NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 95,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXX1X. CYRILL 95





lem, pak vętší svęzest melodická -- krátce: nepomęrnę vętší volnost v pouzití prostredkű

projevu dána tvorícímu na vűli. Po mši »duabus vocibus« prichází obdobná lí »Krátká

slavnostní mše« pro smíšený sbor s prűvodem varhan nebo orchestru. Jistę, ze správnę

napsáno o ní bylo v »Daliboru«:') »Skuherský nejde v horlivosti po reformę za kazdou

cenu tak daleko, ci lépe receno, tak zpęt, aby jedinou spásu hudby církevní hledal pauze

v napodobení trojzvukového materiálu starých mistrű, jichz nejvýznacnęjším typem jest

Palestrina. «

Ten citovaný výrok Skuherského o »historických památkách« prec jen nutno bráti

cum grano salis :`') Skuherský n e p o t l a c i l ani v této nové d o b é své tvorby v sobę

všechno to, co byl studiem starých vyzískal. V jeho motettech a ještę ve mši op. 43.

(duabus vocibus) najdeme krásná místa polyfonická. To zdánlivé príkré slovo o hudbę

klassikű platilo poznanému faktu, ze kopie starých mistrű jsou dále pro rozvoj církevní

hudby nemozny — ze by však męla slova jeho býti výrazem naprosté negace významu

klassikú pro vývoj nové církevní hudby, to nutno rozhodnę popríti.

Nový, smęlý krok Skuherského, jímz prekrocil domnęle nezdolatelnou hranici, uzaví-

rající tak tęsnę církevní hudbu, zalozil úpinou samostatnost naší ceské hudbę církevní.

A byl to právę Hruška mezi tęmi prvními a nejschopnęjšími, kterí vedle Skuher-

ského v j e h o i n t e n c í c h j a l i se pra c o v a t. Hruškova »Missa Ecce Dominus veniet« — zahajující novou fasi vývoje jeho tvorby — je právę prvým výrazem nadšeného souhlasu

zahajující novou fasi vývoje jeho tvorby — je právę prvým výrazem nadšeného souhlasu

pro nový smęr, Skuherským vytvorený. Ty nové myšlenky Skuherského byly velmi šfastné :

umozńovaly — u schopných lidí ovšem — co nevętší uplatnęní i n d i v i d u a l i t y jednot-

livcovy. Tak místo uniformity — nepopíratelné u skladeb vętšiny Nęmcű, kterí na

prvotních zásadách ulpęli — nastupuje i n d i v i d u a l i t a. Hruška byl silným talentem —

tak se stalo, ze v e d 1 e S k u h e r s k é h o se neztrácí, nýbrz dobre svou osobností se vyjímá. Pri pokusu o parallelu mezi skladbami Skuherského a Hruškovými vychází mi na jevo

. Pri pokusu o parallelu mezi skladbami Skuherského a Hruškovými vychází mi na jevo

tento dűleziiý fakt: Skuherský ve skladbách jdoucích po jeho motettech (mše: »duabus

vocibus«, »Krátká slavnostní« a »in hon. sct. Venceslai«) dosti prudce vzdává se polyfonie

ve svých skladbácha zakládá je skoro výhradnę homofonnę. Hruška jenom v tomto ohledu —

zrovna jako cstatní vrstevníci Skuherského — n e š e l za svým ucitelem; zűstal pri tom

zpúsobu psaní, v jakém podal svoje opus 10.

Z toho, co jsem uvedl, plyne jasnę, ze celá druhá perioda komposic Hruškových

má vúdcí idee Skuherského, výše vylozené, za základnu.

Snad nikdo z našich skladatelű nestál Hruškovi tak blízko jako jeho nástupce na

kúru mladoboleslavském J. C. S y c h r a. Jestlize jeho mše »in hon scti. Cosmi et Damianie

(pro smíšený sbor it capella) z roku 1880 nebo »Missa in hon. seti. Josephi« (pro jeden

hlas s prűvodem varhan) z téhoz roku rovnají se svým zalozením Hruškovę mši »in hono-

rem scti. Caroli Boromaei« — tedy p r v é periody Hruškovy práce tu vzpomínám —jsou

další Sychrovy práce: »Mše ku cti sv. Václava« (pro smíšený sbor s prűvodem varhan)

z roku 1883, »Missa in honorem seti. Methodii« (pro 3 stejné hlasy s prűv. varhan) z roku

1886, téhoz charakteru jako díla d r u h é h o o b d o b í u Hrušky. Poslední dvę díla doplńuji

výctem aspoń nejvýznamnęjších komposic Sychrových:

»Missa X.« pro smíšený sbor s prúvodem varhan;

Missa XL« pro muzský sbor á capella;

»Missa XII. pro smíšený sbor bez prűvodu (z r. 1889); v témz duchu napsal Sychra

i svoje »Requiem«") pro smíšený sbor s prűvodem, »Missu pro defunctis IL« a »Missu

pro defunctis III.« (pro alt, tenor a bass s prűvodem varhan) z roku 1894. Vęnujeme-li

pozornost zpűsobu práce u Hrušky a Sychry, docházíme k úsudku, ze Sychrovy kompo-

sice — z nichz t y p i c k é jsem výše predvedl —jsou nęco polyfonnęji zalozeny nez Hruškovy.

Sychra z prvých svých skladeb získanou zrucnost v tomto smęru spíš ještę dále piloval a

nezrekl se jí ani v dílech nejnovęjších. »Missa solemnis» pro pętihlasý smíšený sbor s prű-

vodem varhan, která je representuje, je dalším rozhodným pokrokem v Sychrových kompo-

sicích; je to práce daleko volnęjší všeho predchozího, co Sychra napsal. Však právę svým

cistę polyfonním základem odűvodńuje rozhodnou souvislost s díly predešlými. Skladba ta

padá jiz dále na to, co bylo Hruškou napsáno. To všechno platí o dvou kantátách Sychro-

vých »Golgotę« (1910) a zvlášf »Velkopátecní meditaci« (1912).



Rocník II. (1880) str. 146 (podepsán

Nerozumęlo se mu vzdycky dobre.

Památce Krízkovského vęnované.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ