O posvátném zpěvu staročeském
Ročník: 1877; strana: 91,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Vychází Vždy

5. každého měsíce.

Předplatné,

jež činí

poštovní zásylkou

na celý rok. r. m. zl. 2,

na půl leta „ „ ]

přijímá pouze na je-

dna z těchto dvou dob

administrace

v Karlíně, číslo 234.

pro katolickou hudbu posvátnou

v Čechách, na DIoravě a ve Slezsku.

Majitel, v~davatcl a redaktor:

FERDINAND ~. ~EHNER.

Jen frankované listy

přijímají se.

Rukopisy redakci za-

slané nevracejí se.



Dopisy, týkající se

redakce, bu(Ttež za-

sýlány franco

Ferd. Lehnerovi

v Karlíně, číslo 234.



Reklamace zasýlány bu(Ttež do expedice v Praze, v Karlíně, Anenská ul. č. 144.

Číslo 12. V Praze, dne 5. prosince 1877. Ročník IV.

OBSAH : 0 posvátném zpěvu staročeském. — Pěstování zpěvu církevního. — Z arcidiecése Pražské: Z Prahy. —

L diecése liralovéhradecké: Z Bezna. Ze lbraslavic. — Z diecése Budějovické: Z Tábora. — Z, diecése

Brněnské: Z Brna. — Literatura hudby posvátné.

0 posvátném zpěvu staroéesl:ém..

Výiiatek z delšího pojednání. Podává K, Konrád.

Z II. zloby-: Doba Karlova.

a) lak byl posvátný zpěv v Čechách zveleben péči a vlivem Karla? (Dokončení.)

Takové zpívané mše sv. „o těle Kristově” zřízeny a založeny byly obyčejně ve čtvrtek z rána („in aurora"): v Týně pražském již r. 1386, v kostele sv. Michaela v Opatovicích r. 1387, v Lipě r. 1406, kdež bylo zaroveít deset žáků a kleriků pro zpěv k té mši a jiným ustanoveno. Téhož roku nadáni takové b)lo učiněno v Sulislavi, r. 1412 v IIradei Králové, r. 1407 r Děčfuě aj. Obyčejně byly pro tuto slavnou mši sv. zřizovány v kostele i zvláštni oltáře „těla Kristova”. Ano na ně-kterých místech ustanoveno bylo kromě mše sv. i slavné procesí „s Božím tělem v monstranci”. Tak v Mostě, kdež b r a t r s t v o

o

tě 1a P á n č a p. Marie” již dříve založené vykázalo k tomu konci zvláštní platy „rektoru kaplanky” a čtyřem klerikům a zpěvákům r. 1415. ') V Kadani učiněno bylo r. 1460 nadáni, by „každý čtvrtek konala se při oltáři „Božího těla” zpívaná mše sv. a proces! v ambitu kláštera k uctěni těla Páuě.” A v oné velké nadaci pánů Petra a Jana z Rožmberka v Bavorově, o niž byla již řeč, bylo též ustanoveno, aby kromě těch pět kněží fundovaných ještě nejméně jiných dvacet bylo pozváno na tu neděli po Božím těle. Ti měli na čest těla Páně „konati ten den p r o c e s í s tělem Božím,” aby, jak zřejmě dokládá nadační listina,



') Lib. exect, X. tla,„chvalitebný tento obyčej dokonce nezašel.” 1) Z toho poznáváme, že již před rokem 1384. tato slavnost se zde konala, snad ještě dříve, než v Praze ono bratrstvo ji konati začalo.

Konečně čteme v „Letopisech českých”, l) že ještě roka 1512 zřídili si i utrakvisté v Týnském kostele v Praze zvláštni bratrstvo (literátské), jež každý čtvrtek konalo též procesí k uctěni „těla Božího” v monstranci „vnitř kostela okolo sloupů”. Farář kněz Jakub Uher nesa monstranci , začal” při ní literatům : „Homo quidam fecit coenammagnam.” („Člověk jakýsi učinil večeři velikou.")

d) Kromě toho šířilo se tou dobou i slavné uctění památky sv. Václava dle vznešených příkladů Arnošta a Karla IV. Tak založil Jan Očko, tehdáž kanovník ve Vratislavi, později arcibiskup pražský, zvláštní nadáni při vratislavském kostele, by ve svátek sv. Václava konaly se v něm služby Boži se zpěvem a čtením dle ob)-čeje kostela pražského. Ano nástupce jeho na arcibiskupském prestolu Jan z Jenštejna přikázal r. 1381, co stálý legát apoštolský v diecesích řezenské, bamberské a míšenské, aby i v těchto diecesích slavili památku sv. Václava.3)

') L. c,

_) Str. 332

`) Tnmek: hěj. Trupy 111. díl.

12
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ