NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 120,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
120 CYRILL XXXIX.



Vedle zmínęné okolnosti vyplývá síla iktu jednak z místa, které dotycná nota v me-

lodii zaujímá, jednal< ze slabiky, nad kterou stojí. Je-li to slabika prízvucná, má hod-

notu slabiky prízvucné; je-li neprízvucná, má její hodnotu slovnou. Tím ovšem nechci ríci,

ze by tyto ikty nálezely rádu dynamickému; nikoliv! ony jsou cistę rhytmické, oznacujíce

nenápadnę nejmenší oddíly rhytmického toku melodie.

U zákű ménę pokrocilých, kterí uzívají „Graduale Romanum” s chorálním notopisem,

jest radno dáti pri melodickém rozboru vęty urciti pokazdé klíc, modus cili toninu, jmeno-

vati noty a intervaly, jmenovati skupiny.

Pri rozboru rhytmickém jest dűlezito dáti stanoviti jednotlivé ikty. Na pr. v našem

prípadę (Obr. I.): Skupina 1. (cephalicus) má jako neuma dvojclenná iktus na první notę.

Notu 2, jako notu ojedinęlou, stojící mezi dvęma neumami nad zvláštní slabikou,

jest pridęliti k neumę predcházející, která se tím stává trojclennou s iktem na první notę.

Stojí-li zmínęná nota nad slabikou prízvucnou, podrzuje pri tom slovný prízvuk.

O skupinę,3. jsme promluvili svrchu.

O skupinę 4. platí, co jsme rekli o skupinę 1.

Műzeme notu 5., stojící ojedinęle nad jednoslabicným slovem, pridęliti dle pravidla

uvedeného k neumę predcházející? Neműzeme, jelikoz stojí v pause, a má dle pravidla

svrchu zmínęného dvojnásobné trvání. Z toho dűvodu ji povazujeme s hlediska rhytmu

jako skupinu dvouclennou a dáváme jí iktus.

Neuma 6. (porrectus) dostane jako neuma trojclenná iktus na první.

Noty 9. a 10. stojí ojedinęle nad slabikami neprízvucnými mezi dvęma skupinami.

V tom prípadę dostává první z nich iktus.

Ve skupinę 13. jest zretelnę vyjádrena zpętná pűsobnost quilismatu tím, ze první

tón jest dvojnásobného trvání. Z té príciny dostává iktus vedle tónu prvního téz tón, jenz

quilisma predchází.

Iktus tónu pred quilismatem budiz ostrejší, kousavęjší, aby tím jemnęji vyznęlo qui-

lisma, jez tvorí jakýsi táhlý prechod k notę následující.

Skupina 28. vykazuje »pressusu, jejz je zpívati mírným sforzátem, a jenz dostává

iktus. Z toho dűvodu ztrácí iktus nota, jez ,pressus" predchází, a pridęluje se rhytmicky

ke skupinę 27.

0 skupinách 20., 38. a 44., které tvorí s následující neumou jakýsi rým clenű soumęrnę

rozlozených, tak jako skupiny 14 + 15 a 30 + 31 u clenű B a D, promluvili _jsme jiz

nahore; ostatní nevykazují nic pozoruhodného.

Nyní, ale teprve nyní, kdyz jsme totiz pochopili a pronikli frási, kterou máme zpí-

vati, po stránce obsahové, kdyz jsme ji rozebrali, rozlozili a rozkouskovali po stránce

slovné az na jednotlivé slabiky, po stránce melodické az na jednotlivé neumy a tóny, po

stránce rhytmické az na rhytmy elementární, cili jedním slovem az na prvky jmenovaných

slozenin: teprve nyní műzeme prikrociti k druhé cásti úkolu, totiz sloziti, spojiti tyto prvky

tak, aby z nich povstal ladný, vyrovnaný útvar, vyrovnaný jako celek, vyrovnaný ve všech

soucástkách.

Cím toho docílíme ? Týmiz prostredky, kterými pojíme slabiky ve slova, slova ve

vęty, vęty v periody, periody v rec. Jest to pouto soumęrnosti, pouto melodické, dynamické

a rhytmické; vrchol jejich oznacuje opęt prízvuk. Tomuto carodęji, jenz hraje tak dűlezitou

roli ve frási recnické, jenz krísí mrtvé slabiky v zivá slova, ojedinęlá slova v zivé vęty a

tyto opęt v zivé periody, jemu pripadá veliká role i ve frási chorální.

Pohlédnęme na obraz II. a všimnęme si jednotlivých úryvkű: Co vidíme? Ucelené

jednotky, a na celném místę kazdé z nich — prízvuk.

Pohlédnęme na cleny! Co vidíme? Ucelené jednotky vyššího rádu a na vrcholu roz-

voje zivotní síly kazdé z nich — prízvuk.

Totéz platí o vętách i o celé frási. Shledáváme se s ním tedy opęt, ale tentokráte mu

neríkáme prízvuk slovný, vętný, recnický, nýbrz prízvuk melodický a to bud úryvku, clenu,

vęty anebo fráse. Prízvuk melodický, jak jsme pcdotknuli, stojí vzdycky na vrcholu zivotní

síly, cili dynamického rozvoje dotycné cásti.

A kdo vlastnę urcuje dvnamický vrchol té které cásti, kdo má v tom ohledu rozhodující

slovo ? Melodie a text. Predevším melodie, její vzestup a spád. Stoupá-li totiz melodie,

stoupá také její dynamie, stupńuje se síla hlasu v prednesu; klesá-li melodie, ubývá také

síly. A melodický prízvuk se staví na vrchol crescenda, cili — urcitęji receno — na nejvyšší

skupinu tónovou v arsi, obzvláštę stojí-li tato skupina nad slabikou prízvucnou, coz z pra-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ