NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 184,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
184 CYRILL XXXIX.



jehoz tri díly vydal Bezecný a na ctvrtém díle pracuje, mše a motetta Caldarova (zpra-

coval Mandyczewski), slavnostní mše Benevoliho (Adler), mše M. Haydna, pripravené barna-

bitou dr. Klafským (pro rok 1914), dále pro dęjiny církevního zpęvu nesmírnę dűlezité »Trie-

ster Codices«, jez spartoval a k tisku pripravil Adler, zvęcnęlý Koller, Loewová a Schegar.

Jsou to rukopisy z XV—XVI. vęku, na jichz dűlezitost upozornil dr. Nabert a jez od

kapituly tridentské zakoupilo rakouské ministerstvo a svęrilo prof. Adlerovi k vydávání.

Na další edici se pracuje. Pro nás jest zajímavo, ze ceské rukopisy obsahují skladby, jez

ulozeny jsou v tęchto vzácných kodexech. Z varhanních byly vydány vęci F r o b e r g e r o v y

(Adler P a c h e l b e l o v y (Botstiber a Seifert), dále varhanní skladby vídeńské školy

z druhé pol. XVII. stol. a skladby Albrechtsbergerovy.

Mimo hudební notované památky pocala Jednota r. 1913 vydávati » Beihefte der Denk-

máler«, v nichz se otiskují studie z oboru hudební vędy. Jako úvodem k edici Denk

máler« bylo vydání skladeb císare Ferdinanda III., Leopolda I. a Josefa I. (Adler).

Náklad na vše vede »Artaria4 ve Vídni, rocní subskripcní cena jest 20 K.

Ze skladeb Handlových lze pro nynęjší potrebu chrámových produkcí vybrati celou

radu nejcennęjších císel. I Fuxovy a Isaakovy komposice mají pro dnešní repertoir cenu

velikou. Jest s podivem, ze naše kűry dosud tęchto publikací nevyuzily; bohuzel nutno

konstatovati, ze reditelové kűru nemají o nich ani potuchy a ze polyfonie jest na mno-

hých i velikých kűrech cizokrajnou kvętinou.

Tęchto nękolik rádkű má slouziti jako upozornęní na publikace svętového významu.

Vokální vęci jsou ovšem vydány se stanoviska vędeckého ve starých klících. Jest dosud

nerozhodnut boj o zpűsobu, jakým staré tyto skladby byly prakticky provádęny, zdaz jen

vokálnę, ci zároveń instrumentálnę, ci jen instrumentálnę. Nutno tedy bylo podati hlasy

tak, jak jsou v originálu, bez prepisu do moderních klícű, aby se zachytil vęrný obraz pű-

vodního zápisu. Pro praxi si műze dirigent velmi snadno skladbu prepsati do klícű mo-

derních.

A nyní nękolik slov o slavnosti dne 19. a 20. listopadu.

Kromę zmínęné jiz slavnostní schűze byl koncert v novém » Konzerthausu vídeń-

ském«, jehoz az príliš obsáhlý program obsahoval cást duchovní a cást svętské hudby.

J. G. Albrechtsbergera (1736—1809) praeludium g moll a Johanna Pachelbela

(1653—1706) »Magnificat VI. toni« prednesl na varhany stylovę slepý c. k. dvorní varhaník

Josef Labor. Obę skladby jsou zalozeny zcela objektivnę, bez nálady a subjektivního pro

filu. Reditel Peterlini provedl se svým chlapeckým sborem náladovou 4h1. skladbu

G a 11 u s o v u »0 sacrum convivium« a velmi zajímavé, kanonicky pro dvojhlas slozené

Gloria od Dufaye (1400—1474) s prűvodem dvou trumpet. V originále jest tęmto hlasűm

trumpetovým pripsáno »ad modum tubae«. Peterlini má asi 40 chlapcű tak hlasovę vycvi-

cených, ze chce jimi nahraditi úpinę hlasy zenské. Obdivoval jsem se prehnané jemnosti

hlasű chlapeckých, spodobení zenského tremola, zvláštním spűsobem tvorenému hlasu v zadní

dutinę ústní, do nejjemnęjších odstínu frasujícímu, ale obdiv tento spojen byl s dojmem, ze

tu nęco neprirozenę vyvolaného, stírajícího pel a kovový zvuk chlapeckého hlasu, který

právę tím stríbrem a vyrovnaností tak odlišným jest od nechutného tremola zenského sboru.

A chtít napodobit nebo docela nahradit chlapci sbor dívcí jest pri historickém koncertę

nejménę na místę. Ve století XV. zpívali v kostelích ne zeny, nýbrz chlapci.

Další císla sborová rídil Ferd. Habel, známý propagátor církevní hudby ve Vídni.

Fuxovo (1660—1741) »Libera« pro sm. ctyrhlas bych rád slyšel i na našich kűrech pri

pohrbech. Gallus byl zastoupen tremi sbory: »Omnes de Saba« (pętihlas), »Planxit Deus«

(osmihlas) a »Laudate Dominum« pro 24 hlasű. Nesmírnę náladovę vyznęl osmihlas »Planxit

Deus«. Doporucuji jej pro dobu postní, hlavnę pro týden pašijový. Pri »Laudate Domi-

num« úcinkují ctyry šestihlasé sbory. Dirigent Habel, napodobuje starou tradici, ponechal

si 2 sbory na podiu a další dva rozestavil na galerii. Pri tęchto sborech úcinkoval pęvecký

spolek »Dreizehnlinden=, pri »Laudate« k nęmu pristoupil chlapecký sbor Peterliniűv. Ve

všem byla absolutní cistota, uplatnęní hlavních motivű pri polyfonní spleti hlasové, všude

vzlet a stylovost.

Program ze svętských císel byl príliš dlouhý; zvláštę mohly odpadnouti další sloky

pri písních. jedna by byla stacila.

Orchestr dvorní opery za rízení Fr. Schalka provedl G. Muffata (1645—1704) Suitu

E moll pro smycce a provázel Prazanűm známého Pabla Casalsa pri violoncellovém kon-

certu z G moll od M. Monna (1717-1750); dále hrál pri Cestiovę (1620—1669) arii Proserpiny

z »Pomo d'oro« pro alt a pri arii z opery >Chylonida císare josefa I.« z r. 1709; obę arie

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ