Inzerce
Ročník: 1916; strana: 16,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
16 CYRILL XLII.

** Dolnorakouský zem. výbor vypisuje dvě stipendia po 600 K posluchačům církevně-hudebního oddělení c. k. akademie v Klosterneuburku, dle usnesení z r. 1913.

Při pastorální konferenci I. obvodu pražského (21. listopadu 1915) pravil dr. Fořt, kaplan u sv. Haštala, o varhanách toto: »O varhanách nebudu příliš dlouze pojednávati, nebo( není tolik času, aby se mohlo o nich zde jednati tak důkladně, jak toho zasluhují, a konečně máme o nich článek v posledním čísle »Cyrilla«, který zajisté všichni důst. pánové četli. N e j 1 é p e v t é t o z áležitosti vž d y o b r á t i t i se na»Obec. Jed-not u C y r i l l s k o ua. — Dp. autor důkladně probírá otázku opravy, postavení nových a udržování varhan, dává různé rady, pokyny a návrhy, dle kterých by se měl říditi každý, kdo s varhanami v kostele má co činiti.

Kličkovy skladby pro varhany v koncertě České Filharmonie. Sedesátiny prof. josefa Kličky byly vítaným podnětem České Filharmonii k tomu, aby zařadila do svého programu mimořádného koncertu (19. t. m.) také dvé jeho varhanních skladeb, častěji doma i za hranicemi provedené legendy D a koncertu pro varhany s průvodem orchestru (d-moll, op. 40) Klička kromě své vynikající potence dirigentské zvláště jako varhanní virtuos proslulý projevil svou bohatou činností dosavadní neobyčejnou zběhlost ve všech téměř oborech skladatelského umění, podávaje svými pracemi přesvědčivý důkaz o zdatnosti vyškoleného praktika. Ve stavbě reprodukovaného koncertu nejlépe to patrno na instrumentaci, jež vykazuje místa velmi působivá a podpírá zdatně plastiku a výraznost zpracovávaných motivů. Leč právě snaha tato po bohatém vybavení partu orchestrálního zavedla skladatele příliš daleko na úkor nástroje koncertujícího, jenž vlastně má míti pbstavení dominující. Vzniká tu jakýsi paralellismus mezi oběma tě-lesy, jež sice vždy se zdarem a bez trhlin spojují se ve styčných bodech, v nichž mění se varhany z nástroje solového přímo v element instrumentální. Jinak však jdou svojí cestou, nedodávajíce skladbě formální jednolitosti, nevedou k myšlenkové synthesi. Odtud i celá práce rozrůstá do přílišné délky. Pokud techniky nástroje se týče, převládá v obou skladbách technika manuální, najmě rychlých passáží a figuraci. V tom ohledu více podává ovšem tiskem vydaná fantasie fis-moll, kde všecky složky pokročilé hry přicházejí k platnosti. Obě skladby přednesl se zdarem neutuchajícím známý, již častokráte osvědčený virtuos B. Wiedermann, jenž hlavně vhodně volenou registrací vystihl je znamenitě. Ms.

Pěvecký kurs král. hl, města Prahy pořádaný Hudební Budčí pro pražské učitelstvo má se konati po 3 měsíce od března; vyučovacích hodin bude 52; v kursu bude učiti dle methody Battkeovy pí. Branbergerová a učitel p. Cmíral. Včele podniku stojí stálý výbor z řad hudebních a učitelských. Předsedou čestného výboru pro pořádání tohoto kursu jest náměstek starosty cís. rada SchrStter. Žádosti kandidátů okr. školnímu referátu v Praze. Kurs má uvésti učitelstvo v praktické i theoretické poučení o nových osnovách c. k. min. kultu a vyuč. z 10. února 1915 č. 3124 schválených a vydaných z. škol. radou vyn. z 23. února 1915 č. 9419. Kurs jest bezplatný a absolventi obdrží vysvědčení. Praktické ukázky moderního vyučování konati se budou v Hudební Budči, ve všech třídách ob. školy na Hradčanech, v c. k. ústavu učitelů a v c. k. reálce v Praze-VII.

BIBLIOGRAFIE,

** Přehled časopisů.

— »Cerkveni Glasbenik« (Lublaň) č. 12. roč. 1915. Premol: Mozartovo Requiem ve dvoulublaňských matičních koncertech (provedla Glasbena Matica dne 7. a 8. prosince m. r.). P. H. Vyučování zpěvu ve škole. Zájmy varhaníků. 0 hmotném opatření varhaníků. (Na druhém sjezdu vikariátním navrhuje kanovník Čekal: a) úpravu platů, b) starobní opatření, c) podpory včas potřeby.) Dom Janež: Potřeba nových písní a skladeb pro třetí řád sv. Františka i Marianské družiny. Dopisy. Různé zprávy. Hudební příloha přináší tři slovinské smíšené sbory a vánoční píseň unisono s průvodem varhan. Tato jest od Premola, ony od Do]inara, Jereba a Kristla.

— »Musica divina,< (Vídeň) čís. I1./12. r. 1915: Válečné vánoce, Moissl. — Grates punc omnes reddamus. Nejkratší vánoční sekvence. Dr. Drinkwelder. — K dějinám vídeňské hudby církevní XVI[. století. Dr. R. v. Kralik. — Uvahy chorální. Mórwald. — Credo a Marseillaisa. Graaf. — K či-stému ladění. Moll. — Jiskry o Bulharsku. Govedarov. — Církevně-hudební komise ve Vídni. — K hud. příloze. — Stav cvičení lidového zpěvu kostelního. A) Ve Vídni. B) Mimo Vídeň. - Přípisy čtenářů. — Rozhled po literatuře. — Zprávy. — Hovorna. — Direktář. — Hudební příloha: Žalm 150. (německy) »Lobet den Herrn« pro tříhlasý ženský sbor, sola a varhany od prof. Maxe Springera.



Z ADMINISTRACE.

»Anděl Páně, a »Pozdravena«, hlas varhan 20 hal., pro lid s notami 25 kusů za 60 hal.

Z REDAKCE.

Za Slezsko přejal redakci »Cyrilla= prof. Rudolf W ů n s c h v Moravské Ostravě, Vlčkova 18. Sem budtež přímo posílány všechny zprávy hudební ze Slezska.

—Vánoční písná =

obsaženy jsou v úředně schválené sbírce





PUObor písní 105121níeh'.

a modlitby pro kátoliCkon mládeš škOWí. Vazba se zlaceným křížkem, úpravná a trvalá. Bez nápěvů po 38 h, s nápěvem po 54 h. — Na 10 výtisků 2, na 20 p ě t nádavkem. --

Vřelá doporačení s řad veledůst. duchovenstva. Průvod varhan k »Výboru písní kostelních« sešit I. za K 1'60, seš. I[. za 80 h. Oba seš. za 2 K.

Ct. obj. k největší spokojenosti obratem pošty

vyřídí Anna Drůbková, vdova po řediteli

školy, SMÍCHOV, Jakubská ulice č. 660.

VARI1ANT

DODÁVÁ VELKOZÁVOD

ANT. čr JOS. 11ELZER

MORA K(ITNÁ.

HARMONIA všech soustav. — Rozpočty, plány varhan zhotoví se. — Cenníky na harmonia se zašlou. ^0131:1

Cyrillo-Methodějská knihtiskárna. V. Kotrba v Praze. — Nákladem Obecné Jednoty CYrillské.
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ