NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 202,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
202 CYRILL XXXIX.



Hudba zjemńuje citový 1 i d s k ý z i v o t. Sblízí-li se clovęk s hudbou, zjevuje se mu

krása její v celé moci, uchvátí jej pro okamzik do ovzduší ideálu. Clovęku je blaze, vznáší

se v cistších formách. Jeho srdce je zaujato umęním, jez prijme jej ve svou náruc a od-

vádí od sprostého. Básník Brezina » Hudba pramenű- : »Uciniti svűj svęt krásnęjším, nez

jsme ho prijali v prvním otevrení zrakű, je vęcnou touhou duší.« — Pri studiu vznešených

mistrovsk,'ich dęl cítí ducha minulých velikánű kol sebe a patrí mimodęk v budoucnost

(co ještę prinese nového? krásného? velikého?).

To vše uznávali jiz starí národové. Rekűm byla hudba v z d ę l a v a c í m a vycho-

vávacím prostredkem.

Také lécebnou moc jí prisuzovali. (I dnes je úcinek hudby na nervový system uzná-

ván psychologií i fysiologií.) Lécení hudbou. V ústavech choromyslných. (Trestanecké ka-

pely.) Mohl bych uvést mnozství krásných výrokű znamenitých lidí o hudbę.

Nękteré výroky znamenitých lidí: Luther napsal: »Po theologii prisuzuj

nejblizší místo a nejvyšší úctu hudbę.« »Hudba lezela mi na srdci, nechtęl jsem svoji malou

hudbu za nic velikého dáti.« »Kdo hudby si nevází, jak mnozí ciní. s tęmi nejsem spoko-

jen.« Naléhavę doporucoval povznésti vcas »toto mladé bozské umęní, jez ciní lidi lepšími«.

Nietzsche: Zivot bez hudby je prostę omylem, obtízí, vyhnanstvím Bez hudby ne-

bylo by štęstí na svętę.

Schopenhauer: »Hudba je prímým výrazem nejhlubších sil zivotních. Melodie

vypravuje nejtajnęjší dęjiny vűle, maluje kazdé hnutí, dychtęní, vše, co rozum shrnuje pod

pojem citu.«

Shakespeare: »Clovęk, jenz hudby v sobę nemá, jímí sladké tóny nepohnou, není

k nicemu; smęr jeho smyslű je temný jako noc. Jen srdce zlosyna műze zűstati uzavreno

kouzlu hudby.«

S c h i 11 e r: »Kde se zpívá, rád dlívej, zlí lidé zpęvu neznají.« — »Malírství nechf zi-

votem dýchá; rozum hledám u básníka, ale hudba af tajemství duše vypráví.«

G o e t h e ještę jako starec litoval, ze se hudbou málo zabýval; vázil si hudby jako

umęní, jehoz celá forma i obsah vše prevyšuje a zjemńuje, co projevuje. Casto vyjadroval

se o výchovné cenę hudby. (Prátelství Goetha s hud. sklad. Mendelssohnem )

T u r g e n ę v píše nadšenę v dopisech o hudbę.

D e t l e v- L i l i e n k r o n (moderní nęm. lyrik): »Jsem šfastný, ze jsem vzdy byl zvyklý vznešené, dobré hudbę. Jsem jí zavázán díky.«

vznešené, dobré hudbę. Jsem jí zavázán díky.«

Schumann: »Hudba mluví všeobecnou recí, jez duši volnę rozcilí, rozviní, ale ona

se cítí ve své domovinę.«

S p e n c e r : »Co hudba ríci chce, to vyrkne úpinę a nelze to nez prašpatnę preloziti

do jiného jazyka.«

T o l s t o j : » Hlavní úlohou hudby má býti sloucení posluchacű, nebof hudba má zvláštní

výhodu: »elektrickou jiskrou spojovati lidi mezi sebou.«

Wagner: »Hudba je sotva v menší míre s to nez umęní divadelní pűsobiti na vkus

a mravy.«

Smetana: »Hudba, jazyk citu — slovo myšlenky. x (Smetana a Neruda.)

V r c h 1 i c k ý : » Je na dnę duší lidských skryta hudba, jez zvoní tam a hovorí a zpívá -- « M u s o r g s k i j: »V celých massách lidí i v kazdém jednotlivci jsou vzdy rysy velmi

« M u s o r g s k i j: »V celých massách lidí i v kazdém jednotlivci jsou vzdy rysy velmi

jemné, vymykající se vystizení a nikým nedotknuté. Oznacovati tyto rysy a uciti je vnímat,

af jiz pozorností nebo náladou a krmit jimi lidstvo, jako jídlem, kterého jste neokusili, to

je úkol hudby, který se stává vęcnou rozkoší.«

Zvonar: »V dobách, kdy slov se nedostává, vypomoz mnohomocná hudbo!«

D u r d í k:» Provozování a vnímání krásna hud. i v nejvętším nezdaru műze clovęka

tęšit, povznášet a vnitrní blazenost udrzovat.« (Esthetika.)

I velcí lidé nové doby prohlásili zamęstnání hudbou za prospęšné, mysl pro krásu a

cit v zivotę probouzející.

Na pr. dęjepisec P a I a c k ý (byl literát i hudebník-zpęvák, varhaník, pianista). Napsal

dęjiny esthetiky. (>,óovęk s krasoumným dűvtipem hledí na prírodu jasnęji nez jiný.«)

Všichni vynikající p a e d a g o g o v é doporucovali vrele zpęv a hudbu jako prostredek

vychovávací a vyucovací.

Komenský dí: »Ze harmonie clovęka tęší a ze po ní dychtivę bazí, je patrno. Na

koho nepűsobí hudba? a to proc ? Ponęvadz zajisté harmonie hlasű pűsobí milý souzvuk.

Vęru slepí jsme, neuznáváme-li, ze v nás jsou koreny veškeré harmonie!«

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ