Denkmäler der Tonkunst in Österreich
Ročník: 1913; strana: 183,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXIX. CYRILL 183





tęchto rejstríkű lze udati rejstríkem hrudním

i hlavovým (tóny amfoterní). Vedle tęchto

rejstríkű rozeznáváme od dob Garciových

rejstrík strední, zalozený na spojení reso-

nance hrudní i hlavové. Krása a lesk tónu

jest podmínęna správnou resonancí. Tato pak

závisí na správném vedení vzduchového prou

du pri výdechu. Velikou dűlezitost v tomto

smęru má príklopek (epiglottis) a oblouk

P patrohltanový. Príklopek jest pri zpęvu po-

P nękud nadzdvizen a reflektuje vzduchové

viny na stęnu hltanu ; od ní odrázejí se v du-

i z tinu ústní a resonancní dutiny hlavy. Uhel,

který pri tónu príklopek tvorí, podmińuje

B smęr, kterým vzduchový proud jest veden.

Oblouk patrohltanový uzavírá zadní stranu

dutiny ústní. Pri tvorení tónű zvedá se více

(i, y) neb ménę (a, e, o).

Hlas vzniká — podobnę jako u sirény —

Dýchací ústroje. prerývaným prűtokem vzduchu hlasivkou.

H hrtan, T trubice, f' plíce, L zebra, B bránice.Hlasivka strídavę uzavírá a otevírá se prou -

du vzduchovému; následkem toho povstává

rada zhuštęní a zredęní vzduchu -- vzdušný

hnutých stavű duševních. Dýcháme nosem kmit — jejz ucho naše pojímá jako zvuk.

aneb ústy (nasální — orální dýchání). Cvi- Výška zvuku jest podmínęna délkou hla-

címe oba zpűsoby: na zacátku fráse neb sivek, jich napętím a silou výdechu. Tón jest

mezi dvęma vętami pouzíváme nasálního, tím vyšší, cím kratší a napiatęjší jsou hla-

uprostred fráse orálního vdechování. Kvalita sivky a cím silnęjší jest výdech. Proto na

tónu zűstává pri vydechování orálními kostál- pr. pri »messa di voce« nutno presnę regu-

ním tatáz. Nękterí ucitelé zpęvu dávají pred- lovat netoliko tlak vzduchu, nýbrz také na-

nost vdechování nasálnímu, protoze prý pod- pętí vazű hlasových.

poruje klidné tvorení tónu a vzduch prichází Rozlišujeme tri druhy »nasazení« tónu:

jiz oteplen do plic. tvrdé, dyšné, mękké.

3. Hlas vzniklý v hrtanu jest — jak po- a) Pri tvrdém nasazení jest hlasivka hla-

kusy na anatomických preparátech doká- sovými pásky pevnę uzavrena; vzduch nára-

záno — slabý, bezbarvý a nabývá síly a zem na nę hlasivku otevre, tón pocíná vý-

barvy teprve dutinami resonancními. Jsou to buchem.

dutiny hrudníku a dutiny lebecní. K tęmto b) Pri dyšném nasazení tónu uzavre se hla-

patrí dutina ústní, nosní, nosohltanová, celní sivka teprve kdyz expirace jiz zapocala. Tím

a dutina kosti klínové. vzniká více ménę znatelné =h«, predcházející

Dle toho rozlišujeme tóny hrudní (rejstrík vlastní tón.

hrudní) a tóny hlavové (rejstrík hlavový). c) Pri mękkém nasazení zacíná tón mękce,

Nękolik tónű nalézajících se na hranicích pInOU zvucností. (Príštę dále.



^^^





DENKM~LER DER TONKUNST IN ~STERREICH.





red dvaceti lety zalozena byla spolecnost, jez si vytkla úkolem vydávati hudební pa-

mátky starších mistrű, jejichz pűsobnost spadá do oblasti Rakouska



Letos tato spolecnost oslavila ve Vídni schűzí, koncertem a pontifikální mší sv. ve

dvorní kapli své dvacítiletí a svou cinnost.

Redaktor hudebních publikací a duše spolku univ. prof. dr. Guido Adler nastínil ve

slavnostní schűzi pred celným posluchacstvem historický vývoj spolecnosti, jejího zacátku,

prací prípravných, jichz mezi mnohými se úcastnil také prof. Bezecný; dále rozvinul

prof. Adler publikacní cinnost Jednoty. Nás zvláštę zajímají skladby církevní v »Denkmáler«

vydané. Z vokálních jsou to mše a motetta Joh. Jos. Fuxa (vydal Habert), Isaakűv »Cho-

ralis Constantinus« (vydal Bezecný), Jakuba Handla (Gallus) znamenité »Opus musicum«,

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ