skuherský, jehoz temperamentu byla sféra nęmeckých církevních skladatelű málo

volnou, v cervnu roku 1879 vydává výbornou knihu »0 formách hudebních«, kde ctu tyto

vęty:') »Jsou to (t. j. skladby XVI. vęku — Palestrinovy etc.) h i s t o r i c k é p a m á t k y... .

V XVI. století stojí u výše svého vývoje; v tom smęru nelze za nynęjších casű nic

nového vytvoriti; co na pűdę této nyní vykvetlo, není nez pouhé více neb ménę

šfastné napodobování ... Vázíce sobę úsudku i uznávajíce snahu našich velikých

mistrú, jako: Bach, Haendl, Mozart, Beethoven a Cherubini, műzeme urcitę vysloviti,

ze po ohromných vymozenostech, jakých dobyla hudba od zití Giovanni Pierluigi

Preneste, bylo by neodpustitelnou, nemístnou choutkou, chtíti veškerou církevní

hudbu doby nynęjší dle vzorű dávno prekonaných zarizovati«. Tak vykládá nový

svűj program Skuherský. Zdá se mi, ze jeho výroky nic lépe a jasnęji nedokládají nez jeho

skvęlá sbírka motett a » Missa ad duas voces aequales « (opus 43.) s prűvodem varhan.

Skuherský otevrel tu novou cestu své tvorbę ; jistę, ze dohnalo jej k ní presvędcení, ze ta

spousta obmezení, kterou hledęla vnutit reforma svým. pęstitelűm, neműze a nesmí obmezovat

u m ę I c e, touzícího jen po piné volnosti. Jedno presvędcení po zkušenosti z predchozí jeho

tvorby také mu zűstalo: ze nelze v církevní hudbę navazovati tam, kde prestalo se pred

reformou. Proto nevrátit se jiz ku stilu mše opusu 11. Tomu vadil vytríbený jeho umę-

lecký vkus.

]e otázkou, co zalozilo novost tohoto období tvorby Skuherského. ]e to predevším

opravdové bohatství prostredkű harmonie, které také v církevní hudbę Skuherský k volnému

pouzití otevrel, dále vętší zivost rhytmická, nez jaká dosud byla skladbám církevním údę-



l) > Jiz za prícinou prítomnosti Jeho Velicenstva císare Ferdinanda I. v Innsbrucku slozil a tamęjšímu

spolku vęnuje F. Z. Skuherskýp — tak napsáno na titulním listę partitury.

Vęnovaná dru. Eduardu Hanslickovi.

) Str. 20.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ