| ||||
| ||||
XL. CYRILL 97
Zastavme se nejprve při zpěvech jednodušších, jako jest zpěv orace a postkomunia, zpěv epištoly a evangelia, kde převládá tón recitativní. 1. Orace zpívá se dle edice vatikánské právě tak, jako se zpívala dříve. a) Také ryní rozeznáváme »tonus f e s t i v u s«, kterého se užívá, je-li officium duplex, semiduplex nebo de dominica. Zpěvem tím se rozděluje orace na tři díly. Při d v o j t e č c e (:) [nebo někdy středníku (; )] nastupuje t. zv. m e t r u m, kterým moduluje se z tónu recitace (c) na h-a, -m--r--r _ r-rom-ní potens De-us : při středníku (;) nebo čárce (,) po metru klesá hlas o púl tónu, tvoře t. zv. »f 1 e x uQ a to na poslední slabice před rozdělovacím znaménkem, je-li pak poslední slovo proparoxytonu na slabice předposlední. na př. nebo rr - --x —m ~-con-cé-de; cré-di-mus; Závěr orace »Per dominum« jest rovněž rozdělen na tři části s tím však rozdílem, že první část končí flexou, druhá pak metrem. Tedy bude zníti: Flexa _ O---E r r r- r r r r r r r_ r-. r-~ r-r r r- r-r r r--r Per Bó-mi-num nostrum Je-sum Christum Fí-li-um tu-um: qui te-cum vi -vit et re-gnat in Metrum u - ni-tá - te Spí-ri-tus Sancti De - us, per óm-ni - a sáe-cu - la sae- cu-lórum. ]~2. A-men. V závěru kratším »Qui tecum«, nebo »Qui vivis« vynechává se flexa. b) T o n u s f e r i a 1 i s, jehož se užívá in festis simplicibus, feriis a missis defunctorum zpívá se na jediném tónu; při znaménkách rozdélovacích (: ;) na místě flexy a metra nastupuje jen krátká pausa, oddech. Při jiných oracích feriálních mimo mši sv. na př. při Aspérges, litaniích, svěcení popela, svící, palem, také při požehnání nejsv. Svátostí »Deus qui nobis sub Sacramento« užívá se tonus ferialis s tím toliko rozdílem, že poslední slabika orace a poslední slabika za-končení klesá na malou tercii. A s r -rv --c- r--r -r- r r—r-r-r--^ r - jú - gi-ter sen-ti- á-mus. Per Christum Dó-mi-num nostrum. Je-li poslední slovo proparoxytonon, zní závěr takto : -r -r--r-r- r— ě -- —e-r - - in hoc ha- bi - tá - cu- lo. Budiž při této příležitosti upozorněno na chybu, kterou často lze postřehnouti i v ústech zpěváka, že se Totiž v metru poměr celého a půltónu převrací a místo c h a zpívá se c b a tedy místo správného zpívá se | ||||
|