| ||||
| ||||
118 CYI2ILL XL.
Nápěv ten slyšíme v Christe eleison zmíněné již mše velikonoční »Lux et origo«, které pochází ze stol. X. Transkripce jeho jest v Graduale parvum na témž místě jako předešlé (str. 319), kde jsou také i případné odpovědi »Deo gratias«. c) In f e s t i s s o l e m n i b u s, pro s l a v n o s ti, totiž svátky dvojné I. třídy, vyjma ty, kdy pro prefaci de nativitate nebo mariánskou užiti jest Ite mariánského, jsou nyní dva nápěvy. První jest nový a připojen jest ke mši II. v Kyriale »Kyrie fons bonitatis« I - te mis - sa est. S nápěvem tohoto Ite shledáváme se hned v prvním Kyrie, jež náleží X. stol. V Graduale parvum jest na str. 324. Druhého nápěvu, k němuž přidáno »secundum communiorem usum«, jest možno užiti také při mši »Kyrie fons bonitatis«, nebo také při třetí (Kyrie Deus sempiternae), kde jest poznámka »Ite Missa est, jako na konci předešlé mše podle obecnějšího nápěvu«. Jest to známý slavnostní nápěv dříve užívaný -- - -riA -rys ~s - ~ - r - — I - te mis - sa est. Třeba upozorniti, že proti dřívějšímu nápěvu jsou v novém i pokud se rozdělení, i pokud rhytmu se týče některé odchylky. Hned první úryvek obsahoval osm not (1-te), tedy I - - te e Nový vatikánský missál podává úryvek ten, jejž uvádíme v transkripci jak jest na str. 324 v Graduale parvum, takto n f I - - te )e tu tedy rozdělení textu jiné. Slabika »te« počíná již na páté notě g, kdežto dříve počínala až na notě osmé. Mimo to rhytmické rozdělení skupin notových jest také rozdílné; nota osmá důrazná g Ibivirga) neopakuje se, iako dříve, nýbrž melodie klesá ihned na d e d c (pes subbipunctis). Týž úryvek opakuje se ještě jednou nezměněn. Úryvek závěrečný, který dříve rozdělen byl tak, že první jeho část se zpívala ještě na slabice »e« a druhá teprv na »missa est,, e mis- sa est, zní nyní: mis - - - sa est. Jest tedy text rozdělen jinak, počínaje dříve než při dřívějším způsobu, závěrek pak, protože slabika ubyla, jest uspořádán tak, že první nota d vynechána, na slabice »sa« máme nyní clivis a nota závěrečná jest jednoduchá. d) In f e s t i s d u p l i c i b u s proti dřívějšímu jedinému » Ite, má vydání vatikánské pět způsobů, které shodují se s pěti formuláři mešními, jež pro tyto svátky ve vatikánském Kyriale nalézáme. | ||||
|