NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 199,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXIX. CYRILL 199



Umęní ostatnę —jako kazdý prostredek výchovný nemusí pűsobiti jen prímo na

jednotlivce predvádęním vzorű nebo odstrašujících príkladű, ale vidęním do dálky a hloubky

műze slouziti neprímo nejvyšším zájműm lidstva.

Zdravý, prirozený rozvoj a trvalý zdar umęní není mozný bez vzájemnosti mezi umęlci

a národem. Jen vzájemným pűsobením umęlcű a obecenstva műze se umęní zdravę roz-

víjeti. — Zálezí tudíz nemálo na tom, jak se staví k dojműm umęleckým nejen nejuzší

krouzky obecenstva, nýbrz i nejširší vrstvy spolecenské.

Má-li umęní opravdu tu moc, kterou na nę klade vzdęlaný svęt, jenz prední zástupce

jeho radí k nejvętším muzűm, myslitelűm, státníkűm, vynálezcűm, jakozto dobrodincűm

lidstva, musí se hodnota jeho zakládati ještz na nęcem jiném, nez na pouhé zábavę, na

nęcem, co je ciní potrebným, ba nezbytným veškeré spolecnosti lidské. (Hostinský.)

Umęní není hra, umęní je práce a pravda: nejvyšší opravdovost, nejvyšší vroucnost,

nejménę sobectví, nejménę rozkoše -- všecko posvęcení a všecka ušlechtilost.« (Ruskin.)

Umęní je zárlivý mistr; netrpí tríštęní, clice muze celého. Skutecné díla umęlecké

musí být dílem celého clovęka: hlavy, srdce, rukou. Umęlci, aby prinesl pravé umęlecké

dílo, je treba bohatého fondu Nejmocnęjších citű, veliké lásky i veliké bolesti, úzasu, sna,

touhy, nadšení. Hore je lázní, v níz se dennę musí koupati talenty, aby z nich vyrostli

velicí umęlci. Za vše nutno tęzce platiti . . . Za slávu casto štęstím celého zivota.

Pravý umęlec povznáší zrak svűj nad cas a nad lidstvo samo. Nic ho nezdrzí. Snazí

se uspokojiti jen sama sebe, vytrvává na cestę, kde proń mnohdy není nez bída, zapo-

menutí. (E. Michel.)

Kdo cetl zivotopisy vynikajících umęlcű, seznal, ze zivot vętšiny jich byl skoro nepre-

trzitou radou utrpení duševního, strádání hmotného.

Jak málu z nich dostalo se pochopení, uznání — dokud byli zivi! Jak casto frivolnę,

povrchnę, bez vázného premítání i uvazování odbude se pozdęji slavené dílo! Casto

skoro obycejnę — ti, kdoz setkávali se za ziva jen s netecností a s bídou, uctívají se po

smrti zvláštním kultem. -- Nelze se dosti vynadiviti mistrűm, kterí zápasili az do konce,

kterí jen svému umęní zijíce, nalezli v nejskrytęjších záhybech své bytosti tajemství výtvorű,

které nás hluboce dojímají a uchvacují. — Jaké nadlidské síly a povznesení u nich vidęti,

kdyz pri zivé citlivosti, jíz se jim dostalo ve vętší míre nez jiným, dovedli se chrániti prede

všemi prícinami rozptýlení a oslabení svého genia. Potlacivše hlasű vášní nebo mámení

zahálky, energií dobytou ze svých vloh a svou vűlí, vlozili se cele a jaksi se vtęlili ve svá

díla. Za to však okoušeli ryzí radosti tvorení a poznali chvíle plodné cinnosti, jez povzná-

šely je nad lidstvo, nad všechen rmut a shon zivota obycejných pozemcanű. Zanechali po

sobę nęco, co nehyne, a pobývají na dlouhé vęky mezi námi, aby nás dojímali a oblazovali,

rozvádęjíce svou cinnost daleko, daleko za hrob stále zivoucím výrazem myšlenky své. —

Umęní klade cím dál tím vętší nároky smyslového i duševního ústrojí na tvűrce i obe-

censtvo.

Umęní není zjevem pomíjejícím, jen pro chvilku významným. Zanechává trvalé stopy

v duchu lidském, je plodem i cinitelem lidské kultury a tudíz i jejím męr í t k e m. Proto

je kazdý národ povinen nejen vypűjcovati si od jiných pozitky umęlecké, nýbrz také vlastní

tvorivostí zápűjcky spláceti.

Tof povinnost mezinárodní: nekoná-li který národ této povinnosti, neslouzí mu to ke

cti a zmenšuje to i jeho váhu politickou. A nejvíce to platí o umęní. »Nebof umęlecké

dílo,« jak praví Ruskin »není jen dílem celého clovęka, jedince, ono je dílem celého ná

roda, vší jeho síly po vęky shrcmazdované. Ne umęním hodiny, ani umęním zivota (jed

notlivice), ani umęním století, ale pomocí nescetných duší musí být sdęlána krásná vęc.«

Je tedy pęstování umęní pozadavkem národním. Tomuto pozadavku vyhovuje se pod-

porou, pomocí, ochranou, volností umęlcű a pécí, by jejich výtvory byly prístupny lidu.

Umęní je rovnocennou soucástí kultury spolu s vędou, a kdo se o umęní nestará, je stej-

ným polovzdęlancem jako ten, kdo nedbá vędeckého vzdęlání. Teprve umęním se vzdęlání

uceluje v pravou kulturu clovęka. Vęda a umęní jsou projevy vyspęlé kultury

a nesmęjí býti odlucovány od zivota.

Proto vyspęlost národa jeví se mimo vędy také jeho umęním a pod-

porou umęní.

I nejvętší národové byli by v tomto kulturním zápasu o umęní sami o sobę slabí,

aby sami vykonali to, co pred nimi vykonala rada národű za nękolik tisíciletí. Tím více

ovšem se musí k celkovému vývoji pripnouti malý národ, musísemujednati

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ