| ||||
| ||||
146 CYRILL XL1.
v nichž jsem dle návodu »Cantorina« pojednal o podkládání textu syllabickým úryvkům přízvučnými nepřízvučným. »Cantorinus« obsahuje o tomto předmětu toliko toto pravidlo: »Melodickým úryvkům přízvučným jest podkládati text tím způsobem, aby slabika přízvučná — af s přízvukem hlavním anebo vedlejším -- stála pod notou přízvučnou, čili aby přízvuk slovný odpovídal přízvuku melodickému.« Táži se: Může býti pádnějšího vyvrácení výtky o zvráceném akcentování, nežli je toto pravidlo ? O úryvcích nepřízvučných platí pak, že se jim podkládá po řadě tolik slabik, af přízvučných anebo nepřízvučných, kolik obsahuje úryvek not anebo notových skupin. Také toto pravidlo vvvrací učiněnou výtku. Nebof při úryvcích nepřízvučných nemůžeme vůbec mluviti o notě přízvučné a nepřízvučné, nýbrž toliko o slabice přízvučné a ne přízvučné. Tato propůjčuje notě, jež nad ní stojí, svůj přízvuk, svůj důraz, svou délku. Vizme příklad na tónu evangelia! a) se - cún- dum Mat- tháe um. bl se - cún- dum Lú - cam. C) Ti - bi Dó - mi - ne. d) gló - ri - á bi - tur. Úryvek tento nemá metra, jest nepřízvučným. Dol Nuže, činí li v úryvcích nepřízvučných slabika notu přízvučnou anebo nepřízvučnou, nelze ani zde mluviti o zvráceném akcentování. N e p l a t í tedy v ý t k a »z v r á c e n é h o akcentování o chorálu svllabickém. Ad 11. Nežli proneseme úsudek, smí-li p. pisatel vytýkati zvrácené akcc rování chorálu m e l i s m a t i c k é m u, povíme si, vlastně zopakujeme si něco o přízvuku a o rhytmu. Laskavých čtenářů prosím, aby sledovali moje prosté vývody bez předpójetí, bez předsudku, nepřihlížejíce při tom ani k řečem moderním, ani k hudbě mensurální. Lidská řeč jest hudbou; každé slovo má svou melodii slovnou a ve spojení s jinými tvoří část melodie větné. Vyslovím-li na př. latinské slovo »accéntus«, nemohu ne-pozorovati, že jsem přízvučnou slabiku -cen- pronesl hlasem vyšším, nežli slabil Z tohoto důvodu zřeknu se vymoženosti moderního notopisu a znázorním melodii slova »accéntus« bez linkového systému tak, jak by to učinil každý začátečník v kreslení, i A tak, jako malují naši budoucí obránci vlasti, kteří svými křídovými a hrudkovými útoky ohrožují dosud jen trpělivé stěny a ohrady, tak psávala také naše sv. Matka, když začala zvěčňovati, na pergamenu zaznamenávati, jak při hodech Boží lásky plesávali, ano mnohdy hýřili Tělem Páně nasycení a jeho přesvatou Krví takořka opojení bohonadaní synové její .. . | ||||
|