| ||||
| ||||
XXXIX.
CYRILL 103 Rhytmus jest 2. s 1 o z e n ý, jenz povstává spojením nękolika rhytmű jednoduchých, a to bud: a) vedlekladem (per juxta positionem), pri cemz dva jednoduché rhytmy následují bezprostrednę za sebou zachovávajíce kazdý svou arsi a thesi. a , th 1 a2 th, Na pr. ~ rr r anebo A - gnus De - i b) splynutím (per fusionem) th a ja th In - car- ná - tus est V tomto prípadę ztrácí první rhytmus svou thesi; nebof tím, ze hlavní prízvuk strhuje na sebe arsi, stává se thesis prvního rhytmu arsí následujícího, vlastnę rhytmus první klade svou thesi na první dobu arse následujícího rhytmu, tak ze tato doba jest zároveń thesí pred- cházejícího a arsí následujícího rhytmu. Pochod tento vidím jasnę znázornęný na lidské chűzi, pri níz zdvizení nohy do výše tvorí arsi, spuštęní ni,hy na zemi thesi pohybu, jejz nazýváme krokem. Uciním-li jen jeden krok, jest jeho thesis thesí cistou, následuje po ní klid. Ciním-li však po kroku prvém krok druhý, tu spuštęní nohy na zemi, tato thesis kroku prvého, obsahuje v sobę zárt,veń arsi kroku následujícího. Nebot v tom okamziku, kdy spouštím nohu na zemi ukoncuje krok prvý, cili konaje thesi kroku prvého, pocínám zároveń arsi kroku následujícího, t. j. opírám nohu o zemi dávaje jí impuls, popud k nové arsi, k novému zdvizení nohy, tak ze se v tomto bodu sbíhá thesis predcházejícího a arsis následujícího kroku. (Príštę dále.) ^o^ JOB. ORATORIUM 0 DVOU DÍLECH A SEDMI OBRAZECH NA SLOVA JANA CERMÁKA SLOZIL JOSEF NEŠVERA. — ROZBOR DÍLA NAPSAL PROF. FERD. VANĘK. — (PROVEDENO 3. BREZNA KARLEM DOUŠOU.) (POKRAC.) Satan však nevzdává se tak vzácné koristi. Jeho potmęšilost charakterisuje trilkový motiv v drevęných nástrojích a hned potom jeho škodolibou nadęji, ze lob by se zmęnil, utr- pęlo-li by i jeho tęlo, bizarní instrumentace a moderní harmonie: na prodlevę v kontra- basech, violoncellech a fagotu zaznívají úmyslné kvinty v pikole a oboích za cinkotu zvonkű a drnkání rozlozených kvint na harfę. 16. s I i Piccolo = ~— f Oboi. - - So~ -0 5 s st - ,Df s s s ~/ -~— - _ —~ ~—~ str Hospodin se chvíli rozmýšlí, ale pak, jist jsa vítęzstvím, svoluje k poslední zkoušce. Dábel došed toho. po cem touzil, zmizí a kúry andęlské zase jásavým hymnem (týmz, jako v obraze I.) za prűvodu celého orche- stru velebí slávu bozí. | ||||
|