NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 136,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
136 CYRILL XXXIX.



Vidím ještę dnes onen povznášející obraz napinęné dvorany Raiffeisenovek, kde bez

dechu jakoby premozen suggestivní mocí naslouchal výkvęt naší katolické intelligence hudební

nádherným prednáškám a hudebním produkcím, z nichz jedna druhou doplńovala, illustro-

vala a vše cinilo dojem celku umęlecky jednolitého.

Mám líciti dojem sjezdu v duši úcastníkűv? Ciním tak nękolika slovy: obdiv na rtech,

úcta v srdci.

Az jedenkráte kulturní historik psáti bulo dęjiny posvátné hudby v naší diecesi, pak,

bude-li spravedlivým, neprejde jen tak lehce den 16. a 17. cervence 1913, kdy jsme kladli

pevné základy, kdy jsme vymęńovali meze, jimiz se hudba chrámová bráti má, a volali k práci

na nezoraných úhorech zpęvu církevního.



Vecer 15. cervence jiz se sešlo hojnę cyrillistű ve dvoranę »Raiffeisenek«, jez uvítal

jménem poradatelstva prof. Ant. H r o m á d k a ; prál sjezdu, aby cyrillská myšlenka nalezla

v diecesi tolik pochopení, kolik ho nalezla na Moravę idea cyrillomethodęjská. Jemu od-

povídá jménem Obecné Jednoty Cyrillské Monsg. kanovník Ant. W ii n s c h z Král. Vyše-

hradu a projevuje radou, ze na Moravę cyrillská idea, která dávno se zde pęstila, nabývá

znovuzrození a ze se veškeré tuzby po reformę zpęvu realisují zalozením diecesní Jed-

noty. Probošt podębradský a predseda diecesní Jednoty královéhradecké J. M. dr. J.

M r š t í k pronáší vzletný pozdrav za svou Jednotu a kanovník r e k t o r K a r e l B o t e k

a predseda diec. J. ceskobudęjovické pozdravuje sjezd za Budęjovice. Improvisovaná hu-

dební produkce sbratruje vzájemnę cleny rodiny cyrillské.

Dne 16. v 8 hodin zahajuje sjezd Monsg. W ú n s c h, jako representant O. J. C.

Vítá cetné úcastníky z rad knęzí, reditelű kűrű a ucitelű i zdatných chrámových pęvcű

i pęvkyń, tlumocí pozehnání sjezdu od J. E. pana biskupa brnęnského, který dlí na visí

tacních cestách a navrhuje zaslati hold i pozdrav panu biskupovi, coz se shromázdęním

jednomyslnę prijímá.

Zástupce p. biskupa Monsg. dr. Jakub H o d r, prelát a síd. kanovník v Brnę, v delší

reci prirovnává círk. zpęv s posvátným umęním, jehoz ucitelem byl v alumnátę po dvacet

let, vítá reformu círk. zpęvu a preje sjezdu, aby se mu podarilo vzkrísit zaseté sémę to-

hoto umęní na nivách diecesních. Omlouvá neprítomnost p. biskupa a tęší se z pozehnání,

jez zasílá J. Excellence sjezdovým pracím.

Následuje dűlezitý bod sjezdový, z a 1 o z e n í d i e c e s n í J e d n o t y. Podle znęní

stanov O. J. C. konstituovala se diecesní Jednota brnęnská 12. cervnn 1913 v zasedacím

sále konsistore brnęnské za intervence zástupce O. J. C., redaktora D. Orla. Protokol

o tom sepsaný byl precten predsedou a kdyz prof. Orel vylozil prípadné paragrafy stanov

a poukázal k tomu, ze kazdý z prítomných jest oprávnęn hlasovati, pristoupilo se ihned

k volbę výboru akklamací. Predsedou diecesní Jednoty brnęnské zvolen byl nejdp. prelát

P. Prokop Šup, opat benediktinského kláštera v Rajhradę, místopredsedou redaktor La

dislav Z a v a d i 1, farár v Lulci, jednatelem Oldrich N e c i d, farár v Lednici a diecesní

redaktor »Cyrilla«, pokladníkem josef P e k s a, farár v Jaromęricích (severozáp. dr.), sbor

mistrem prof. A. H r o m á d k a, reditel kűru pri dómę, za cleny výboru dr. Karel E i c h-

1 e r, em. prof. theologie a kons. rada v Brnę, dr. Alois K o 11 s e k, prof. reálky v Hodo-

nínę; za náhradníky Maxim K o b 1 i z e k, reditel kűru aug, kláštera na Starém Brnę a Jos.

A p e t a u e r, naducitel v Syrovicích.

Pan opat Š u p prejav predsednictví podękoval za volbu, která jej tím více tęší, proto

ze jako benediktin jest clenem rádu, který byl nejhorlivęjším pęstitelem chorálu a cír-

kevního zpęvu vűbec. Otec chorálu papez sv. Rehor byl benediktinem a mnichové emauzští,

kterí privedli chorál na výši umęní, jsou benediktini. Bude také o zvelebování hudby se

pricińovati a zádá o podporu.

Slovo vyzádal si nyní ríšský a zemský poslanec J. K a d 1 c á k, který męl mluviti

zítra, ale k vűli zasedání snęmu neműze. Uvítav sjezd jménem katolického poselstva ríš-

ského i zemského promluvil o »Významu církevního zpęvu na umęleckou výchovu národa«.

Dnešní sjezd se povazuje u mnohých za cistę církevní; ale tak tomu není; je jím, ale také

je pęstitelem kulturním národa. Nebof náš národ je zpęvným po výtce, a vedle písnę ná-

rodní, kterou škola mnohdy zanedbává, je to píseń kostelní, v které národ náš vynikl a

vyniká. Vykládá, co se stalo jednou na rímské pout, kdez Anglicané, slyšíce Moravany

zpívati píseń kostelní lidovou, męli za to, ze je to píseń umęlá — tak krásnę se zpívalo.

Na konec prosí, aby cyrillisté pęstujíce píseń duchovní, zachovali jí její národní svéráznost

a vnášeli ty snahy i do školy.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ