Robert Führer. Jeho život a dílo
Ročník: 1913; strana: 185,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXIX. CYRILL 185





prednesla prekrásným zbarvením hlasovým paní Illona Du.rigová. Nęmecké »Gesellschafts-

lieder- Pavla Hofhaimera (1459—1537), J i n d r i c h a F i n k a t 1527 a I s a a k a (1450 az

1517) slohovę podal Habelűv pęvecký sbor »Dreizehnlinden«.

Koncert ukoncen byl ouverturou a sborem z prologu ke hre Cestiovę >Pomo doro«.

Vrcholným bodem z druhé cásti byl Monnűv koncert, který vydal v Denkmáler . dr.

Fischer a který by mohla dávati i naše Filharmonie. Škoda jen, ze Casals, aby uplatnil

svou nevystihlou techniku, vlozil do koncertu své dvę kadence, jez stylovę do první polo-

viny XVIII. vęku rozhodnę nepatrily. Za to dobre se uplatnil zde cemballo jako soucást

orchestru. Nástroj o trech klaviaturách znęl velmi dobre, nękde snad az príliš sytę. Pri

arii Proserpiny k prűvodu orchestrálnímu pribyly i varhany.

Ve ctvrtek 20. listopadu provedena byla ve dvorní kapli M. Haydna »Missa solemnis

in honorem sancti Francisci« pro orchestr, soli a sbor. Kdyz se o pűl dvanácté męnila

stráz u oltáre, dozpívali právę »Gloria«. Credo trvalo 17 minut, Agnus bylo také bez

konce. O pűl jedné bylo po pontifikálce. Mše je výhradnę psána pro orchestr a pro solové

hlasy, piné koloratury. Sbor je vedlejší vęcí. Pri rámusu orchestru bylo velmi tęzko pro-

niknouti pocetnę slabému sboru, jehoz soprán a alt je obsazen chlapci. Jest úzasno, jakou

techniku hlasovou mají tito chlapci; mohou závoditi s nejlepšími koloraturními pęvkynęmi.

Nez soprán-solista jiz byl skoro v dobę mutace hlasové a musil se namáhati, aby jeho

falset nezanikl v piném orchestru. Mše dęlá dojem naprosto proticírkevní; jest ukázkou,

jaká církevní hudba býti nemá a prímou demonstrací proti Motu proprio Pia X. Jest vším

jiným, nez kostelní hudbou. Není ovšem sporu, ze je hudebnę cennou, ale její arie jsou

vhodny k textu erotickému, pompesní orchestr k slavnostní nęjaké hre v divadle; laškující

»Agnus« a úvodní cellové solo pred »Et incarnatus est« prímo v kostele urází. Prívrzenci

instrumentální hudby v kostele nemohli voliti lepší zbranę proti sobę nez právę tuto mši,

v níz dr. Klafsky musil úpinę text prepracovati, proti originálu jinak podloziti a dopiniti,

aby mši vűbec ucinil schopnou provedení kostelního. Pęvecké i orchestrální tęleso drzelo se

ovšem ve dvorní kapli znamenitę, jsouc pri provedení Haydnovę ve svém zivlu. Místo

chorálu edice vatikánské podal sbor ubohou recitaci introitu z Communia. Graduale »Ve-

ritas mea« od Fuxe a offertorium »Ego sum panis« (šestihlasé od Handla) neuspokojilo.

Zvláštę matným byl prednes offertoria. Jest vidno, ze orchestrální vęci dvornímu sboru svędcí

rozhodnę lépe nez vęci á capella. Responsoria byla prapodivná. Jiz by mohla býti odstranęna.

Slavnosti »Denkmáler« úcastnili se hudební vędci svętového jména, kruhy dvorní,

arcibiskup, ministr kultu, mnoho domácích a cizích zvaných hostí Prof, Adler vidęl oce-

nęní svých prací a vdęk mnohých. D. O.







ROBERT FÚHRER. JEHO ZIVOT A DÍLO. — NAPSAL I3 0 H U S L A V

K 0 L 0 W R A T. (DOKONCENí.)



Šest písní pred kázáním op. 149. pro Cís. 4.

soprán, alt, bas, 2 housle a varhany oblig., Allegro.

tenor, flétnu, 2 klarinety, 2 trubky ad lib. (K.)_~_,_-~—,

Cís. 1._•-t—= -t_ --t==~ _~~

Allegro. Geist der Lie - be, Geist der Wahr-heit



Cís. 5.

Freu-et euch in Gott, freu-et euch in Gott Allegro maestoso.

Cís. 2.

Allegro ?uaesioso.



Komm hei - li - ger Geist, komm heil'



O e - wig Wcrt, o gStt -lích We - sen, Cís. 6.

Cís. 3. AZIeg retto.

Allegro vivo.







Auf - er -stan ~- den Dei - ne Komm heil'-ger Geist, ein TrS-ster ge - nann

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ