| ||||
| ||||
XXXIX. CYRILL 181
hlasy c a s t ę j i varhanárem byly l a d ę n y. Kde to nelze, lépe se jich zríci úpinę. Reditel kűru sám i kdyby chtęl, laditi jich neműze, nemaje ani prakse, ani nástrojű. Pri rozvrhu disposice varhanní rozhodují vzhledem k hlasűm jazýckovým r ű z n é o k o 1- nosti. Velikost prostoru, sloh neb zpűsob stavby chrámu ci sínę koncertní, ú c e l varhan a pod. zajisté v prední radę. Pro varhany p o d 20 znęjících hlasű j e n velmi z r í d k a disponují se jazýcky, a sta- ne-li se tak, tedy nanejvýš j e di n ý a ještę j e m n ý. Nad tento pocet, kde ovšem dána je moznost ladęní jich udrzovati, lze hlasy ty jen doporuciti. S i 1 n é, jako bombard, pozoun (a trubka) patrí do p e d á l u trubka, klarinet, fagot a hoboj do manuálű a sice tak, ze disponován-li jediný jen hlas jazýckový pro manuály, umístí se v prvém a kdyz dva, tedy nikdy na týz manuál, nýbrz silnęjší do prvého, jemnęjší do druhého manuálu. Nelze sice stanoviti, vzhledem k vzpomenutým predpokladűm, z á d n é s t á 1 é, n e z m ę n i t e l n é pravidlo, ale prec v poslední dobę je pravídlem udrzovati v pedále pomęr 1 :4—6, v manuálech docela 1:7—15. Vyskytují se ale i v e l i k é a krásné stroje úpinę bez jazýckű, na pr.: ve Vídni u sv. Petra, na dómę v Milánę, v Reznę u sv. Emerama. Nesporno však jest, ze na pr. 16' jazýckový hlas, — i j e d i n ý — mohutnost a pl- nost zvuku varhan znacnę pozvedne a i základní tón s e s í l í tak, jak toho retné hlasy nikdy nedocílí. Za príklad pomęru bud mi dovoleno uvésti »svoje« varhany v basilice s m í c h o v s k é. Mají pri 33 znęjících hlasech : v pedále pozoun 16' (1 : 5), v I. manuále trubku 8' (1 : 9), v II. man. fagot-hoboj 8' (1 :8) a ve III. manuále euphon (1 :8). — Varhany ve dvoranę hudební spolecnosti ve Vídni v I. manuále jsou 3 jaz. hl. Fagot 16', trubka 8', clarino 4', mezi 21. hlasem. V II. man. jediný mezi šestnácti hlasy, ve III. man. jediný mezi patnácti hlasy a v pedále 4 mezi 16 hlasy. Oba stroje stavęl Rieger z Krnova. V prazském Rudolfinu postavil Sauer z Frankfurtu n. Odrou koncertní varhany 0 50 zn. hlasech a ty mají v I. man. mezi 16 hlasy 2 jazýc. (bombard 16', trubka 8'), v I1. man. 10 retných a 1 jazýckový (trubka 8'), ve III. man. mezi 12 hl. jen vox humana a v pedále mezi 11 hlasy 2 jaz. (pozoun 16' a trubka 8'). Podobný pomęr jest u nejvętších u nás varhan v Karlínę (E. Š. Petr), v Ema u- z í c h (Koulen-Paštika), na dómę v Brnę (Paštika) a v Ob e c n í m domę p r a z s k é m, (Voit-Tucek). Disposice posledních trí jsou ctenárűm »Cyrilla« známy a netreba jich uvádęti. Z receného patrno, ze n e j v í c e jazýckových hlasű pomęrnę a nejsilnęjší jsou v p e- d á 1 e, nejménę a nejjemnęjší ve vyšších manuálech. S r o v n á vá m e-1 i starší a novęjší disposice, seznáme, ze pocet jazýc. se s t á 1 e o m e- z u) e a zvuk jich z j e m ń u j e. O v o c e m snahy pro zjemnęní jich zvuku byl vynález jazýckű prűrazných a o k o z e n í rámeckű jazýckových a nárazných. Jazýcky prűrazné —jako v harmoniu — mají zvuk mnohem jemnęjší. Okozením rámecku pri nárazných hlasech odstranęn praskavý, hrubý zvuk jich z doby drívęjší. Ze i naše ceské firmy varhanárské pilnę o pokrok se snazí, bylo jiz receno. E. Š, Petr v oboru vynálezű uvádí se i v nęmeckém spisu Ing. Ehrenhofera, jako pűvodce vý- roby kovových píšfal v celku, tedy ne s oddęlenou a naletovanou nozkou. O záklopkách ve vzduchovnę pneumatické byla jiz zmínka ucinęna. Zdatnost svoji v oboru nejmodernęj- šího pokroku osvędcil Paštika v Emauzích, Brnę a j., Tucek ve Varšavę a j. První, kdoz postavil prvé varhany kuzelové soustavy byl Melzer st., r. 1875 v Cho- tušicích v Cáslavi, a synové jeho opęt první stroj soustavy pneumatické r. 1888 v Petro- vicích u Kutné Hory. Tíz postavili v Symferopoli na Krymu varhany se spojkami kvinto- vými a terciovými, coz műze míti dűlezitost zejména pro transposici. Mimo uvedené firmy nutno zmíniti se i o následujících: F. Surát v C. Budęjovicích, Jos. Hubicka v Praze VII., K. Capek v Policce a J. Kobrle v Lomnici n. Popelkou, které vesmęs v kazdé soutęzi cestnę obstojí. Ceské varhanárství nejen výkonností, ale i solid- ností vyniká a chvalného jména i v cizinę nabývá. Ku konci nezbývá mi nez pozalovati si — a v tom se mnou souhlasí zajisté kol- legové hrající i dpp. posloucháním trýznęní — ze povolané kruhy malou jeví péci o rádné varhany ve vętšinę chrámű. Snad proto, ze varhany stojí az v zadu, u dverí! Na kruch- tách našich po vętšinę straší dosud zchátralé stroje a strojecky ze století XVIII. ba i XUII., které dávno zaslouzily si odpocinek v krajinském museu a hodí se ke všemu spíše nez k tomu, aby na nich provozováno bylo umęní. | ||||
|