Z pedagogií
Ročník: 1916; strana: 5,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
XLII. CYRILL 5

dopinili sami při zpěvu. Jestliže byli pěvci schopni při luštění spletitých pravidel mensurálních v produkcích doplňovati text z hlavy a podkládati jej k notám při zpěvu v í c e h 1 a s é m, tím spíše dovedli k chorální jednohlasé a známé melodii zazpívati kterýkoliv text, af již sanctus nebo nenapsané benedictus a agnus.

Královéhradečtí literáti těšili se jako pěvci výborné pověsti; bylo tedy zbytečno pro ně ve Franusově Kancionálu zvláště ještě na drahý pergamen psáti nápěvy pro agnus, když je měli již v sanctus a benedictus a mohli dle nich zpívati i agnus.

Tato možnost ovšem nepodává pražádné jistoty, zdali literáti kališní v Hradci Král., a jinde zpívali agnus či je vynechávali. Nestejná přeměna původní katolické liturgie mešní v jednotlivých husitských kostelích měla za následek i různé pojetí a nebo vynechání některých liturgických zpěvů v husitské mši latinské. Pokračování.

^^^



Z pedagogií. Píše RUDOLF WUNSCH.

II. O zkouškách přijímacích.

Kandidáti učitelství vstupují bud do třídy přípravné, aby pak již bez zkoušky přijímací pokračovali ve studiích v ročnících, nebo přímo na základě zkoušky do prvního nebo některého vyššího ročníku.

Dle toho rozvrhl jsem úřední vynesení, vztahující se k podmínkám přijetí na ústav učitelský, pokud ovšem týkají se obligátních předmětů hudebních, ve tři skupiny. První zmíní se o přijímání žáků do přípravky, ve druhé vytčeny budou požadavky pro první ročník, a třetí pojedná o zkouškách do ročníků vyšších.

A. D o tří d y p ř í p r a v n é zkoušek přijímacích vůbec není. Stačí jen se přihlásiti. „Organisační statut ústavů ku vzdělání učitelů a učitelek veřejných škol obecných v Ra-kousku z r. 1886, v § 9. o tom praví : »Kdož přijat býti chce, af se u ředitelství nebo správy ústavu, jehož se týče, bud ústně, bud písemně přihlásí. Při čemž jest mu třeba prokázati: a) způsobilost fysickou a bezúhonnost mravní; b) náležité vzdělání přípravné. Při přijetí mají přednost ti, kteří školu měšfanskou s dobrým prospěchem vychodili; ostatně rozhoduje pořádek, v němž se přihlásili. Kteří žáci se v prvních třech měsících školního roku podle soudu učitelského sboru neschopnými býti prokáží, budtež vyloučeni.«

Lze tedy snadno přijati žáky i bez hudebních schopností. O vyloučení žáků neschopných po třech měsících nerozhoduje pak jen dotyčný učitel, nýbrž celá konference. Ostatně jedná se tu hlavně o češtinu a počty. Jef hned v záhlaví téhož § napsáno: »Třída přípravná domáhejž se u žáků svých hlavně náležitého jazykového vzdělání a obratnosti v počtech.«

B. O p ř i j í m á n í v ústavy uč i t e I s k é. § 8.: >Kdo do prvního ročníku ústavu učitelského vstoupiti chce, může vzdělání přípravného nabýti v některé z přípravných tříd, k tomu konci zvláště zřízených, ve škole měšfanské nebo kterýmkoli způsobem jiným. Především jde v této věci o náležitou přípravu v jazyce vyučovacím a počtech.«

Do prvního ročníku přijímají se žáci patnáctiletí (nedostatek stáří až nejvýše do šesti měsíců z důvodů zvláštního zřetele hodných promíjí zemská školní rada), tělesně způsobilí, mravně bezúhonní s náležitým vzděláním přípravným. To ustanovuje se § 14., kterým nařizuje se dále: »Že má, kdo přijat býti chce, náležité vzdělání přípravné, budiž za-bezpečeno přísnou zkouškou přijímací nebo závěrečnou zkouškou třídy přípravné.« O této zmiňuje se § 13. takto: nV přípravných třídách spojených s ústavy ku vzdělání učitelův a učitelek konejž se koncem školního roku závěrečná zkouška, kteráž, když žák přímo do ústavu učitelského přestoupiti míní, přijímací zkoušku do I, ročníku zastupuje a podle těchže stanov jako takováto zkouška přijímací konána budiž. Při klasifikaci budiž též ku prospěchu žáků za školního roku zřetel obrácen, z krasopisu, nauky o tvarech měřických a kreslení od ruky, pak ze zpěvu, hry na housle a tělocviku budtež známky toliko podle prospěchu, jejž žaci za školního roku v předmětech těch učinili, do vysvědčení přeneseny.

Žáci takových přípravných tříd, které s ústavy učitelskými nesouvisí, nýbrž s jinými školami spojeny jsou, obdrží na základě prospěchu za školního roku učiněného a podle závěrečné klasifikace vysvědčení, kteráž však žákům práva nedávají přímo, totiž bez při-jímací zkoušky, na ústav učitelský přestoupiti.«

V § 15. udány jsou předměty, z nichž přijímací zkoušku do I. ročníku jest skládati. Pak je tam poznamenáno: »Také budiž k tomu hleděno, zdali a jaké hudební přípravné
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ