Praktické pokyny o varhanách
Ročník: 1913; strana: 179,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXIX. CYRILL 179



Jaký skladatel — taková skladba. Kazdý clovęk, jeho zivotní názor jest výslednicí

rozlicných slozek, jez na vybudování jeho chcarakteru pűsobily a dle své intensity jemu

vtiskly svűj vlastní charakteristický ráz. Jednou z tęch nejdűlezitęjších slozek jest i hudební

vychovatel veliké cásti naší hudební intelligence — varhanická škola. — Proto nám nej-

více zálezeti bude na tom, aby vedle odborné hudební zdatnosti na varhanické škole vy-

chovávány byly povahy ideální, nábozensky probudilé, tak aby z ní vycházely skladatelé

piní lásky k ideám a pravdám, jichz oslavę zasvętili své duševní síly. Umęlce si vychovává

do jisté míry i obecenstvo; nejlépe to vidęti na vídeńské operettę. Kdyby obecenstvo ne-

pinilo divadlo pri operettách, nepsalo by tolik skladatelű operetty a tyto by tak casto ne-

byly dávány do programu. - A právę obecenstvo, ty široké vrstvy chceme vychovávati

my — Cyrillskými Jednotami. Naší velikou povinností bude podporovati umęlce Bohem

vyvolené, na nę upozorńovati a pro nę pracovati.

Nemáme prostredkű, abychom vyrazili duševním mrzákűm péro z ruky, avšak jako

organisace máme v ruce zbrań, kterou műzeme se o to postarati, aby skladby umęlecky

inferiorní a církevnę nevyhovující zmizely z kostelního repertoiru, műzeme jako organisace

jim prohlásiti bojkot a svým odborným tiskem se postarati, aby se neprovozovaly a dále

nerozširovaly. — Tím jsem jiz u druhého bodu našeho programu: obrod reprodukce.

Príštę dokoncení.)

^^^



PRAKTICKÉ POKYNY O VARHANACH. B. KAŠPAR. (DOxoNC.)



U drevęných krytű široké mensury zanikají svršky skoro úpinę, tak ze slyšíme

skoro s a m o t n ý t ó n z á k 1 a d n í. (Bordun.) Ú z k é kryty vydávají zretelnę i d u o-

d e c i m u, t. j. kvintu druhé oktávy, odtud kvintadena, z quintam tenens.

O t e v r e n é retné píšfaly d r e v ę n é vydávají si tónem základním i p r v é d v a s v r š k y,

oktávu a kvintu (f 1 é t n y) a jsou-li uzší mensury v y š š í tóny alikvotní (flétna harmo-

nická).

Podobnę u píšfal cínových. Základní hlas varhan p r i n c i p á l jest š i r š í mensury

i vydává k základnímu tónu jen první svršky. Oproti tomu p r i ú z k é mensure tvorí se

i vyšší svršky, tón jest jasný, smykavý (houslový principál, g a m b a).

Píšfaly drevęné i cínové tvorí druh retných píšfal oproti j a z ý c k o v ý m. U tęchto

pűsobí na barvitost tónű n e j e n látka, — zde m o s a z j a z ý c k ű -- ale i z p ű s o b

v z n i k u tónu. Zde chvęje se v prvé radę jazýcek, bud nárazný, silného, hrubého zvuku,

bud prűrazný, slabšího, jemného zvuku. V n á s a d á c h pak s sebou chvęje se i v z d u c h

a jich t v ar jest prícinou od'.išného, urcitého zabarvení tónu. Hlasy, které napodobují

z e s t ę (plechy) orchestru, mají násady n á 1 e v k o v i t é a jazýcky n á r a z n é (pozoun, trubka) ;

ty pak, které jsou napodobením d r e v ę n ý c h nástrojű (ovšem mimo flétnu), mají r ű z n o-

t v á r n é násady a jazýcky p r ű r a z n é (hoboj, klarinet, fagot). Zcela vęrným napodo-

bením hlasu dotycného nástroje mohou být prirozenę j e n v h r a n i c í c h jeho hlasového

rozsahu a bývají casto jen tak ve varhanách zastoupeny, nebo castęji téz jako dvojité

doplńující, na pr. fagot, hoboj, na témz rejstríku.

Poslední druh tvorí h 1 a s y p o m o c n é, mající úcelem, podobnę jako alikvotní tóny,

s e s i 1 o v a t i hlasy hlavní, a d o d á v a t i 1 e s k u celkovému zvuku varhan. Tyto dęlíme

opęt na jednoduché a smíšené.

Rozdęlení rejstríkű dle barvitosti zvuku bylo by tedy asi toto:

1. Retné hlasy, cínové,

otevrené: a) široké mensury: Principál 8', 16', (32') *j oktáva 4', superoktáva

2' a 1'. b) uzší mensury: Houslový principál, gamba 8' (v pedále bas gambový + 6', viola

d' amore 16', 8', 4', violino 8', 4', 2'. c) v e l m i ú z k é mensury: Fugara 8',4'. Flétna švý-

carská 8', 4'. Salicionál 8', (4', 2'). Dulciána 8'. d) v e l m i široké mensury: Flétna lesní

4' (2', 8', 1'). Sifflot 2', 1'. — R o h k a m z í k o v ý, mající gambový charakter, staví se z cínu

i ze dreva, ale má píšfaly nahore uzší. Dolce 8' má tvar obráceného kuzele.

II. Retné hlasy, drevęné,

otevrené: a) celý sbor f 1 é t e n : Flétna 8', 4', flétna prícná 8', fl. otevrená 8', 4'.



*) V závorkách uvádęny jsou rídké výjimky.

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ