| ||||
| ||||
126 CYRILL XXXIX.
^^^^^^^^~ CINNOST CYRILLSKÁ lo 1111 o 1:11:1 o ETI zpęv chrámový, na omluvu toho, ze se »Cyrifi]« ne- D. J. C. V CESKÝCH BUDĘJOVICÍCH. odebírá, do dotazníku napsal: =Casopis MCyrill« K. BOCEK. i s Cyrillskou Jednotou nemá pro venkovské (vesnické) chrámy zádné ceny, ponęvadz není dűstatek hudebnę C Budęjovice. Nebylo by záhodno, aby vzdęlan•~ch cinitelű«. — Jinde se sice odebírá, ale duchovenstvo, jez mnohdy dosti znacnými zűstává lezeti na fare. Nebol v jednom z dotazníkű odkazy obmýšlí podniky cistę národní, na otázku; »Odebírá se Cyrill?« odpovędęl reditel nyní namnoze církvi jiz neprátelské, pa- kűru: »Ileodebírá se.« Farár slovo »neodebírá<, pre- matovalo v poslední vűli na nutné potreby škrtnul a napsal: »Odebírá- s poznámkou: »Opravil matky, jíz isou povinováni díky za svou N. N. farár.« — Ze jeden snazivý reditel kűru ne- dűstojnost, za své materielní postavení? daleko C. Budęjovic uznal za hodno na otázku právę Nepatrná remunerace za konání sluzby varha- uvedenou odpovędęti : =Odebírá se a ct e«, není snad nické bývá v mnohých prípadech prícinou, ze se nezajímavo. ucitelstvo zdráhá místo varhaníka prijmouti. Na doklad V mnohých dotaznících volá se po novém vydání toho, jak nepatrná műze býti odmęna za hru na var- jednotného kancionálu. hany, stűjz zde doslovnę prípis jednoho faráre; jímz Ohlednę stavu zpęvu umęlého a hudby pri doprovází na úrad vikariátní zodpovędęný dotazník. z p í v a n ý c h mší c h s v. musím doznati, ze i v tomto »V príloze zasílám zpęt vypinęný obęzník týkající smęru stal se veliký obrat k lepšímu. Jest jistę velice se církevní hudby a církevního zpęvu. potęšitelno, cteme-li na pr. v dotazníku z Jindrichova Kéz by tato akce prinesla zádoucího prospęchu! Hradce, ze reditel kűru, pan Kamil Vóborský, jenz Nedá se upríti, ze zpęv i hudba církevní skoro pűsobí v Jindr. Hradci od r. 1906, autory mešních všude na venkovę upadá. Reditelem choru i varha- skladeb tamního archivu, totiz : Kemptera, Schópfa níkem bývá obycejnę nękdo z ucitelstva, a tito páni, atd., zaradil mezi =svętáky«, ulozil v archivu do od- ac by męli namnoze i schopnost i dobrou vűli, dęlení nnoli me tangere« a provozuje skladby svoje jsouce štváni ucitelskými listy, snad se bojí horlivę vlastní, skladby Pickovy, Wittovy, Ríhovského, Pe- se snaziti o církevní hudbu a o rádný kostelní zpęv. rosiho atd., tedy skladby, jez vyhovují predpisűm Snad také padá na váhu špatná remunerace za církevním jak po stránce hudební, tak i liturgické. tuto kostelní sluzbu. Vše se honoruje aspoń primę- Gradualia a Offertoria s úpiným, presným textem renę, jen varhanicení nikoli. Na príklad náš pan rídící liturgickým má nastudována pro celý církevní rok. má pouze 7 K 87 h platu za varhanicení, z toho O Introitu a Communiu se sice snazivý pan regens- ještę se mu odrází aequivalent a z toho i osvętlovati chori nezmińuje, ale predpokládám, ze i ta se zpí- kűr v dobę adventní jeho povinností. Co se týce vají a to chorálnę dle Ed. Vat. — Totéz platí také príjmu ze štoly, upadá tento rok od roku, jezto oto o ostatních venkovských męstech naší diecese, mezi pecují listy socialistické a bohuzel i listy agrární, nimiz, pokud se týká šetrení predpisű o církevní kteréz pred casem pripojily k »Cepu« i výtisk štoly hudbę pri zpívané mši sv., cestné místo zaujímají josefinské. z ceských Písek, Jindr. Hradec, Tábor, Domazlice, Klesáme! Kéz Bűh nám poműze! Povznesení Pelhrimov, Klatovy atd. Repertoir mešních skladeb církevního zpęvu a církevní hudby bylo by velikou jmenovaných kűrű se valnę lepší, ale prece jest treba vzpruzinou obrození pravého zivota krestanského.« vytknouti, ze nękteré dotazníky uvádęjí téz mše Nárek na nedostatecné honorování sluzby varha- s ceským textem, a ze se u vętšiny z nich doposud nické ozývá se ze všech dotazníkű. V mnohých stojí, nešetrilo presnę predpisű církevních o promęnlivých jako na omluvu toho, ze není vše v porádku, poznám- cástech mše sv., totiz: Introitu, Graduale, Offertoria ka: =Za málo penęz málo muziky«. a Communia. Všecky se mají zpívati a text jejich má Více však nez nepatrná remunerace má na svę- býti úpiný dle »Graduale Romanum«. Nelze-li mnohdy domí proticírkevní smýšlení tęch, jichz povinností jest nacviciti chorálnę Introitu a Communia, budtez alespoń cviciti se školními dętmi písnę kostelní. I do toho jest recitována za prűvodu varhan, coz platí také o Graduale si trpce stęzováno v nękolika málo prípadech. »Sama a Offertoriu. Nebylo-li mozno nacviciti príslušného okresní školní rada musila nedávno pripomenouti Graduale a Offertoria, budtez pouze recitována; po ucitelűm, ze jest jim pęstovati také zpęv posvátný; recitaci pak dovoleno zpívati nęjaké motetto latinské, jiz z toho patrno, ze se ta povinnost zanedbává.« jez odpovídá dotycné cásti mše sv. Text stálých cástí Anebo: »Zpęvu kostelnímu darilo by se dobre, kdyby mše sv. (Kyrie, Gloria, Credo, Sanctus a Agnus) se ve škole cvicily kostelní písnę.« Jinde opęt: »Nę- budiz téz latinský a úpiný. mecké školní dęti zpívají pęknę; ceské jsou od svých Z uvedeného jest vidęti, 1. ze stav posvátného pp. ucitelű zanedbávány.« zpęvu a hudby v naší diecesi není nejhorší, ale také Nedarí-li se nękde dobre písni kostelní, nesou ze není takový, aby nemohl býti lepší. 2. Jest treba vinu toho — vedle cinitelű jiz zmínęných — namnoze pocítati s tou okolností, ze bude stále pribývati míst, duchovní sami. Mnozí duchovní ovšem nejsou hudebnę kde ucitelstvo nebude chtíti zastávati místo varhaníkű. vzdęláni, tak ze nemohou reditele kűru cinnę pod- Co ciniti v tomto dvojím smęru? porovati. To však není nikterak na závadu tomu, aby Nepomuk. 1. kvętna. V Ríhovský: Missa Loretta, jevili zájem o pęstęní zpęvu posvátného, aby horli- C. Pilar: Ofiertorium, chorálnę Pange lingua. I1. vého pęstitele pochválili, po prípadę k vyšší pochvale kvętna (Hod Bozí svatodušní): K. Douša: Missa sol- doporucili, aby jej morálnę, a mozno-li, i hmotnę lemnis, A. Rublic: Veni sancte, Fr. Picka: Offerto- podporovali. rium, J. Foerster: Pange lingua c. 15. Po mši sv. Nękolik farních úradű bohuzel ani bCyrilla« ne- Fr. Gregory: Ty's, ó Boze, síla má. Introit a Com- odebírá a negativní odpovęd provází poznámkou: munio chorálnę (edice vatikánská). 12. kvętna (Pon- »Lezel by ladem; náš pan rídící se o takové vęci dęlí svatodušní). R. Bibl: Missa C, J. Cainer, nezajímá.« —jeden duchovní, jenz se domnívá, ze Graduale a Offertorium, Fr. Picka: Pange lingua c. cyrillská jednota má za úkol pęstovati toliko umęlý 3. 16. kvętna (sv, Jana Nep.) o 7. hod. E. Tregler : | ||||
|