Ze Zbraslavic
Ročník: 1877; strana: 96,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
—J6

María" od IIaslera, ,Iste Confossor" od Palestriny a ,Missa pro Defunctis," op. 9. od Witta; nyní se učíme na svátky vánoční mši „Quarti Toni” od Vittoria. Vložek u íváme nejvíce českých z kancionálu. ')

Vlccdav Va,něk, říd, učitel.



Ze Zbraslavic.

Pilný spisovatel pojednání: „0 posvátném zpěvu staročeském” dotýká se v č. 11. ,Cecilie" také Zbraslavic, uváděje, že r. 1330 byla při zdejším clu•áuiu Páně zpívaná ranní mše svatá na každý den o panně Marii založena." Nalilédl jsem ihned do pamětní knihy, abych se přesvědčil, zda-li naše zápisy této pamětihodné zmínky nepohřešují. I nalezl jsem skutečně, že r. 1390 Mikuláš řečený Kolovrat



Zbožná Morava bude dědičkou poželtuané setby. Pracovitá sestra předčila cliladnčjšfho bratra. Ani ten však Heleni, zdlouhavěji jen béře se k vytl.uutérnu cíli. Až dojde řada na Čechy, soudún-li dobře, první na zápasišti ob-jeví se B u ,l ě j o v i c e. Věhlas bislmpa, duch semináře, ušlechtilý vkus a znalost hudební kapelníka kathedrály nasvědčují tvrzení mému. S Budějovicemi suad stejným krokem půjde Ii r a d e c Králové, kde ovšem důležito bude, v jakém smyslu se rozluští otázka budoucího ředitele kůru na biskupském chrámu. A osud hudby kostelní v diecési L i t o měř i c k é rozhcdne se teprv po příchodu nového biskupa, jakého Pán Bůh diecéci pošle. Kdy posléze na řadu dojde arcidiecése Pražská? Praha sama činí, seč jest, v oboru hudby posvátné, zřídivši odbor hudební při Akademii křestanské za centrum veškerých suah sourodných v ostatních diecGsích ; o ostatních poměrech nesluší podřízenéH7u příslušníku veřejný soud prouášeti.

Z veškeré úvaliy jde na jevo, že na z a r a-ženi jednoty diecésnf pomýšleti ne-lze, dokud kathedrální chrám není vzorem a světlem zvelebené hudby chrámové.

Strpení tedy ještě !

Souhlasí s náhledy uvedenými važený, milý a horlivý pan dopisovatel?

Leh;ser.

Celistvost a dokonalost slavné bohoslužby vyžadují i tuto zpěvů latinských, zákon církevní pak přísně žádá slov v missáhi na při-padající svátek či slavnost předepsaných. Odcliylovati se jen v něčem od zákona jest nebezpe-l"no velmi a zároveň nedůsledno. V notami stačí, když jen jediný hlas přednese chorálně, co od kůru na den případný se žádá. Českými vložkami vícelilasými možno okrášliti zpěv obecný při tichých elužbáah Božích, které tou rozmanitostí větší vnady a oslavy dojdou. Pozn. I.C(I,ze Zbraslavic, odjinud z Chřenovíc, v kapli sv. Gottharda třetí kaplaustvf založil a vy-kázav mu příslušných příjmů Jana z Mladé Boleslavi za kaplana ustanovil. C7 et a povinnost, „zpívanou mši sv. ke cti P. M. každodemlě obětovati”, tam sice vyznačeny nebyly, což jsem si milerád dopinil.

Jak p. spisovatel pojednání sub b) dále uvádí, že tehdy za Karlovy doby i po ní duchovní i světští páni zpívané ročnice (anuiversaria) za spásu duší svých a příbuzných za-kládali, při nichž nezřídka ustanovili, by kněží, klerikovG a rektor školy zpívali též vigilie; fundaci takovou ze zmíněné doby, a sice ode 2. května 1384 má takt kostel zbraslavický. Ii,ytířové Václ. z Pápošova, Tobiáš z Žicliovic a Jan z Borovnice prostřednictvím zmíněného již Mikuláše z Kolovrat dali ves Itápošov uložiti do desk zemských, aby ji „faráři zbraslaviekěmu se vším příslušenstvím i s důchody darovali”, a aby „farář, který nyní jest anebo bude, na lékařství za duše těch, kteříž tu svatou a slavnou almužnu dali, vzpomfnaje tři mše sv. každý týden sloužil ; též v každGuc roce v oktav sv. Jiljí 6 lekcí aneb vigilíí zpíval. Na svůj vlastní náklad také má způsobiti 8 kněží, aby sloužili mše sv.; se dvanácti chudými žáky, i s jinými se všemi žáky, na svůj vlastní náklad má je pokrmy, stravou a jinými potřebami opatřiti."')

Z toho viděti, jak i náš chrám tehdy potřebným počtem kůrních žáků nebo-li kleriků chorálních opatřen byl, které nyní pracně ze žákovstva školního se sháněti musejí, nemá-li varhaník a spola ředitel kůro sám zpívati a hráti. Kam se děla všechna ta zbožná nadáni z oněch církvi přfznivých dob, kdežto nyní pěstitel hudby kostelní pouze na milosti ochotnické závisí, a ta mu každou chvíli jinou stranu, brzy líc, brzy rub obrací. Neustálí-li se dobročinnými nadáními 2) to ,kůrní žákovstvo” opět okolo svého vůdce kantora", takovým neustálým střídáním sil, a ustavičnym od začátku cvičením pHbylých učůů těžký

')Zbožné přání. — Kéžby po příkladu vele-horlivého důst. p. dopisovatele všudy pátráno bylo a bedlivě všímalo se památních kuěh a hudebnícb památek! Jak snadno, jak rychle, jak 61k1adně dala by se zbudovati z tak přirozených praménků bohatá a obšírná historie české hudby kostelní, sborů Iiterátských, kancionálů a p. Pozn. red.

r~ vadání ve prospěcli kostelní kruchty sotva lze očekávati v době lhostejnosti kruhu zámožných. Lze však n
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ