NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 101,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXX1X. CYRILL 10





ze jest zpęváku treba nacerpati vzduchu do plic. Není-li toho treba, jest lépe bez prestávky

ve zpęvu pokracovati, ano se touto interpunkcí oznacuje casto jen rozclenęní hudební vęty

a nikoliv oddech, tak ze se nota anebo skupina dvou not bezprostrednę predcházející ani

neprodluzuje (pr. a'), coz se však vzdycky dęje pri ostatních trech zmínęných interpunkcích.

Na pr.:







,-



A-sper -ges me, Do-mi-ne, A - sper - ges me, Do mi - ne,













tem - - plo tem - - plo













mun - da - bor mun - da - bor













A men A - men





Virgula ( ' ) znací, jako v moderním notopisu, krátký oddech na úkor predcházející

noty bez poruchy chodu rhytmického.

Prve, nez prikrocíme k rozboru melodie po stránce rhytmické a dynamické, jest treba

predeslati nękolik slov o rhytmu.

Co j e s t r h y t m u s? Nasloucháme-li vętę hudební anebo recnické, zdá se nám, ze hlas

mluvícího, sotva ze se byl vyšvihl na první (vlastnę prízvucnou) slabiku slova, jiz klesá

na slabiku druhou a tretí, jakoby si chtęl odpocinouti, ustati. Toto klesnutí, tento dohad

jest však jen docasný. Nebof, jako pták, jenz se snáší k zemi, by na ní spocinul, ale

v okamziku, kdy jeho nohy pricházejí ve styk s púdou, byv vyplašen pouzívá krátkého

doteku, prechodné opęry o zemi k tomu, by se tím rychleji a snadnęji do výše vznesl:

tak také hlas, oprev se o slabiku bezprízvucnou, takorka se o ni odraziv, jako pták o púdu,

ciní nový vzmach, kterým se nese dvę anebo tri slabiky dále, a tu po novém odrazu")

opęt dále, a tak stále po dvou anebo trech slabikách az do konce vęty, aby tu v pohybu

ustal.

A v tomto pohybu hlasu, v tomto pravidelném strídání se vzmachu a dopadu zálezí

rhytmus, tak ze múzeme smęle prijmouti definici starých a ríci : Rhytmus jest rád v pohybu,

cili pohyb dle urcitého rádu ; anebo: Rhytmus jest pravidelné strídání se zdvihu a kladu,

arse a these, doby lehké a tęzké. První cást pohybu jest arsis, zdvih; druhá cást pohybu



*) Poznámka. Notové doklady vzaty z ,Graduale Romanum«, jez opatreno jest rhytrnickými znackami

benediktinú solesmesských, a jez vyšlo v Tournai (Belgie) u firmy Desclée et Cie. Také pri dokladech, jez

nejsou cerpány z citovaného Graduale«, uzívám zmínęných znamének, totiz : bodu, vodorovné a svislé cárky.

Bod u noty zdvojuje dobu jejího trvání. Prijmeme-li za jednotku pro oznacení doby trvání tónu v moderním

notopisu notu osminovou: c— ^ • o pak ^• _ ^' •' _ •

Vodorovná cárka nad notou-anebo pod ní, po prípadę nad celou skupinou anebo pod ní, naznacuje

nepatrné prodlouzení (ne zdvojení) trvání príslušných not: _: _ • _-



Svislá cárka pod notou, anebo nad ní, oznacuje thesi elementárního anebo jednoduchého rhytmu, cilii

notu, která dostává iktus, jak pozdęji vysvętlíme: ^ — ^ — • -

„) Tento odraz, dotek, toto oprení se nazýváme latinsky i c t u s (náraz, úhoz): notu pak, která slouzí

za takový bod dopadu, a v rhytmickém toku zároveń i za bod odrazu, cili která tvorí rhytmickou opęru,

pred pausou pak rhytmický bod klidu, oznacujeme svislou cárkou pod notou anebo nad ní, jak jsem naaore

podotknul.

Dostává tedy ictus kazdá nota v thesi, jakozto doba tęzká; pri skupinách o dvou

aAf ech notách jest to nota první. 0 výjimkách zmíníme se pozdęji.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ