NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 206,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
206 CYRILL XXXIX.



v tom, co bude poslouchati. Pri koncertech vokálních (kde se predvádęjí písnę a sbory)

męl by vzdy posluchac pred tím z programu precísti básnę a tím znáti obsah a pripraviti

náladu.

Nejlepší prípravou pred provozováním hudebního díla je domácí hraní úprav dvou-

a ctyrrucních.

Dále pűsobí rozhodnę v umęlecké kulture męst i venkova p ę v e c k é s b o r Y. —

Ale v poslední dobę z prítele umęní, jenz pred tím sám cinnę se úcastnil, t. j. zpíval ve

sborech, hrál v orchestru, znenáhla je jen platící posluchac.

Kdo pro ozdravęní verejné hudební cinnosti pűsobí, męli by se hlavnę priciniti, opęt

ku práci je získati. Prednost spocívá v tom, ze pomáháme nacviciti a provésti veliká umę-

lecká díla a tímto zpűsobem je úpinę poznáváme.

U hudby nástrojové je to jiz ménę mozno. Dilettantské orchestry, jez se odvazují na

provedení velikých dęl, obycejnę nestací.

Ovšem pozehnání prinášejí, zasvęcují-li cleny aktivní i passivní do literatury a tvorí-li

prechod z domácnę pęstované hudby. Tímto zpűsobem mohou takové orchestry vypiniti

opravdu umęlecký úkol. ;Orchestrální sdruzení v Praze, Plzni, Písku, Kladnę, Brnę a j.)

Nejcennęjší pro dilettanty je a zűstane úcin k o v á n í v e v e l i ký c h s m í š e n ý c

s b o r e c h. — Je to nejen pozehnáním pro jednotlivce, ale i k dobru celku ; skoro jen

pęvecké sbory mohou cetná veliká chorální díla staré i nové doby vzbuditi k zití. Divadelní

sbory jen ob cas zpívají v koncertech.

M u z s k ý s b o r je zvukovę nádherný, ale v literature hudební celkem omezen na

provozování menších dęl, jezto hlasové omezení muzského sboru na 2''., oktávy nedá

skladateli prílezitosti k pinému rozvití lidských hlasu, jako je mozno u smíšených sboru

(v Shlasech - dvojsborech). (Pęv. sdruz. morav. i praz. ucit. a j,)

Zenský sbor bez prűvodu zní proti predcházejícímu prázdnęji, mimo to trpívá

obycejnę nedostatkem hlubokých altű a vysokých sopránű. S prűvodem klavíru i jiných

nástrojű (na pr. harfy, lesních rohű) dává krásný, casto etherický zvuk a rűzné náladové

zabarvení.

V pęveckých sboreeh jsou zivly pro zdravý rozvoj hudby; tęm je umęní z á 1 e z i-

t o s t í s r d c e! (Dr. Gdhler.)

Hudební literatura sborová v poslední dobę se velmi povznesla ; zálezí na intelligenci

sbormistrű, studovat jen umęlecké sbory, nakladatelé byli by nuceni vydávat dobrá díla.

Existence sborű dokazuje, ze venkov má hudební kulturu, ze v jeho obyvatelstvu ne-

vymizel pozadavek po silné, trvalé umęlecké snaze.

Dobré pęvecké sbory budou pro všecky casy dűlezitou cástí zdravé, všeobecné hu-

dební kultury. — V predešlém století ceské pęvecké spolky męly dúlezitou úlohu vlaste-

neckou, buditelskou. Dnes tato úloha ustoupila jiné, neménę dűlezité: prohlubuje a vzdęlává

hudebnę.

Pęvecké spolky męly by zrizovati (bezplatné nebo levné) kursy —školy pęvecké pro

dorost. (»Hudební Budec« vinohradská.) Filharmonická Beseda brnęnská zrídila letos »Hu-

dební Budec«, ve které vecer jsou bezplatné prednášky i praktická cvicení pęvecká. V Pre-

rovę zrízena škola zpęvu pro dámy; platí 40 h męsícnę.

V Nęmecku volají vynikající esthetové (GShler, Saaevedra a j.) po státních hudebních

školách pro chudé ! — Takovouto školu zrídil v Parízi skladatel Charpentier ( , Luisa«); v ní

zpívají chudí dęlníci a dęlnice jednoduché písnę, provencalské ballady jednohlasé, sbory. —

Škole se darí výbornę. V Rusku byl vládę (1911) predlozen návrh Ippolitova-Ivanova

k zarízení a pęstęní sborű a orchestrű mezi továrním dęlnictvem. — Prazská konservator

zrídila letos levné pęvecké kursy vecerní. V Berlínę a j. pecuje o hudební výchovu téz

»Hudební lidová knihovna«. -- Casopisy męly by stále prinášeti poucné clánky o umęní

a hudbę. --

Bolestná, ale zajímavá kapitola objevila by se obecenstvu, kdyby uverejnęny byly nę-

které vęci mezi vztahem skladatelű a nakladatelű v prícinę honorárű, vydávání skladeb,

vyjednávání atd. Vinu nese však i veliká cást špatnę hudebnę vychovaného obecenstva --

odbęratelstva.

V jiných státech (Francii, Italii, Švýcarech, Nęmecku a j.) dávno zaveden procentní

príjem skladatelú za provozovací právo.

Tak je tomu na pr. u našich dramatických spisovatelű ve spolku »Máj«. (Ve Francii

ciní rocirí obrat 2 a pűl mil. franku! V Berlínę 65.143 marek.) Naše »Umęlecká Beseda«

pred 3 roky poslala skladatelűm obęzníky o této vęci, ale dále dosud nic. Veliká orche-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ