NEZAŘAZENO
Ročník: 1915; strana: 38,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
38 CYRILL XLI.

»Kyrie« má za své hlavní motivy:

a) b) f

Ky - ri e e - - le i - son. Chri - - ste

Motiv c( je vesměs polyfonně propracován, vyjma část [ ] označenou, kterou I. a II1. Kyrie, obdobně podané s prvým, je promíseno. Na dnešní poměry trochu nepřípadně za-znívají 2 místa: v »Christe« a v konečném »eleison« posledního »Kyrie« -- kde bas je provázen s t a c c a t e m ostatního sboru.")

»Gloria. «

Zahájeno je takto:

Aazžnzalo. .—~

.Ťf Glo - - - ri - a in ex - cel . sis Deo.

počátečná slova jsou tady prokomponována.") Vedle tohoto motivu uplatní bezprostředně alt tento nový

d) — •

P

Et in ter - ra.





V těch motivech je základna tohoto dílu mše. Motiv »c« nacházíme u polyfonického »Laudamus te, benedicimus te« (ten bujný rhytmus zde!). V »Gratias agimus« a následujícím »propter magnam« kopiruje zas alt docela věrně motiv d. V »Domine Deus«, jež alt s basem začíná a jimž odpovídá soprán souhlasně s tenorem, je torso motivu c :

f' 1

Do - mi - ne De - us.

Po mocném zavíření sboru v těchto slovech nastává uklidnění při »Agnus Dei Filius Patris«. V části na to následující » Lento assai« tenor skoro recitativně pronáší slova: » qui tollis peccata mundi« a sbor mu slabě odpovídá; na to nastupuje zas tenor, tentokráte o tón výš a pak zas dominuje v začátku: »Qui sedes«, když tu nastoupí soprán:

F

111 f

Qui se - des ad dex - te - ram.





1e to reminiscence na motivek, který v tenoru se vyskytl v polyfonicky provedeném »et in terra« (zatím co alt zpíval motiv d). Bas pak sám bez (prúvodu) uzavírá tuto stat:

mi - - - se - re - re no - bis.

S podobným chromatickým vzestupem shledáváme se v basu také v »Agnus«, rovněž pod slovy -miserere«.

»Quoniam tu solus sanctus«, Tempo I. Animato (Allabreve) je parafrasí začátku »Gloria« (slova: et in terra); »Cum sancto Spiritu= je psáno v unisonu (motiv c v jednodušším rhytmu).

") Doporučoval bych proto (při provozování v kostele) vynechání prvých 25 taktů z °Christe< (Un poco piú Moderato) a 12 posledních taktu ze závěru >Kyrie< — je to také účeiným, nebo( při bohoslužbě je Lisztovo Kyrie (154 taktu) jistě příliš dlouhým.

3) Možno je bez porušení stylu také zcela dobře vynechat zrovna jako v DCredu~ (platí zase jen pro provozování při bohoslužbě).
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ