| ||||
| ||||
YRI I~Il
v CASOPIS PRO KATOLICKOU HUDBU POSVÁTNOU V CECHÁCH, NA MORAVE A VE SLEZSKU ^ ! ZÁROVEŃ ORGÁN A MAJETEK OBECNÉ JEDNOTY CYRILLSKÉ. ^ ZAKLADATEL FERD. J. LEHNER. REDAKTOR DOBROSLAV OREL. ^ ROCNÍK XXXIX. LISTOPAD 1913. CÍSLO 9 •CYRILL« vychází męsícnę mimo prázdniny desetkrát za rok. Rocní predplatné 5 K (mimo Rakousko 6 K.) prijímá Obecná Jednota Cyrillská v Praze-I1. cp. 1370, rek amace nefrank. a inseráty administrátor Bohumil Kašpar, red. kűru, Smíchov c. 1294; pokladníkem je kapitulár E. For e i f, Praha-Strahov-IV. c. 132. — Veškeré rukopisy a casopisy na výmęnu prijímá redaktor listu Dob. Orel, Praha-VII. c. 348. — Redakcní sbor: za D. 1. C. v Hradci Králové dr. J. Mrštík, probošt v Podębradech; za D. J. C. v C. Budęjovicích K. Bocek ; za D. J. C. v Praze dr. František Stejskal (Praha L-1040); za Litomęrice Jos. C. Sychra (St. Boleslav); za Olomouc Adolf Parma, farár v Rešovę; za Brno Oldrich N e c i d, farár v Lednici u Breclavę. NARIZENÍ nejd. k. arcib. konsistore v Praze o odebírání casopisu „CYRILE” na úcet zádušního jmęní je z 8• ledna 1909 crs. 16.587., nejd. b. konsistore v H r a d c i H r á 1 o v é z 21. ledna 1909 c. 1225., nejd. b konsi- store v L i t o męr i c i c h z 15. února 1909 c. 975. a nejd. b. konsistore v C. B u dęj o v i o í c h z 15. února r. 1909 c. 4., povolení nejd. b. konsistore v Olomouci predpláceti cas. ,Cyrill" z kostelmho jmęní je v „Acta Curiae Archiepiscopalis Olomucensis cís. 3, 1909, str. 44. Nr. 4308”, povoleni nejd. bisk, konsistore v Brnę v „Acta Curiae cís. 11, 1913, VIII., str. 179” a svolení pro farní kostely pod patronátem zemępan- ským a náb. matice výnosem ministerstva kultu a vyucování a S. brezna 1912 cís. 872. Príloha k c. 9.: J. Cainer, ,MISSA HODIE CHRISTUS NATUS EST~~. BOJ O CYRILLSKÉ IDEE. PROMLUVIL O SJEZDU BRNĘNSKÉM O. NECID. yslenky neumírají. Zakriknuty, znásilnęny — ustupují pouze na cas do ideálního rT) serého pozadí, kde klidnę cekají na novou svoji dobu; ta prichází tehdy, kdyz se jich ujmou muzové ideální, kterí mimo veliký fond intelligence mají v zilách oheń a sílu Pak myšlenka zdravá dobývá si letem pűdy a její boj jest nepretrzitým retęzem triumfálních vítęzství. Chtęl-li bych s tohoto hlediska jiz dnes, kdy stojíme u kolébky novę zalozené Die- cesní Jednoty Cyrillské, uciniti bilanci jejích úspęchű a neúspęchű, jejích bojű a vítęzství, chtęl li bych jiz dnes zodpovędęti otázku, jaká perspektiva do budoucnosti otvírá se my- šlence, obroditi zpęv a hudbu chrámovou ve vlastech našich, netajím se tím : jsem idealistou, jsem optimistou; a tato odpovęd dána jest mi neúprosnou souvislostí ideí. Vidím zde dvoranu napinęni u výkvętem naší katolické intelligence hudební; zastou- peni jsou zde právę stavové nejideálnęjší, knęzstvo, ucitelstvo a reditelé kűru z povolání. Vaše prítomnost, veledűstojní a velectęní pánové, jest verejnou konfessí, hlasitým vyznáním vašeho vzácného zájmu a lásky k myšlence cyrillské, jak ie tlumocil ráno vysocedűstojný pan prelát dr. Hodr. Kdyz, abych uzil slov jeho, »pod popelem šedin nevyhaslo nadšení pro ideály posvátného umęní, nýbrz zije zde zivotem piným jarních šfav a míz, tím více to mozno ocekávati od jara samého, které tvorí velikou vętšinu mezi úcastníky sjezdu. Ano, kde muzové representující takový kapitál intelligence a svęzího nadšení ujímají se myšlenky tak vznešené a posvátné jako obroditi hudbu chrámovou, tam zajištęn jest jiz predem úspęch piný s jistotou mathematickou. Pri vcerejším prátelském vecírku prál nám iertovnę vysocedűstojný pan probošt dr. Mrštík, predseda dnešní sjezdové schűze, aby novę zalozená Jednota diecesní nebyla »mrtvorozeným dítętem« Myslím, ze jediný pohled na dnešní schűzi nás presvędcuje, ze naše dnes narozené dítę se bude míti k zivotu. — | ||||
|