| ||||
| ||||
XL. CYRILL 27
v lepších rukou nežli by byl u takového, který j e n k u r s absolvoval Šumařilo by se zase dál ... Rozhodně tedy aspoň 1 rok, ne-li 2 navštěvovati v hudební škole budějovické varhanické oddělení. Pro ředitele kůru pak občas pořádati k u r s (v době prázdnin), kde vyučováno by bylo novému chorálu prakticky Do tohoto kursu af jen jsou přijímáni ti, kteří již bud I roč. varhanického oddělení mají, aneb ti, kteří mají střední (alespoň) školu. To by dle mého náhledu nejrychleji prospělo reformě. Loni se kurs pořádal v emauzském kostele (v Praze), byl dosti navštíven, a ani letos neškodilo by jej opakovati. J P í c h a, ředitel kůru v Lišově. Z Písku. Svatý týden v děkan. chrámu Páně v Písl Z Čes. Budějovic. Hudební věstník Hlaholu a Ceské hudební školy matiční v C. Budějovicích (r. VI., č. 1.) ze dne 5. března 1914 obsahoval vedle jiných luto zprávu: Ve školním roce 1913—14 jest zapsáno 351 žáků, z nichž se učí zpěvu elementárnímu 59, sborovému 26, solovému 14, hře na klavír a harmonium 134, hře na housle a violu 141, na violoncello 5, na kontrabas 7, hře na dechové nástroje dřev. 14, žestové 30, hře na harfu 5, nauce o harmonii (roč. I. a II.) 13, dějinám hudby 20. Subvence státní zvýšena o 1000 K (celkem 8000 K). Počátkem příštího roku školního budou postaveny 2 manuálové varhany, na něž pro tento rok Ceský akc. pivovar věnoval 1000 K vedle obvyklé subvence ročních 5000 K. Tím je dána možnost české hudební škole, že může rozšířiti ústav o v a r h a n í c k é o d-dělení. Oddělení varhanické bude zřízeno počátkem škol. roku 1914--15. D. J. C. V HRADCI KRÁLOVÉ. (Dr. J. MRŠTÍK.) Cyrillská jednota v 7ičíně provedla na Veliký pátek o 7. hod. večerní v děkanském chrámu Páně. 1. J. Š Bach : Chorál »K tobě voláme, Jesu Kriste«. 2. Fr. Liszt: »Ohlas ze Sixtinské kaple« : ai Allegri-Miserere, b) Mozart:Ave verum corpus pro varhany (p. J. Schwarz . 3. CI. Goudimel : »Kdož ochrany Nejvyššího. Žalm 90. Smíš. sbor. 4. Frant. Picka: »Umučení Kristovo«. V. Mužský sbor. 5. K. Douša: »Výtky Spasitelovy«.Smíš. sbor.6.V.Goller: Velkopáteční kantátaa. Smíšený sbor s průvodem varhan. Z Poděbrad. Ila Zelený čtvrtek po 6. hod. večerní zpívána sekvence (rukopis) Stabat Mater (Stála matka) op. 46. pro ženské hlasy a varhany a s o p r á n s o l o (sl. L Strobachová, a a l t sol o sl. K. Novotná], jež komponoval a Th. Dr. Jos. Mrštíkovi, proboštu poděbradskému, věnoval J. E. Zelinka. Skladba všeobecně se líbila a učinila hlu. boký dojem. Kostelec nad Orlicí. C y r i 11 s k é s n a h y n a c. k. r e á 1 c e. Na střední škole jsou služby Boží rázu intimního, jenž vábí kouzlem mládí a neporušených ideálů; máme před sebou dorost příští intelli. gence. Není-liž to příhodná půda, na níž by se zdárně ujaly myšlenky cyrillské? Ano, žáci středních škol musí poznati církevní zpěv vážný a důstojný, v celé jeho dokonalosti, v piném jeho významu. Základ po-ložiti dlužno v z o r n ý m pěstěním duchovní písně lidové. S půvabem jejích květů žáci si vštípí i pině pochopí smysl a mravní význam roku církevního, naučí se pro život milovati svatyně, v nichž Bohu chvály hlaholí a oběf se přináší lidstva nejdražší. V h o d n é, jednoduché sbory, na počátku s průvodem varhan (nikoliv nástroj u) a potom těžší a těžší samo-statné sbory bez pruvodu okrašlují význačné svátky, prohlubujíce dojmy slavnostní. Zájem o věci vážné, připravený chorálním zpěvem gregoriáns k ý m i na střední škole přes mnohé obtíže i s ohledem na mladistvé síly rozkvete v nadšené pěstění veliké, krásné hudby církevní. Tak asi lze vytyčiti cyriLIský program středoškolský. Potřebí jen trpěli. vosti ; úspěch a zdar dostaví se zvolna sice, ale jistě. Na doklad stujtež zde výsledky docílené na c. k. jub, vyšší reálce v Kostelci nad Orlicí ve školních rocích 1910 I1—191213. Pořad duchovních písní pro celý rok pevně je sestaven. Opíraje se o výtečný, na ústavě již 10 let užívaný, a proto osvědčený zpěvník professora D. Orla »Modlitby a zpěvy«, rozhojněn je však půvabem jiných staročeských písní čerpaných z kancionálu svatojanského i Lehnerova. Při pravidelných službách Božích ve svátky a neděle zpívají všickni žáci duchovní písně ze svých zpěvníků, aneb z rozdaných, nalitografovaných nápěvu, mezi něž patří tyto Roráte úterní, Kytice 8 písní vánočních, Mariánské: »Maria, Rodička Páně, (pro 2. IL), »Jak růže krásná z Jericha" (25. 111 ),, »Královno, Maria, ó hvězdo . . .s s antifonou »O Matko Páně cti-hodná, velikonoční »Búh všemohúcí«, eucharistické »Adoro te< nápěv od Freye, překlad Sušilův) a »Beránku tichý, Kriste«, jeremiášova »6 Aloisi, nebes perlo hymna velehradská, a posléze rnešni píseň se sbory od Zaříčanského: »Ty, jenž sídlíš na výsosti«. Jal< pestré květy v ladný věnec se vijí, tak písněmi okrášlen a vystižen celý církevní rok, Sborový zpěv chrámový opírá se o pěvecký dorost, který vychovává vyučování zpěvu ve třech odděleních, z nichž první je elementární, druhé obsahuje hlasy chlapecké, třetí cvičí sborový zpěv mužský aneb s předešlým smíšený sbor tvoří. Vyučovací methoda je moderní, dle zásad Battkeových, a odchovala v ní již dva ročníky. V těchto letech provedeno o jednotlivých slavnostech sborem smíšeným: Gregora: »Zpívej, duše, Pánu žalmy« (7h1.), F. Hruška: »Narodil se Kristus Pán«, B. Jeremiáš: »Matko spásy«, B. Kašpar: »Pašije« o neděli květné, Karel Knittl : »Přistupte sem, andělové-, »Ziv budK (veliko- | ||||
|