NEZAŘAZENO
Ročník: 1913; strana: 209,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XXXIX. CYRILL 209



hrűz a p. jest nejvętším. Jeho cesta do pekel bezpecím a prikazuje, aby uprchli do Egypta.

ve »Faustu«, cesta na popravištę v Symfonii Zpęv jejich, pouze varhany doprovázený, jest

fantastické, jeho »Lear«, »Dies irae« v Re- zde jasný jak nebeská záre. Maria a josef

quiem a j. v. jsou místa mohutného úcinu slibují uposlechnouti prikázání a sbor andęlű

dramatického, která bez scénického prove- poté intonuje jásavé »Hosanna«. Zde koncí

dení, pouze instrumentálními a vokálními pro- prvý díl oratoria, který s jeho vętami, démo-

stredky zádný jiný mimo nęho napsati nedo- nickou a nebeskou, mám za nejdokonalejší.

kázal. Takovým jedním nocním, temným obra- Berlioz zde vše tak výbornę zdramatisoval,

zem jest právę I. díl oratoria „Sen He- ze jen scénická výprava schází a celé dílo

rodűv”. Krátký úvod vypravovatele a po- mohlo by se na jevišti provozovati. Kolorit

chod rímských vojákű na hlídce nocní v ulici je tak charakteristický, ze nám ty nocní ulice

jerusalemské zahajuje scénu. Tiše a tajemnę Jerusalema, palác Herodűv, zaklínání vęštcű,

vynoruje se tu nevlídná situace, vzrűstá, blízí jesle v Betlémę, nebeská záre andęlű, v naší

se blíz a blíze, postavy jsou stále nepokoj- fantasii jako zivé obrazy pripadají.

nęjšími az rázem pochod koncí. Stráz ob-

chází palác Herodűv a hlídá zidovstva krále, D r u h ý d 11 „Útęk do Egypta” se

jenz v horecných nocích sny trápen, všude stává ze trí císel. Prvé jest skromná, fugo-

vidí zrádce. V tom zavzní zvuk rohu — i od- vitę zalozená ouvertura pro malý orchestr,

povęd v dáli, stráze se rozdęlují a odcházejí. druhé císlo jest rozkošný smíšený sbor v pís-

Postavy stávají se urcitęjšími a klidnęjšími, a ńové formę, loucení se pastýrű v jeslích

nez poslední tóny pochodu dozní , -- jsme betlemských, a tretí císlo obsahuje nęzné lí-

s Herodem sami. Právę probouzí se z ne- cení vypravovatele (solový tenor) o odpocinku

klidného spánku; — vidęl opęt dítę, jez svaté rodiny na útęku do Egypta. Idyllická

v trosky kácí trűn i nicí slávu jeho. Ušlechtilá tato episoda koncí opęt sborem neviditelných

vęta ve formę arie, psaná ve staré církevní andęlű, pęjících »Halleluja« k poctę spícího

toninę, vázná, zvlášf temnę zabarvená, illu- Jezulátka. Celý tento díl jest veskrze epický.

struje nám celou tu bídu uštvaného krále.

Sluha ohlašuje príchod vęštcű Herodem po- Tretí d í 1 „Príchod do męsta

volaných, tito pricházejí a po krátké rozmluvę Saldy”. Vypravovatel (solový tenor) pocíná

zacíná zaklínání s kabalistickými znameními motivem ouvertury II. dílu, rhytmicky a har-

a prűvody. Toto zaklínání lící orchestr ve monicky zmęnęným, líciti další utrpení a útęk

vętę psané v '/'4 taktu, jenz se strídá se svaté rodiny pouští. Nejdríve josef podléhá

4%a q, a jejíz kvapný, úzkostlivý hon i my- únavę, kdy ještę Maria s dítętem klidnę a

stické zabarvení jest velice originelní. Lec statecnę v cestę pokracuje, az konecnę i ona

vęštcové nemohou dítę, jehoz mocí je klid k smrti znavená klesá pred branou Saidy..

Heroda ohrozen, blíze oznaciti a proto do- Odtud pocíná opęt dramatické lícení. Josef

porucují ustrašenému vládci povrazdęní všech klepá na dvére a prosí dűm od domu za prí-

novorozených. Herodes souhlasí. Následuje streší a obcerstvení. Rímané i Egypfané po-

sbor piný démonické vášnę: »Chvęj se Jeru- tupnę a chladnę lio odmítají, az konecnę

salem, Nazaret i Betlehem !< Lícení strachu priblízí se k domu Ismaelity. — Maria

Herodova, stupńování jeho az k zdęšení a pripojuje svoji prosbu k Josefovę. (Malé —

dále az k zurivosti zvírecí, jest zde mistrné. zivotapiné duetto.) Hospodár otvírá, vítá je

Vidíme jasnę, jak ve snách i v predtuchách a zve dále, podává svaté rodinę obcerstvení

pronásledován — rozhoduje se konecnę k po- a poskytuje pohostiné, klidné prístreší. Tento

vrazdęní všech novorozených. Po tomto starostlivý shon v domę k pohoštęní cizincű,

ostrém, rezavém, bolném výkriku, který celou velice zajímavę, az príliš podrobnę lící malá

ohavnost dętské vrazdy vyjadruje, koncí tato instrumentální vęta. V dalším duettu doví-

chmurná scéna. Pravým opakem této, piná dáme se, ze Josef ve svém hostiteli našel

klidu a nęhy, slunecního jasu a jednoduchosti, kollegu — tesare, ze budou spolecnę praco-

jest scéna následující: »U j e s l í c h v B e vati a jako jedna rodina pod jednou strechou

t 1 é m ę«. Maria a Josef hrají si s Jezulátkem zíti. Sbor prejímá motiv hospodáre a propuká

uneseni a nadšeni jeho svatou nevinností. ve všeobecnou radost.

Toto rozkošné duetto nemozno lépe a více Instrumentální trio pro 2 flétny a harfu,

pochváliti, nez konstatováním, ze nejzarputi- (malý kousek zvláštního specificky semitského

lejší neprítel Berlioze »Scudo« v »Revue des charakteru), zakoncuje tuto široce rozvedenou

deux mondes« doznati musil, ze jest — »b e z scénu. Následuje sbor míru — klidu, zlatý

h a n y « ! a męl toto duetto za nejkrásnęjší to hreb tretího dílu, v Haendlovském stylu,

místo celého oratoria. Sbor neviditelných an- jednoduchý, avšak ušlechtilý. Po tomto sboru

dęlű varuje sv. rodinu pred blízícím se ne- následující »Epilog« zacíná desíti jednotli-

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ