| ||||
| ||||
Vychází vády den frankovaná líaty
S, kafdóho měafoe. přijímají se. Rukopisy redakci za• Předplatné, slané nevracejí se. jež činí C E C 111 Em Dot,isy, týkající se (`t redakce, buňtež za. poštovní zásYlkou Casopls sýlány franco na celý rok. r. m. zl. 2, Ferd. Lehnerovi na půl leta „ i, pro katolickou hudbu p o svát n o n a Karlíněčíslo 234. přijímá pouze na je- nu z těchto dvou dob v llechácn, na Dlorav8 a ve Slez~. Reklamace zasýlány d administraoe Majitel, vydavatel a redaktor: bucTteí i , v Kar1IIě, v Karlíně, číslo 234. FERDINAND ~. ~RHNER. Anenská ul, č. 144. Číslo 9. V Praze, dne 5. září 1877. Ročník IV. OBSAH: Božanúv kancionál. (1)okončenf.) -- Pěstován( zpěvu církevního. Z areidieeése Pražské: Odbor hudební Akademie křestanskE v Praze. Píše F. J. Lebner. Z Pražského semináře, Chrám Páně sv. L'ršu]v. Píše F. J. Lehner. Z Kralovic. — Z diecése Královéhradecké: Ze ZUraslavic. -- Z diecése Litoměřické: Od jizery. — Hudebnf přfloha číslo 9. — Literatura hudby posvátné. — Různé zprávy. — Oznámení redakce. Boža,nův kaneionál. (Dokončení.) Kniha sama má formát velké osmerky a jest v tlusté papírové desky, koží obložené vázána. Na přední straně vazby vytlačen jest znak hrab. Sportka. Týž znak jest též na zadní desce vnitř černě vytištěn. Pod nim jsou litery : F. A G. V. S. Jest dobře zachovalý, onen však již otřen. Na prvním listě jest vyobrazeni hraběte Sporcka x heslem: Justitia et veritate. Výraz tváře jest tak originelně kreslen, že se zdá býti podobiznou. Pod nim jsou tři allegorické osoby, předatavujicí víru, naději a lásku. Víra drží v pravé ruce vzhůru kalich s ozářenou sv. hostii, v levé ruce ověnčený křiž. Tvář má zastřeno. Dětátko mu drží otevřenou knihu tajemství Božích. Jednu nohu staví na allegorickou osobu, představující tmu nevěry. Po druhé straně pod sebou nakresleny jsou láska a naděje. Láska výše stojici podává hraběti Sporckovi plápolající srdce. Naděje, pod ní, drží v pravici znak Sporcktrv, levici kotvu. Pod ni stojí psáno : IIiebel inve. et D. Birckart sculp. Na pátém listu opatřena jest kniha též approbaci arcibisk. vikáře a povolením generáln. vikáře „imprimatur”. Obsab, jejž kniha tato v sobě zavírá, jest velmi bohatý na p f s n ě, z lllchž mnohé jsou psány o dvou hlasech, některé i o třech a čtyrech, jedna i o pěti hlasech. Celkem čitá se v ui 845 čísel písní a jiných zpěvů. Na něco málo čísel latinských jsou všecky ostatní české. -- Však kromě zpěvů nalézáme zde, jak jsme již z výroku samého autora se-znali; také r o z1 f m á n f na hlavité časy aslavnosti roka církevního. Jsou jadrná i hojně opatřena citáty, z písma sv. i ze svatých utcd církevních vzatými. Místněji vykazuje se obsah tímto spůsobem : 1. část : Rozjímáni na všecky časy, slavnosti a svátky Páně, Panny Marie a ně-kterých jiných Svatých, jakož i o některých pravdách viry a mravů křeatanských. Klade je vždy před písně toho kterého dne. 2. část: Zpěvy. a) Písně mešní, jež nazývá Božan dle tehdejšího obyčeje „s a-c r u m”. Jsou tu písně mešní na všecky jmenované časy a svátky církevního roku. b) Písně o b e cn é též na všecky tyto časy a svátky, jakož i o zmíněných pravdách viry a mravů. c) Několikeré p a š i j e (české) na květnou ne-děli a na velký pátek. Podle jedněch zpívá se na tyto dni v Táboře po dnes. d) N e š p o r nedělní a jiné písně na nešpornf žalmy. e) Osm l i t a u i f: tři latinské, pět českých, a sice české: 1. o umučeni Páně; 2. o křížové dni a poutnické; 3. o svatosvaté a ne-rozdílné Trojici ; 4. o velebné Svátosti ; 5. loretanské. Latinské: 1. o vel. Svátosti; 2. loretanské; 3. o všech svatých. 3. část : C e r e m o n i e z části latinské, z části české: a) při svěceni vody tříkrálové ; b) při svět. hromničuých svící; c) při svět. popelu; d) na květnou neděli písně a ceremonie. Totéž na zelený čtvrtek, velký pátek a bílou sobotu; e) písně a ceremonie na. Božt tělo při processf. Mezi písněmi nacházejí se také uejstaršf : sv. - Vojtěšská; sv. - Václavská ; „Bůh | ||||
|