NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 137,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXIX. CYRILL 137



Od predsedy pana opata Šupa byl pak hned pozádán o podporu, kdyby jí Cyrillská

jednota męla potrebí.

Následovala prednáška kanovníka Bocka o »Chorálu edice vatikánské«. Jako

predseda diecesní Jednoty ceskobudęjovické a výborný znatel chorálu probral na základę

výroku »poznej svou vlast a budeš ji milovati- všecky predsudky, které se proti chorálu

uvádęjí, a skvęle je vyvrátil. Pak v cásti theoretické vylícil podstatu chorálu a jeho krásy,

a dolozil vše príklady. Vysvętlil také rozdíl hudby chrámové moderní a chorální a vylozil

význam vatikánské edice chorálu, kterou chorá], pred 300 lety zjednodušený, vrácen byl

pűvodní své bohatosti, a to pécí nynęjšího sv. Otce. V praktické cásti své prednášky ukázal,

jak jest chorál ten cviciti a také první cvicení se všemi úcastníky provedl.

0 10• hod. byla na dómę p o n t i f i k á l k a, kterou slouzil p. protonotár Msgr. Jakub

Kapusta, kapitulní dękan a jíz obcovali všichni úcastníci sjezdu. Pri ní zpíval s b o r

dómský (bohoslovci a zpęváci-laici) rízením professora Hromádky a provedeny

byly: Mše Es od Frant. Musila, bývalého varhaníka na dómę, s prűvodem varhan a de-

chových nástrojű, pak dle edice vatikánské chorální introit »Gaudeamus« a communio,

graduale »Benedicta« jednohlasé s varhan. od J. C. Sychry, offertorium »Recordare« a

po mši sv. » Haec dies« od prof. Hromádky, muzský sbor s prűvodem dechových nástrojű.

Po mši sv. zahrál prof. B. Holub, varhaník na dómę, sonátu Frant. Musila (Edice

»Cyrill«), nacez úcastníkűm sjezdu vylozil a vysvętlil prof. Hromádka zarízení varhan na

dómę, díla bratrí Paštikű

Odpoledne o 2. hodinę nez se prikrocilo k dennímu porádku, navrhl predsedající probošt

dr. M r š t í k, aby poslány byly všem vrchním pastýrűm ceským a moravským p o z d r a v n é

t e l e g r a m y. Specielnę gratulováno panu kardinálu prazskému L e o n u b a r. S k r b e n-

s k é m u k abrahamovinám a panu kardinálu olomouckému dru. Františku Bauerovi k 501etému

knęzskému jubileu. Mezitím došla odpovęd od našeho pana biskupa na pozdravný telegram

a byla hned prectena.

Pak prednášel farár Necid » B o j o c y r i 11 s k é i d e e«. V prednášce vytkl si dva úkoly

Prednę obroditi cyrillskou produkci a za druhé obroditi cyrillskou reprodukci. Úkol první

jest nepomęrnę tęzší druhého, ale jest právę tak nutný jako tento. Nebof je-li církevní

zpęv vűbec analogií modlitby, pak musí ten, který komponuje, také se modliti, jinými slovy

církevní skladatel musí vírou, pro kterou komponuje, býti v zivotę svém proniknut. Vše to

dokazuje prednášející z dęjin hudby církevní. Stredovęk piný víry, byl pűvodcem skladeb,

z nichz víra skutecnę mluví. Jansenistický a racionalistický vęk také komponoval církevní

skladby, ale v nich úpadek vkusu jde ruku v ruce s úpadkem víry. Nynęjší hnutí obrodn é

v ideách cyrillských musí tedy smęrovati v první radę k tomu, aby obrodilo komponisty.

A k tomu i obecenstva jest potrebí. — Ú k o l d r u h ý, totiz obroditi reprodukci církevní

hudby, jest jiz sice lehcím prvního úkolu, ale jest taktéz stejnę dűlezitý. A také tento úkol

nutno rešiti dvęma smęry. Nejprve nutno zpívati vęci jen cenné, a za druhé nutno je zpí-

vati vzornę; nebof pro liturgii církevní, která je vnęjším výrazem vnitrního cítęní, nelze

pripustiti lec produkce a reprodukce dobré, ba nejlepší. Bude tedy naše Jednota cyrillská

pecovati o to, aby porízen byl kvalifikovaný seznam církevních hudebnin, pak aby vűdcové

cyrillistű výkonní, t. j. dirigenti, jakoz i vűdcové morální, t. j. duchovní správy, vzdy v sou-

hlase spolu pracovali a konecnę aby síly výkonné vűbec sdruzeny byly v hustou síf orga-

nisací cyrillských.

A tento úkol na zreteli m~ijí idee cyrillské, jednoty cyrillské, clenové cyrillští a všichni,

kterí horlí pro krásu zpęvu církevního. A tento úkol bude na zreteli míti také i naše

právę se ustavivší Jednota cyrillská brnęnská. — Apellem na soucinnost všech vrstev

v církvi skoncena tato nadšená prednáška.

Na to konal praktické cvicení kanovník B o c e k, a to dle edice vatikánské. Ke

cvicení vzato z konduktu za zemrelé »L i b e r a«, jako nejvíce v praxi uzívané a provedeno

a nacviceno se všemi prítomnými výkonnými zpęváky. Cvicitel pak podal k r á t k ý n á v o d,

jak zpívati responsoria mešní.

Jako poslední prednáška prvního dne bylo thema »Z p ę v n a s t r e d n í c h š k o I á c h«

od professora 0 r] a. Vylíciv v úvodu nynęjší — celkem smutné — pomęry zpęvné na

stredních školách, predvedl trojí úkol, který ceká kazdého reformátora zpęvu na školách

stredních. Nejprve co do zpęvu na kűru, t. j. zpęv liturgický, pak v lodi, t. j. zpęv lidový

a konecnę na podiu, t. j. zpęv koncertní. A všecky tri druhy zpęvu má pęstovati škola

strední. A ke všem trem druhűm zpęvu podává prednášející cenné námęty.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ