NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 96,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
96 CYRILL XXXIX.





Zajímavým zjevem pro historii církevní hudby bude vzdy Jos. Foerster st. Nešel

shodnę se Skuherským. Jiz v zacátcích své tvorby jeví se býti uzavrenęjší. Pozdęji jenom

zvolna se z této uzavrenosti probíjí, zatím co Skuherský rychle spęje ku predu. »Missa de

Beata« (opus 32:), pro smíšený sbor s prűvodem varhan (1877), »Missa in honorem seti.

Adalberti« (opus 31.) nálezejí právę oné dobę, kde Foerster ve tvorbę velkou reservu si

kladl; nęco volnęjším je jeho »Tę Boha chválíme«, více pak skvostné »Requiem« pro

muzský sbor á capella, v nęmz je obsazeno úchvatné »Libera« -- nejlepší cást této

skladby — jemuz ani Edvard Moucka, který k pracem tehdejších prispívatelű »Cyrilla«

nechoval se zrovna vlídnę, neuprel svého obdivu.') Ovšem silný Foersterűv talent ani

v tęchto dobách, kde skladatel úmyslnę se uzavíral všemu volnému ze svętské hudby,

nedopustil vývoj nęjaké nudné manýry, jakou v církevní hudbę pozorujeme u nękterých

slabších skladatelű nęmeckých té doby.

Z toho, co jsem uvedl o Foersterovi st., jiz vyplývá, ze Hruška oproti Foersterovi-

své doby ovšem — jevil se býti rozhodnę v o 1 n ę j š í m. Ono druhé období Foersterova

tvorení se skladbami, rovnajícími se skladbám naší moderny (Stecker, Tregler, Picka, Douša),

mši »Jubilaei Solemnis« a »Te Deum« (pętihlasé) mám tu na mysli — spadá jiz deset let

za smrt Hruškovu.$)

Samostatnou osobností je ve vývoji naší literatury církevní hudby také P a v e l K r í z-

k o v s k ý. Škoda, ze víc nepodal nám v tomto oboru. Co napsal, to representuje ho velmi

dűstojnę. jeho »Requiem« pro 3 stejné hlasy a obligátní varhany z roku 1878 je skladba

i v dnešku pűsobivá. Vedle toho nękdy se uvádí u Krízkovského ménę významné »Te

Deum«, vzdy však se zapomíná jeho výborných motett, z nichz nejvíce cením »Graduale

in Dominica Resurrectionis« psané pro dvojsbor, který kombinuje nękde zase v muzský

a zenský sbor. Tu skladbu nemęly by velké kűry ponechati nepovšimnutou. Jen té nádhery

polyfonie pri poco lento (»confitemiri Domino«). Tato skladba i dnes je mi svęzí — a prec

komponována 7. dubna 1878. Jednodušší je muzský dvojsbor »Svatý, svatý« a Pohrební

zpęv« pro muzský sbor. Krízkovský nic neopomenul jmenovaným skladbám prinésti ze své

obdivuhodné techniky sborové. Zijí-li dnes jeho svętské sbory, mají zít i tyto církevní.

Jak jsem zde jen strucnę Krízkovského popsal, jeví se býti zvlášf v uvedeném »Gra-

duale« (jez bych rovnal v jeho povaze [neprihlízím tu jenom k zevnęjší formę] osmihlasé

mši Hruškovę »De Beata«) príbuzným Hruškovi v jeho druhé periodę ; tím vyjadruji

pokrokovost hudby Krízkovského (na jeho dobu) snad co nejlépe.

Vynikající církevní skladatel Josef Nešvera, v dobę, kdy Hruška zil a skládal,

píše pod vlivem josefa Foerstera st. Souhlasím s kritikou Ed. Moucky,'') týkající se jednoho

z prvých dęl Nešverových: mše »in honorem seti. Procopii (pro 1 hlas s varhanami, opus

18): » ... na skladbę nemohli bychom chváliti nęjaké zvláštní ceny hudební. V této prícinę

stojí na stejném stupni s cetnými kostelními skladbami, které byly vyvolány snahami nęmeckého

spolku ceciliánského.« Ano: Nešvera v prvých svých dobách šel shodnę s Nęmci za príkla-

dem Jos. Foerstera st. Nevycítám to Nešverovi nikterak: nebof tato doba jeho tvorby,

odpovídající asi celé dobę Hruškovy práce, stala se Nešverovi výbornou školou, jez zalozila

ty úspęchy jeho dęl následujících po oratorium »De profundis«. Nešvera sám podal v roce

1885'°) takovouto charakteristiku melodiky církevní; hudby: »hudba, která má nejvętší

podobnost s chorálem, jest ta nejlepší církevní hudba a hudba, která od nęho naprosto se

liší, nehodí se pro kostel!«; mne po této stránce melodické ani tolik neinteresují skladby

Nešverovy tęchto dob, jako spíš rozhodnę polyfonní jich zalození. Nemohu dost obdivovati

v tom ohledu výborné mše Nešverovy: »in honorem beatissimae Mariae Virginis«

(smíšený sbor á capella opus 16.) z r. 1881, »in honorem scti. Gustavi« z r. 1887 (pro

smíšený sbor s prűvodem varhan, opus 36.) Vyšla nedlouho pred Hruškovou smrtí tato

mše a prec nedosahuje volnosti projevu 10. opusu Hruškova. To vše musím opakovati pri

Nešverovę mši: »in honorem sc. Vincentii« z r. 1886. Za to v polyfonii Nešvera tu vyniká

nad Hrušku. Volnęjším trochu jest 38. opus Nešverovo: „Missa pro defunctis” (pro 4 stejné

hlasy s prűvodem varhan), dílo dnes docela zapomenuté a prec výborné, rovnající se témęr

výše uvedenému „Requiem” Foersterovu. Teprve po smrti Hruškovę prechází Nešvera

k tęm z našich, kterí nevymezovali prostredkű církevní hudby tak úzce. Nešvera ocitá se



') »Dalibore, roc. V. (1883) str. 57.

8) Víc o Foersterovi viz v mém clánku Jos. Foerstera st.: »Missa solemnis«. Casopis »Smetana«,

roc. I., str. 231.—233.

9) 'Dalibor«, rocník IV. (1882) str. 52.

10) »Dalibor«, rocník VII. (1885) str. 23.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ