NEZAŘAZENO
Ročník: 1914; strana: 109,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XL. CYRILL 109

a popisu zajímavého starého nástroje hudebního, který jest u nás v Cechách a tím zajímavější, že po-chází z doby i místa působení slavného josefa Haydna u knížete Esterházyho. Jest v majetku řídícího učitele Josefa Rudy v Riegerschlagu. Nástroj byl původně majetkem kníž. Esterházyho, potom získal ho vídeňský portrétista Bedř. Amerling, od něhož Íej zakoupil žák jeho fovárníl< v. Lang, od toho pak r. 1882 přešel v majetek výše uvedeného říd. učitele. Přinášíme dva obrázky nástroje toho, nástroj

otevřený a pak pohled na vnitřek s trakturami. Nástroje může se užívati jako klavíru nebo zavřením rejstříků a vytažením jiných, kterými se otevře větrovnice, lze užiti varhan. Obojí však může zníti také současně. Čtyři rejstříky jsou: fléta 8' pro dolejší polovici klaviatury a fléty a viola pro hořejší. Slapadla může užívati hráč sám, nebo vytáhne-li se, může šlapati jiná osoba. Nástroj je na kolečkách a je 158 cm dlouhý, 96 cm vysoký a 51 cm široký. Nástroj bylo by možno od majitele získati koupí.

Stojí za úvahu. Ve vratislavském listě pro církevní hudbu čteme: Nedávno byl jsem při církevní slavnosti ve větším venkovském kostele dolnoslezském. Kostel je krásný, jsou tam i krásné varhany a dobře se na ně hrálo. Dávala se Missa de B. Maria V. od Filkeho, ale jen s průvodem varhan. Z mého místa nemohl jsem viděti na chór; zdá se, že byl dobře obsazen. Ačkoliv bylo celkem dobře zazpíváno, přece nemohl člověk najíti klidu k pobožnosti. Credo bylo značně zl
Mozarteum v Solnohradě, které mělo býti zahájeno slavnostmi Mozartovskými letos v srpnu, při čemž měl se konati námi ohlášený »kurs církevní hudby«, bylo zatím pro válku otevřeno bez okázalosti. Jeho ředitelem jmenován známý hudební spisovatel dr. Eug. Schmitz.

Ze světa hudebního: Mezinárodní hudební společnost, která ještě v červnu, jak jsme oznámili, konala sjezd v Paříži, kde se dostalo i hudbě církevní náležité pozornosti, se podle sdělení firmy Breitkopf a Hártel v Lipsku, kde byla ústředna, rozpadla. — Škola pro církevní hudbu v Řezně do-končila letošního roku čtyřicátý rok své činnosti. — Společnost sv. Řehoře pro círk. hudbu v Berouně vydala výroční zprávu o své činnosti. Navštěvovalo ji celkem 26 účastníků, mezi nimi 7 dam, 10 bylo hospitantů, z ostatních 3 kněží, 3 učitelé, 1 byla řeholnice Dominikánka. 1 účastník byl z Rakouska. Theoretická a praktická cvičení obsahovala chorál, nauku o harmonii, o komposici, průvod chorálu, liturgiku, církevní latinu, službu kostelní, dějiny církevní, nauku o zpěvu, dirigování. Letos opustili úřad učitelský na této škole P. Řehoř Molitor pro nemoc a P. Domin. Johner, byv jmenován převorem beuronským. — Nástupcem Nekesovým v Cáchách stal se kaplan Johannes Mólders, který zemřelého zastupoval. Jest žákem Nekesovým. — Ze známých virtuosú a hudebníků také v Praze vystoupivších, postiženi byli válkou: klaviristé K. Friedberg a Godovský jsou válečnými zajatci v Anglii, houslista Fritz Kreisler je raněn.

** Prof. Max Spr1nger dával ve vídeňském chrámu -am Gestade,~ dobročinný koncert ze svých skladeb.

** Při oslavě osmistyletého jubilea trvání kláštera v Klosterneuburgu (kde nalézá se církevně-hudební oddělení při c.'.<. akademii) provedena mimo jiné B r u c k n e r o v a velkolepá e-moll mše.

s* Hudební přednášky na c. k. české universitě v tomto semestru jsou tyto: Prof. dr. Nejedlý 1. Všeobecné dějiny hudby. Století šestnácté 2. Dějiny opery před Gluckem. 3. Dirigentství, jeho vývoj a principy. — Docent dr. Zich: 1. Dějiny novodobé esthetiky. 2. Podmínky tvorby umělecké. Lektor Stecker nepřednáší v tomto semestru.

** Mozarteum v Solnohradě má nové koncertní varhany z dílny Riegrovy v Krnově o 80 hlasech. Disposice: II. manuál (spodní klavír), quintatón 16', principál 8', flétna koncertní 8', viola di gamba 8', salicionál 8', unda maris 8', bordun 8', klarinet 8', oktáva 4', flauto traverso 4', flétna lesní 2', sesqui altera 2X, mixtura 4X — 13 hlasů, I. manuál (hlavní klavír), principál 16', bordun 16', principál 8', fugara 8', flétna dutá 8', kryt 8', f]ute harmonique 8', roh kamzíkový 8', trubka 8', oktáva 4', flétna trubicová 4', viola 4', clarino 4', superoktáva 2', kvinta 51'3, kvinta šustivá 2X, kornet 3-6X, mixtura 5?(— 18', hlasů, III. manuál (svrchní klavír), kryt milostný 16-bason 16', principál houslový 8', echogamba 8', aeolina 8', vox coelestis 8', flétna 1
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ