NEZAŘAZENO
Ročník: 1915; strana: 149,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XLI. CYRILL 149

t. zv. Proprium de Tempore a Proprium de Sanctis. K nim se připínají patriamina ; po nich je důležitý oddíl pros čili sekvencí a po té doplňky, většinou to proměnlivé části mešní.

Následuje výčet chorálních Kyrie a Gloria, bohužel bez citace notové pro nedostatek našich prostředků tiskařských. I-Iočátky nápěvů vypsány jsou aspoň písmenami v závorce; neumy jsou uvedeny pomlčkami.

Foi. 2a—27b Kyrie a Gloria chorální bez tropů i s nimi.

Foi. 2a K y r i e c u n c t i p o t e n s s tropem, dle Slavětínského graduálu str. 4, z doby Vladislav-

ské, o veliké mši na Boží hod vánoční a na Boží hod svatodušní; totéž obsaženo

v XII A 1,') fol. 5a, ale bez tropů. (K.: a - a g a c h - a g - a). - D.'`)

Foi. 3a K. o p a r a c 1 i t e o b u m b r a n s de beata virgine, s melodií jako fol. 2a ; dle Sl.

o Očišfování a Nanebevzetí P. M. (K.: tropus: d a g a c c h a g).

)I. 3a K. m a g n e d e u s s tr., dle gr. Slavětínského a graduálu Mladoboleslavského z roku 1509, fol. 31 o sv. Štěpánu, Obřezání P. o feriích po sv. Duchu, o sv. Václavu, Zikmundu, Michalu, nejsv. Trojici, Božím Těle, Posvěcení oltáře, sv. Markéty, Kateřiny. Totéž v XII A") 20, fol. 51', s tr., ve XII A 1, fol. 7a bez tr., v XIII A 2,4) fol. 39~1. (K.: g - gah - chag). - G.

Foi. 3'' K. f o n s b o n i t a t i s s tr., dle Sl. a Ml. B. gr. o Zjevení P., sv. Vojtěchu, Janu Kř., Václavu a o Všech svatých; totéž v XlI A 20, fol. 5a, v XIII A 2, fol. 36b. (K.: g-ah-h-ac).

Foi. 4~, K. g e n i t o r s tr., bez not, o Narození Páně ; totéž v XIII A2, fol. 37a.

Foi. 4a K. q u e m t r i b u s s tr., bez not, o Zjevení Páně; totéž v XIII A 2. fol. 37b. Foi. 4a K. a u c to r a n ti q u i 1 e g i s s tr., bez not. o Obřezání P.; totéž v XIII A 2, fol. 3711. Fol. 41 K. s u m m e e t e r n i a p a t r e s tr., bez not, o Očišfovállí Panny Marie, totéž

v XIII A 2. 3711.

Foi. 411 K. p o t e n s et a l m e s tr , bez not, o Nanebevstoupení Páně, totéž v XIII A 2, 38a Foi. 511 K. f o n s b o n i t a t i s s tr., bez not, o nejsv. Trojici.

Foi. 4b K. J e s u s a c e r d o s s tr., bez not, o Božím Těle, totéž v XI[I A 2, 38a. Foi. 5a K. virginitatis amator s tr., o Panně Marii.

Fol. 5a K. a G 1 o r i a bez tr., 's notou, patří ke K. fons bonitatis, totéž ve SI. str. 7, o Panně Marii. (K.: g - e g - g - g - a h - c h a g f 9 a). - E.

Fol. 6" K y r i e a G 1 o r i a bez tr., p a s c h a l e, dle SI. str. 9 a dle XII A 20, fol. 5b in Aurora Johannis Ev., in die Paschae et per totam ebdomadam et omnibus diebus dominicis usque Penthekosten, in Vigilia Trinitatis, Philippi, Jacobi, in Inventione et Exaltatione Crucis, Stanislai, Petri et Pauli, in Divisione Apostolorum, Mariae Magd.. Thomae Ap. Matthei Ap. (Kyrie: g - a c - h a - a c). - G.

Fol. 7a K. a G. bez ir. de A p o s t o 1 i s, totéž v XIII A 2, 47b, dle SI. str. 17 de Apo-

stolis, Agnetis, Cosmae et Damiani, Laurentii, Chrysogoni (K.: g a g - a g - f e d- d g). Foi. 8a K. a G. bez tr. d e e v a n g e 1 i s t i s, totéž v X111 A 2, fol. 48''. (K.: g- a g a-

haggddch).-

Fol. 9a K. a G. bez tr. d e m a r ty r i b u s, dle XII A 20, 11 a a Sl., str. 22 de martyribus Thomae, Blasii, Gothardi, in Octava Epiphaniae, Ascensionis D., Lamberti, dominicis diebus, quando festa minora occurunt, in Octava Corporis Christi. Totéž v XIII A 2, 491' (K.: a hes a g a d f). - D.

') Rukopis pergamenovaný musea král. Ceského, sign. XII A 1, popsán Arnoštem Vykoukalem C. Č. M. 1911. První část pochází z let 1379-96, z doby arcibiskupa Jana z Jenštejna a jest původu katolického. Obsahuje stálé i proměnlivé mešní částky ialco Fr., ale prosy netvoří samostatného oddílu jako ve Fr„ nýbrž jsou vetkány do mešních formulářů, do kterých patří. Linie chorálních melodií jsou většinou shodny s formou chorálu edice vatikánské

') Církevní toniny pro krátkost uvedu jen písmenou velikou: D (dorická), E (frygická), F (lydická), G (mixolydická), A (aiolická), C (jonská). Ve starých rukopisech u iniciálek bývají církeviú toniny označeny písmenami solmisačními: re (dorická), mi (frygická), fa (lydická) atd.

') Rukopis pergamenovaný musea král. Českého sign XII A 20 z r. 1491 ; byl pořízen pro katolickou Plzeň nákladem Martina Stupníka, váženého občana plzeňského. Jest to gradual s násl. obsahem: na listu 1—34 jest ordinarium (kyrie, gloria, sanctus, benedictus, agnus), na listech 35-225 proprium sanctorum, 1. 226a—273 commune sanctorum se mší >defunctorum«, na 1. 374—391 prosy s výjimkou 1. 3821i, kde jest jedno patrem. V celém rukopise není ani mensurální noty ani vícehlasu.

4) Rukopis papírový musea král. Českého sign. XIII A 2 z r. 1512, manu Martini Bacalaurei, původu husitského.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ