| ||||
| ||||
XXXIX. CYRILL 9
dűlezitých dęl, Jest to 20 etud op. E5, 16 etud, puntistica«, hudba k vTurandot«, klavírní op. 62, 15 etud op. 63, 10 et. op. 70, tri koncert atd.), Osip Gabrilowitsch a j. instruktivní sonáty. Revidoval téz etudy No- Z dam proslavila se Klára Schumannová, vakovského, Bertiniho op. 100, 29, 32, valcíky Tereza Carreńe, Klotilda Kleebergová, Chopinovy, Hummlovy etudy op. 125 a m. j. Z. Menter-Popper, Jugeborg Stark a Záci: Málek, Škach, Suskeová, Urbanová, m. i. Sr. ot. 6-8. Houdková. 10. Výklad klassicismu a romantismu. 9. Virtuosové, skladatelé a paedago- gové moderní. . Klassickým« nazýváme dílo, pri nęmz forma a obsah stojí na stejné umęlecké úrovni. Z vynikajících klavírních virtuosű naší doby Pri díle »romantickém« prevládá cit, vášeń, jest prevázná vętšina téz paedagogicky cinna, nevázaná fantasie. Jako klassicismus v poesii tak ze nelze rozlišovati výkonné umęlce vyvinul se na základę umęleckých výtvorű a ucitele. starých Rekű a Rímanű, tak vytryskl roman- Z Lisztovy školy vyšli tismus z nadšení pro stredovęk, který však D' A l b e r t Eugen, nar. 1864. Viz Rep. nebyl pojímán se stanoviska historického, ot. 66, 74. nýbrz po stránce dobrodruzné, fantastické, A n s o r g e Konrad, nar. 1862. Viz Rep. mystické. Romantika má cosi nejasného, ot. 74. Napsal 3 sonáty, písnę, komorní spletitého: obraznost pracuje bez ohledu na skladby. stávájící zákony umęlecké. Tím se vysvętluje, K l i n d w o r t h Karel, nar. 1830. Proslul ze romantikové obohacují umęní, prohlubují klavírním výtahem k tetralogie »Prsten Nibe- prostredky výrazu. V t o m t o smyslu nazý- lungűv«. váme romantikem umęlce, jenz ignoruje platné L a m o n d Bedr., nar. 1868. Znamenitý formy a zákony a sám tvorí nové, odpoví- interpret skladeb Beethovenových. dající obsahu svého díla, klassicistou pak R o s e n t h a l Mor., nar. 1862, vynikající onoho, jenz úmyslnę platných forem se pri- obrovskou technikou. drzuje a snazí se je zdokonaliti. S a u e r Emil, nar. 1862, byl po šest let V t o m t o smyslu jest Palestrina klassikem, reditelem mistrovské školy vídeńské. Napsal monodisté a chromatikové XVII. vęku pak cenné etudy, 2 klavírní koncerty a j. romantiky, Seb. Bach klassik, Stamitz a Fil. S i l o t i Alex., nar. 1863, téz výborný diri- Emanuel Bach romantikové, Beethoven ro- gent, vydal zajímavé upomínky na Liszta. mantik, Mendelssohn klassik. S t r a d a 1 Aug., nar. 1860, proslul zpraco- V obvyklém slova smyslu nazýváme váním dęl Bachových a orchestrálních dél Palestrinu a Orl. Lassa klassickými mistry Lisztových pro koncertní prednes. církevní polyfonie, Bacha a H indla mistry S t a v e n h a g e n Bernh., nar. 1862, vyni- staroklassickými ; Haydn, Mozart a Beetho- kající virtuos a kapelník. ven jsou klassikové, Spohr, Weber, Marsch- Zákem d'Albertovým jest B a c k h a u s Vil. ner, Schubert, Mendelssohn, Schumann, nar. 1884 a D o h n á ni Ernst, nar. 1877, Chopin jsou romantikové, Berlioz, Liszt a jenz proslul téz jako skladatel vęcí komor- Wagner mistri novoromantictí. ních a klavírních. Kazdá z tęchto skupin velikých mistrú má Nejlepším zákem Leschetitzkého j e s t P a- radu predchűdcű a epigonű. Epigoni jsou d e r e v s k i. Viz Rep. ot. 68. Napsal koncert, mistri, krácející ve šlépęjích svých velikých sonátu a cetná jiná díla klavírní. vzorű. Vytvorili namnoze úctyhodná díla, Brillantní technikou vyniká Rek T e 1 e m a c- aniz by však prispęli podstatnę k pokroku q u e L a m b r i n o s, zák Ter. Carreńo. a dalšímu rozvoji umęní. Ze školy francouzské vyšel G o d o w s k y Predchűdci Palestrinovi viz Rep. ot. 14, Leop., nar. 1870. Jest zákem Saint-Saénso- 16, jich epigony ot. 16. Predchűdci Bachovi a vým. Má velikou techniku. Jeho 50 studií Hándlovi ot. 20, 27, 35, 40. Epigoni jsou dle Chopinových etud nálezí k nejtęzším Krebs, Homilius, Doles, Kirnberger, Gold- skladbám klavírní literatury. Zajímavé jest berg a m. j• Predchűdci klassických mistrű jeho koncertní zpracování starších dęl kla- viz ot. 43, 44, epigoni jsou Pleyel, Wólfl, vírní literatury francouzské a nęmecké ve Wanhal, Kozeluh, Dusík, Múller, Hássler, sbírce » Renaissance ,. Kuhlau, Schmitt, Onslow, Diabelli. K nejlepším zijícím virtuosűm patrí G r ii n- Predchúdci romantikű jsou mistri klassictí; f e l d Alf. Viz. ot. 7. Ferrnecio B u s o n i, epigoni jich Henselt, Rubinstein, Jensen, nar. 1866, zák dra Mayera. (»Fantasie contra- Kirchner, Heller, Haberbier, Kessler, Klára | ||||
|