| ||||
| ||||
110 CYRILL XXXIX.
surní zacaly koncem kvętna. Úcastníkűm kursu cho- nátorűm a obcanűm męst v C e c h á c h, na M o r a v ę rálního bylo ulozeno vypracovati : 1 o dęjinách se- a ve S 1 e z s k u, kterí pęstují hudbu nejen soukromę kvence; 2. rozbor introitu »Gaudete« ; 3. graduale ve svých príbytcích, ale slavnę i ve chrámech. Bozího hrobu velikonocního. Ostatní závęrecné zkou- Obsahuje 57 latinských motett, náladovę priléhají- šky byly 10., 11., 12. a 13. cervna. Zahrnovaly v sobę cích k jednotlivým slavnostem círk. roku. S dnešními hru na klavír a varhany, gregoriánský chorál(theorii k a t o l i c kým i mešními texty se ovšem nekryjí ; a zpęv), nauku o harmonii a kontrapunktu, doprová- nejsou[ ani cástkami stálými ani nepatrí mezi nynęjší zení chorálu, liturgiku a církevní latinu. Tak męli promęnlivé díly mše sv. Humanismus XVI. a XVI. stol. všichni úcastníci kursu hojnę prílezitosti, své vędo- zachoval latinu i pri bohosluzbę v kostele, ale místo mosti a své umęní dopiniti, prohloubiti a shrnouti presnę liturgických textú dodal své básnické plody. jakoz i podati zevrubný a spolehlivý dűkaz svého Gallus patrí k onęm, kterí tvorili v duchu školy be- prospęchu. K obvyklým az dosud predmętűm byla nátské, stavęl motetta z nękolika samostatných sborű, letos v tomto kursu ponejprv pribrána týdnę hodina jez se vzájemnę doplńovaly. Tak povstává motetto az pro církevní latinu. Pri tomto vyucování prihlízíme 16hlasé pro 4 sbory smíšené (Sedecim vocum), mnoho k tomu, aby vyhovęno bylo prání Jeho Svatosti osmihlasých, šesti, pętihlasých, ovšem téz ctyrhlasých. Pia X., ze lid má horlivę býti veden k tomu, aby se s porozumęním úcastnil liturgického zpęvu chorál- Ohromnou práci vykonal prof. Bezecný, ze z men- ního. Výsledek vyucování byl, ze úcastníci dovedli surálního notopisu prevedl tolik hudby Handlovy do prekládati Graduale Vaticanum, vyjma nejtęzší texty. notopisu nynęjšího (se starými klíci), provedl revisi Pocátek zimního semestru ustanoven na 15. ríjna. starého tisku a po stránce umęlecké skladby Han- Prijímací zkoušky se konají 14, ríjna. Blizší informace dlovy ocenil. Protoze nikdo tak nevnil podá: Die Direktion der kirchenmusikalischen Jahres- a krásy skladeb, jako jejich vydavatel, slyšme, co sám kurse. Erzabtei St. Martin, Beuron. o nich praví: " Edice ,Gloria". Zajímavý podnik reklamní Tęzištę díla H. spocívá i tentokráte jako v pred- uvedla v zivot firma Karel J. Barvitius, velkosklad chozích jeho dílech (Denkmáler, rocník XV., díl I.) klavíru, pian, harmonií, salonních varhan a phonol ve skladbę vícehlasé. Zvláštę jest treba vyzvednouti v Praze-1. v Martinské ulici c. 2. Upinę zdarma ro- cís. 1. (Duo Seraphim clamaverunt pro 6 hl.', cís. 2. zesílá svým príznivcűm periodicky vydávané hudeb- (Gloria tibi Trinitas 6h1.) a cís. 27.—31. pro 8 hl. niny. Skladby jsou vesmęs cenné, úprava vkusná, Perlou veškerého zpęvu sborového z nich jest c. 29. lipský tisk na tuhém papíre. Dosud vyšlá císla ob- »Planxit David« se smęlými harmoniemi, v nichz sahují: c. 1. W. A. Mozart, Fantasie d-moll; c. 2. zrcadlí se nálada velkolepého textu. Veliký zájem J. Offenbach, Velká smęs z Hoffmannových povídek, budí i císlo 56.: Domine Deus 16h1., v nęmz kazdý c. 3. P. J. Cajkovský, Velká smęs z opery Eugen Onęgin; ze 4 sborű odpovídá jednotlivým stupńűm oltárním c. 4. B. Chopin, Minutový valcík. Kazdému císlu pri- (pueri, iuvenes, viri, senes) a kazdý sbor jest samo- pojeno strucné pojednání o autoru, jeho zivotę a vý- statnou jednotkou. Téz v ostatních skladbách jeví se znamu. Náklad na tento podnik jest jistę znacný a Handl dokonalým mistrem. Úzasné jest, jak dovede zádoucno jest, aby se udrzel, nebo( tak šírila by se kontrapunktickým umęním illustrovati obsah textu, na zdarma dobrá cenná hudba klavírní, místo rűzných pr. dvojdílného Te Deum na chorální motiv, nebo salonních kouskű a alb. náladového motetta o sv. Trojici (Sancta Trinitas), kde proti sobę staví jednotlivá tęlesa sborová nebo protkává v kontrapunktu umęlém jejich hlasy navzá- jem. Z musy Handlovy pro nynęjší potrebu l i t u r g i- ckou jsou zvláštę vhodna »Te Deum«, pak motetta BIBLIOGRAFIE o Bozím Tęle a Posvęcení chrámu. Všech motett lze však uzíti kdykoliv pri mši sv. tiché a po predepsaném offertoriu pri mši sv, zpívané. Jen treba je vhodnę Musica divina, Monatschrift fiir Kirchenmusik, voliti pro jednotlivé doby círk. roku, jak jiz ji Sallus císlo 1. rocníku I. právę vyšla pécí volného umęle- rozdęlil. ckého sdruzení „Schola austriaca« za hlavního ve- U nás práce prof. Bezecného jest málo známa a dení opata emauzského Albana Schachleitera v Praze. dosud docenęna nebyla; ponęvadz jsou však »Denk- Casopis vedou professori c. k. círk. hudební školy máler« publikací svętovou a Bezecný vedle celého v Klosterneuburku, kde je téz redakce, zodpovędným Handla vydal i Isaaka, má v historii hudební jméno redaktorem je spisovatel josef V. »von Woss«, na- zajištęné. My Lechové műzeme mu býti jen kladatelem Universal-Edition A. G. ve Vídni. Císlo 1. vdęcni, ze právę zpracoval Handla, mistra nám obsahuje: »Unsere Kirchenmusikalischen Ideale« (opat tak blízkého. Jest jen treba, aby naše kűry cer- Schachleiter). »Das hohe Pfingstfest« (Dr. Andreas paly z této nepreberné studnice nábozenských zpęvű, Weissenbáck). Introitus »Spiritus Domini« (Max které jsou ulozeny v tolika svazcích oh-omného pod- Springer). »Zur Geschichte der Wiener Kirchenmusik« niku, jakým jsou »Denkmáler der Tonkunst in Oester- (Dr. Richard von Kralik). Was uns not tut.« (Mich. reich«. Vzpomínám dále i velikého Isaaka, jenz téz Horn. »Zur Parsifalfrage (Max Morold). Príloha: dlel v Praze, dále vícehlasých liturgických skladeb Cást Fuxovy mše C-dur. hlavnę cizozemských mistrű z kodexű tridentských, J a c o b H a n d 1 ()acobus Gallus), Opus mu- jez vydány jsou v Denkmáler a męly by býti castými siCum (IV. díl) vyšlo jako XX. rocník sbírky »Denk- hosty zvláštę velikých našich kűrű. Nez reknęme si máler der Tonkunst in Oesterreich 1913. (199 stran uprímnę, kdo zná vűbec tyto sbírky u nás, kdo je vel. kvart. fol.). Zpracoval cást hudební prof. Emil aspoń męl jiz v rukách? Ilebylo by mozno, abychom B e z e c n ý a textovou Dr. Josef M a n t u a n i, re- na pr. pri letošních sjezdech cyrillských uslyšeli nęco ditel knihovny v Lublani. Sbírka tato obsahuje tretí z Handla? D. O. knihu veledíla Handlova, zvanou »Opus musicum« Die Musik, Heft 15. Kvętnové císlo vęnováno v níz jsou církevní zpęvy pro dobu církevního roku jest zcela R. Wagnerovi (Die Urauffiihrung des Rhein- od III. nedęle svatodušní az do soboty pred I. ne- gold« in Miinchen 1869; Ein unbekanntes Instrumen- dęlí adventní, cili konec t. z. propria de Tempore. talwerk Wagner's. Der Charakter der Tonarten bei Zvláštní péci vęnoval Gallus význacným svátkűm z to- Wagner. Drei unbekannte Schreiben Wagner's; Von hoto období, nejsv. Trojici, Bozímu Tęlu a Posvę- Wagner angeordnete Striche und Anderungen in cení chrámu. Gallus dedikuje tuto knihu r. 1587 se- »Tristan und Isolde<). | ||||
|