NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 178,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
178 CYRILL XXXIX.



Co chceme ? Náš program ? Odpovęd uzavírá v sobę dva prvky, z nichz jeden druhý

doplńuje a podmińuje.

Chceme obroditi produkci a reprodukci.

Prvním bodem našeho programu jest obroditi produkci; jinými slovy obroditi a refor-

movati umęlce. Vím, ze jsem pronesl nyní tvrdé slovo, jez snad se nemile dotklo delikátní,

jemné duše našich skladatelű. Nez neberu ho zpęt; naopak podpisuji je piným jménem;

ovšem jsem povinen podati definici, vymeziti hranice pojmu, »obroditi, reformovati«.

Nechceme bráti zádnému umęlci jeho individuality, jak v dopolední schűzi zdűraznil

professor Orel; to by znamenalo sahati drsnou rukou do duše umęlcovy a tam niciti ona

poupata, jez by se jinak rozvila v nejkrásnęjší kvęty, vniknouti do svatynę a zbaviti ji

jejího nejsvętęjšího idolu, stírati s duše umęlcovy její nejjemnęjší pel, její charakteristickou

vűni. —

Nechceme, aby díla našich skladatelű byla pouhou mrtvou, bezduchou kopií snad

skladatelű XVI. století nebo jiných predloh.

Ne — tak úzkoprsými nejsme!

Avšak zádáme, aby skladby byly skladbami církevními duchem, . který z nich vane,

aby to byla hudba bozská, která nás povznáší od zemę a budí ony city, jez buditi má;

vzdyf, cím jest církevní zpęv?

jest nejslavnęjší formou modlitby; kdyz moje nitro jest prohráto takovou vroucností,

ze nenalézám slov, abych vyjádril její hloubku, intensitu a nęznost, pak se rozezpívám.

Cím jest hudba církevní vűbec? Jest nádherným rouchem utkaným z tónű, abychom

jím priodęli liturgii, jest obrazem, který svou základní náladou, smęlými liniemi melodií a

nádhernými barvami harmonií illustruje náladu jednotlivých úkonű liturgických; jest kaza-

telem, který budí urcité nadprirozené city v mysli posluchacű a unáší je v ony závratné

výše, kde zmírá slovo mluvené a duše jen tuší tajemnou mystickou píseń vęcnosti. Hudba,

zpęv jest ohlasem srdce skladatelova; jest to promítnuté nitro skladatelovo se všemi jeho

nejjemnęjšími záchvęvy — jaký skladatel, taková i jeho hudba. Skladby jeho jsou výslednicí

všeobecné i jeho osobní kultury, výslednicí zivotního názoru a zvláštę jeho nábozenského

cítęní.

Jen povrchní pohled do dęjin hudby o tom kazdého presvędcí. Vezmęme skladby

stredovęku, velikého pevnou, cistou vírou, nezkalenou falešnými sofismaty a lesklými blu-

dickami racionalismu osmnáctého coparského století. V skladbách Palestrinových a jiných

ze zlaté klassické doby hudby církevní cítíme dech hluboké, uprímnę zbozné duše, zde

mluví k nám pevná víra, kdezto ve skladbách z doby coparské, z doby tak zvaného osvę-

tárství, cítíme tu nasládlou męlkost a povrchnost doby i jejích skladetelűv: v zivotę samá

kudrlinka, samý cop a i v hudbę Proto prvním pozadavkem skladatele píšícího skladby

církevní jest, aby byl osobností nábozensky cítící, umęlecké potence ovšem predpokládáme;

avšak to nám nedostací. My zádáme po skladateli píšícím pro katolickou liturgii, aby byl

osobností katolicky cítící a duše jeho aby posvęcena byla láskou a zivou vírou v pravdy

a ideály naší svaté víry a její bohaté liturgie.

Naše liiurgie nechce buditi svými úkony nęjaké mlhavé city a nálady, nýbrz urcité

city s vyhranęnými profily, odpovídajícími charakteru doby a jednotlivých úkonű. Hudba

chrámová má dodati lesku tęmto úkonűm, má liturgii hudebnę illustrovati a dojem její

sesilovati.

Není-li nitro skladatelovo prohráto a zaníceno láskou k tęmto ideám naší víry, jak

mozno bude jemu buditi ji v srdcích posluchacű a reproducentűv; vzdyf kazdé umęlecké

dílo jest fotografií nitra skladatelova, jest ohlasem jeho vnitrního zivota; jak mozno roze-

hráti druhé chladem a lhostejností? Budto pak zűstanou skladby jeho suchopárným lepe-

ním akkordű anebo probudí snad vmysli posluchacű city, avšak nikoliv ony, jez církev

svojí liturgií buditi chce, nýbrz zcela jiné, mozno i úpinę nízké.

Naším ideálem není hudba bez krve, bez zivota; ne, nechf jest pina svęzích myšle-

nek, kazdá myšlenka jako jiskrící hvęzda a celek af jest prozáren jako leskem drahokamű,

zivou vęrou a láskou k nejcistšímu ideálu lidstva, k Bohoclovęku Kristu Jezíši; právę tato

láska k nęmu a jeho bozským naukám dá našemu umęní vyšší svęcení. —

My cekáme Palestrinu XX. století, duševního giganta hlubokých myšlenek,

aristokratické formy, jenz by męl v pohotovosti všechny výrazové moderní hudební

prostredky, víru prvních století, lásku Milácka Pánę a jako výslednici všech tęchto

vzácných kvalit napsal nám moderními prostredky umęlecká díla, odpovídající všem

pozadavkűm hudby posvátné.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ