NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 122,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
122 CYRILL XXXIX.





Také s M i c h a e 1 e m H a 11 e r e m, který obdobnę jako Nabert psal, Hruška ne-

m ze býti srovnáván; Hallerovy mše: „Missa prima” (pro soprán, alt a bas bez prűvodu

opus 4. z r. 1875), pak „Missa secunda” (totéz obsazení — opus S. z r. 1875), dále: „Missa

octava” (opus 20. z r. 1879, pro smíšený sbor it capella) nemohou odűvodniti blizší sou-

vislosti se skladbami Hruškovými. Vedle nękterých komposic Singenbergerových a Metten-

leiterových jsou skladby K o e n e n o v y Hruškovi trochu príbuznými; míním tu hlavnę mše:

„Zweistimmige Messe in A” a „Missa panis Angelicus” (pro smíšený sbor s prűvodem

varhan z roku 1879) a jeho výborná vánocní motetta : ,Quem vidistis, pastores ?" (nejdríve

soprán a alt s varhanami, pak smíšený sbor s tímze prűvodem; opus 16. z roku 1871).

Hruška F. W i t t a ctil. V oddílu I. této práce z programu jeho kúru je vidęt, jakost úpornou

zrovna pozornost mu vęnoval. S p r v ý m i pracemi Wittovými ani zacátecní díla Nruškova

srovnání nesnesou. Wittovo opus I. c) „Missa septimi toni ad duas voces aequales cum

organo” nebo opus 3 b, „Missa Salve Regina” quatuor votum cantanda — bez prűvodu —

nemají v Hruškových skladbách protęjšku. Za to ke mším: „Missa in honorem Sc. Caeci-

liae` (opus 22. b) z r. 1872) a: „Missa in honorem seti. Ambrosii” (opus 29. a) z r. 1882

pro 1 hlas s varhanami se ctyrhlasými vlozkami sborovými) rovnal bych Hruškovu mši:

„In honorem seti. Caroli I3oromaei”. Wittovy jmenované mše jsou rr,nohem hutnęjší nez

mše Hruškovy, ponęvadz jsou také propracovanęjšími. Prohloubením stylu tęchto jen prí-

kladem jmenovaných dęl (zalození témęr výhradnę polyfonního) vyznamenávají se Wittovy

práce poslední: „Missa Septem Dolorum in honorem sctae. Mariae Virg. dolorosae” (pro

smíšený sbor á capella, opus 41. z r. 1884), „Missa ad unam vocem organo comitante- (opus

43. a) 1884), „Missa tertji toni” (opus 46. a) z r. 1886; pro soprán, I. a li. alt, tenor a bas bez

prűvodu) a „Missa tertji toni” (opus 46. b) pro jeden hlas s prűvodem varhan).

Hledal-li bych u Witta skladbu, která by se blízila Hruškovým komposicím z dru-

hého období jeho tvorby, nacházel bych ji asi u mše Wittovy: „In honorem S.

Francisci Xaverii” (op. 8 b) z roku 1883 a mše: „In honorem sctae. Luciaea op. 11 a)

z roku 1884. Napíšu- li, ze Hruška nedostihuje tu krásy práce Wittovy jmenovitę v p o 1 y-

f o n i i, nekrivdím mu jistę nikterak; ostatnę jak tęzko byli dostihnout Witta právę v tomto

ohledu. Proti Wittovi vykazují Hruškovy komposice vętší volnost hlavnę v harmonii a

melodice.

Z církevních skladatelű Nęmecka nebyl Hruškovi nikdo tak blízkým jako J. G. E.

Steh 1 e. Tak v prvé radę priblizuje Stehleho k Hruškovi trochu chromatika, jíz oba se

nevyhýbali, pak i ostatní slozky stylové. Kdyz uvedu, ze snaha ponenáhlu vymańovat církevní

hudbu z pűvodní její az tuhé závislosti na hudbę klassikű kPalestrina etc.) byla obęma

spolecnou, jen tak vyjádrím úpinę pomęr hudby Hruškovy k hudbę Stehleovę. (K tomu

musím ovšem pripojit, ze initiativa této snahy u nás nespornę nálezí F. Z. Skuherskému.)

Kdyby šlo o zjištęní, kdo z obou vyjadroval se v postupu doby volnęji, tu bych prirkl

primát Hruškovi: stací, postavím-li proti sobę tyto komposice jmenovaných skladatelű :

Hruš4ovu mši „Ecce Dominus veniet” z roku 1880 a Stehleovu mši „Alma Redemptoris

Mater in honorem B. Mariae V. de Luurdes” (op. 51.) z roku 1883. Stehleho, autora skvęlé

a tak pokrokovę psané mše „Sollemnis”, opus 67. (pro smíšený sbor, soli a orchestr). pri-

pomíná v této mši snad jedinę ,Benedictus”. Jinak priklání se k Wittovi. Citovaná Nruš-

kova mše je proti této mši Stehleovę o hodnę napred.

Ze Hruška tenkrát (1880) byl nęco dál nez Stále, je pro historii naší církevní hudby

fakt rozhodnę pozoruhodný.

Vedle citované Stehleovy mše, blízí se Hruškovy skladby i jiným skladbám Stehle-

ovým, z nichz aspoń mše: „Missa brevis in honorem Beatae Mariae Virginis” (opus 50. pro

4 smíšené hlasy s prűvodem varhan) a „Missa Regina coeli” (opus 56. z r. 1888 pro soprán

a alt s prűvodem varhan — na chorál „Regina coeli” komponovaná) zasluhují zmínky. Jsou

to práce konformní jeho opusu 51. (viz výše).

Rozloha velikých prací Stehleových — jeho mší: „Missa Jubilaei Sollemnis” (opus 45,

z roku 1881) pro osmihlasý smíšený sbor) a „Missa sollemnis” (pro soli, ctyrhlasý smíšený

sbor s prúvodem orchestru, opus 67. z roku 1894) b rán í m i, abych pokoušel se o nęjakou

blizší parallelu s pracemi Hruškovými (nebof tęzko bych se vyhnul vzájemnému h o d n o-

c e n í ; mne víc — zrovna jako tam výše, kde mluvím o Wittovi interesuje tu

otázka pomęru sty 1 u skladeb Stehleových a Hruškových).



°) U Witta nepotreboval jsem ani k jeho nejvętším pracím sahati; k úcelu pokusu o srovnání stylu

jeho s Hruškovým stacily mi skladby, Icteré jsem citoval.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ