| ||||
| ||||
XL. CYRILL 45
hanící a učitelé církevní hudby. Ti mají právo na všechny výhody kursu a to: svobodný byt a náhradu cestovného, je-li bydliště vzdáleno více jak 5 km., a pomůcky ke kursu potřebné. Mimořádnými účastníky mohou býti hlavně kněží a zpěváci. Také těm do-stává se jistých výhod. Počet řádných účastníků jest omezen. Také i počet ostatních bude podle místa omezen. Přijetí děje se na základě písemné přihlášky, kterou třeba zaslati »Oddělení pro círk. hudbu při c. k. Akademii hudby a výty. umění v Klosterneuburgu u Vídně« do 1. července 1914. V přihlášce třeba vedle podrobné adressy uvésti krátký výpis hudebních studií, dosavadní církevně-hudební činnosti, uvésti který hlas zpívá (sopr. alt, tenor, bas) a vzdálenost od Solnohradu. Kurs obsahuje před měty: Liturgie 6 hodin (dr. Ondř. Weissenbáck). Nauka o chorálu s cvičením 20 hod. (prof. Max Springer a V. Goller). Kostelní píseň a lidový zpěv chrámový 4 hod. (prof. Fr. Moiszl a prof. V. Goller). Nauka o varhanách 4 hod. (prof. V. Goller). Hra na varhany a průvod chorálu 4 hod. (prof. M. Sprir,-ger). Methodika vyučování zpěvu 6 hod. (H. Enders). Sborový zpěv, a řízení (prof. V. Goller, Fr. Moiszl, H. Enders). Učastník, který učiní povinnostem svým zadost, obdrží po ukončení kursu frekventační vy-svědčení. D. J. C. V ČESKÝCH BUDĚJOVICÍCH. K. BOČEK. Varhanické oddělení při české hudební škole matiční v Č. Budějovicích. Počátkem školního roku 1914—15 budou ve zdejší hudební škole postaveny nákladem Českého akciového pivo-varu v C. Budějovicích varhany o dvou manuálech a hudební ústav bude rozšířen o nové oddělení, jež má sloužiti výcviku varhaníkú pro kůry venkovské. Předměty v oddělení varhanickém: Elementární nauka hudební, nauka o harmonii, závěru a modulaci, paedagogika, dějiny hudby, hra na klavír, varhany a housle (povinné), hra v orchestru, sborový zpěv, obřady církevní, doprovázení lidových písní a lehčích skladeb mešních. Školné 200 K. Mimoto se naskytá příležitost hospitovati při vyučování elementárního zpěvu a hře nástrojové, zpívati v >Hlaholu« a učiti se kterémukoli nástroji smyčcovému nebo dechovému za určitý doplatel<. Vedle varhan a velikého koncertního harmonia lze v dopol. hodinách volně použiti také klavírů ústavních. Předvzdělání: Slušné ovládání houslí a klavíru. Kurs trvá jeden rol<. Za úče-]em zdokonalení a rozšíření odborného vzdělání budou konány při dostatečném počtu účastníků každoročně kursy prázdninové, Jménem diecesní Jednoty Cyrillské prosím všech P. T. příznivců posvátné hudby, aby dle potřeby a příležitosti upozornili na toto nové oddělení při české hud. škole v Č. Budějovicích. Poněvadž pak jest školné poměrně vysoké a při malém počtu žáků nebude ]ze je snížiti, dokud nebude náklad, jehož oddělení varhanické vy-žaduje, odjinud hrazen : dovoluji si prositi veled. duchovenstvo diecese českobudějovické, aby při vikariátní schůzi laskavě o tom porokovalo, nebylo-li by záhodno ročním příspěvkem jednoho »stipendia« utvořiti fond, z něhož by mohli býti podporováni oni žáci, kteří by zmíněné oddělení navštěvovali k žádosti a nákladem chudé obce farní a to jen za tím účelem, aby mohli vedle svého hlavního zaměstnání zastávati též úkol varhaníka v dotyčné obci. — Odpověd muže býti připojena ke zprávě o vikariátní konferenci. K. B. Z Tábora. Svatý týden v děkanském chrámu Páně. K v ě t n á n e d ě l e: »Missa Quarta«, F. Z. Skuhershý. »Pašije«, Jos. Nešvera. Offertorium:>Improperium«, F Z. Skuherský. — Z e l e n ý čtvrtek: »Kyrie a Gloria« ze mše od Jeremiáše, Credo, Sanctus, Benedictus, Agnus ze mše Es-dur od Kaima. »Pange lingua« D-dur, Horník. »0 salutaris«, Frant. Mathy. Večer »Křížová cesta« dvojhlasá od dr. Witta. — V el i k ý p á t e k: »Pašije«, Jos. Nešvera. »Popule meus«, Vittorio, »Vexilla regis«, Škroup. »Ecce quomodo moritur« od J. Galla (1514 až 1594). Večer »Improperium«, Palestrina. »Stabat mater« od dr. Witta. — B í l á s o b o t a: »Kyrie« (z Grad. Parvum), »Gloria, Sanctus, Benedictus« od Sch&pfa. Žalm »Laudate Dominum«, antifona: >Ves-pere autem sabbati« a »Magnificat« (z Grad. Parvum). — Večer o Vz]<říšení Páně: »Te Deum< od Kam. Voborského. »Regina coeli« od Frant. Mathyho. — N a H o d b o ž í: »Vidi aquam«, Mašek. »Introitus a Communio« (z Grad. Parvum . »Missa« F-dur, Fr. Picka. Graduale: >Haec dies«, Skalák. Offertorium od G. B. Hándla. »Pange lingua« F-dur, Horník. František Mathv. ředitel kůru. D. J. C. V HRADCI KRÁLOVÉ. (Dr. J. MRŠTÍK.) Jičín. V uplynulém roce 1913 byly v děkanském chrámu Páně v Jičíně provedeny tyto skladby: Mše: Cainer: »Hodie Christus natus esta (2). Douša: »Missa in hon. Sct. Venceslai« (2). Ebner: >Sct. Josephi« 2. Goller: »Sct. Vincentii Fer.« (5). Sct. Stephani: (6). Haller: »Quarta« (5). Koenen: »Panis Angelicus« (3 . Jansen: »rota pulchra« (3). Mitterer: »Sct. Thorttae Aq.« (3). Quadflieg: »De Immac. Concept. B. M. V.<. (6). Singenberger: »Sct. Angelorum Cust.« (5). Stehle: »Exultate Deo« (2). »Salve Regina« (2). Sychra: »Sv. Ludmila« (2). »Sv. Václav« (3). Witt: »Sct. Augustini« (2). »Sct. Raphaelis« (2, »Sct. Luciae« (4). »Sct. Francisci Xav.« (3). Requiem: Sandhagen, Singenberger, Schildknecht, Tomáš, Witt. Te Dea: Foerster, Křížkovský, Witt, Introit a Communio pravidelně chorálně z Graduale parvum nebo z Graduale Romanum. Připadající Offertoria vždy čtyřhlasé od rázných skladatelů, jakož i »Pange lingua« pravidelně pro smíšený sbor. Skladby mimo-liturgické: Na Velký pátek za spoluúčinkování hudebního skladatele a virtuosa na varhany p. B. Wiedermanna. J. S. Bach: »2 věty z Pašijí podle sr. Matouše«. 2. J. Rheinberger: »Vision. Plaint. Marcia Funebre.« 3. B Wiedermann: >Tristezza«, přednesl skladatel. 4. L. Perosi: »Pašije podle sepsáni sva tého Marka.« Duchovní trilogie pro sola, sbor a var-hany. I. Večeře Páně. 11. Modlitba Kristova na hoře Olivetské. I[I. Smrt Spasitelova. 0 májových pobožnostech Mariánské vložky od Griega, Nešvery, Quadfliega, Ríhovského, Steckra, Sychry, Vymetala, Sku- herského, Pathy. Bohumil Tomáš, řed. kůru. Nechanice. Církevní zpěv liturgický nemá u nás na růžích ustláno, nebo( musíme bojovati s překážkami mnohdy nepřekonatelnými. Pro vážnou hudbu, i světskou, jeví se málo porozumění, a k církevní ne-li docela nepřátelství, aspoň úpiná lhostejnost. Jedna z největších nesnází je ta, že dorost sotva tak dalece vycvičený, že by mohl platné služby prokazovati, rozprchne se za různým povoláním na všechny strany, a tak nutno začínati ustavičně znova a znova, podpory pak nedostává se ani hmotné ani morální odnikud, Ale přes všechny překážky pracujeme přece stále, třeba ne tak, jak bychom si přáli,,, a nacvičili jsme v roce 1913: Mše: od Kašpara, Ríhovského, Marhulv, Grubera a Schallera. Motetta od Cainera, Zelinky, Kubáta, Vymetala, Wúnsche, Pivody, Suka, Škroupa, Grubera, Lumppa, Lottiho, Etta, Diebolda, Klee, Weinbergra. Chorál vatikánsk•{: Asperges, Vid | ||||
|