| ||||
| ||||
- 5 11)
A tak to jde dále skrz 12 taktů a 3 sloky písně. Nejstc p. redaktore při tomto čtení v srdci pohnut? Tak asi pěli andělé při narození Páttě (?!). — Vskutku, povážíme li, že taková věci se přednášely k uctění narození Pánč, musíme s podivením zvolati : „Co to trsáte za muziku? — a takového hltil:u!” — I přejmež tedy, aby nejen ospalý Kordín, ale i Vondra a Vávra s ním šli na zasloužený odpočinek a tam se vyspali třeba až do soudného dne. Nebudeme jich více rušiti ze spaní; jen at se sami víc neprobudí! -- A což, když na sv. tři krále začne trouba prorockým duchem takto věštiti, co přijíti má m deště jednou — — alt a l:c konci To jste asi žádostiv, p. redaktore, co tento „tratara.... jíaí” věštec tím ohlašuje? „Untllrněte, poslyšte” (počíná t--(T tenor): „od východní krajiny přicházejí noviny, že tři králové jedou;” (jak intposantní to herold před nimi). „Již jedou, již tady jsou, dary nesou!” — Ti uměli ryclile jezditi, myslíte si asi, i bez železnic a peruti! A ted spustí ti „zbožní” tři králové (soprán, alt a bas) svůj hynutus: ,Pocltváleu bud Pán" atd. Když jsem šel v poledne pražskou ulicí, troubil si poštovský pacholík: atd. Lda,ž není tohle aspoú melodičtější, než onen „prorok” v pastorálce s pronikajícím nekonečným svým C? — A tal.ové věci se provozovaly ne pro domácí zábavu, ale v kostela, a to ne snad po službách 13ožích nebo před nimi, nýbrž při slavné mši sv. (!) za gradual neb offertoriunt'! A to ne na vsi, ale v krajském městě! Ano jsou lidé, kteří mají za to, kdyby 80 tyto věci o Vánocích neprovozovaly v kostele, „že by to pak ani nebyly Vánoce"(!) a že by tam raději nešli; a tito lidé utají se též za „nábožné” křestany! Neznám, pane redaktore, k jistému a trvalému očistění cltrántu Páně, domu to modlitby, od těch a takových „křilclavýnti” barvami natřených obrazů hudebních, jež musí sluch a cit zbožné mysli nejvyšší měrou urážeti, jiného prostředku, než uveřejnění jich a tím i obemté upozornění na neslušnost a nemístnost jejich. — Ted se vskutku již nedivím těm lilasítm, jež se ozývaly při zavádění chorálu: „Co je to za novoty? chce z nás dělat snad evangelíky? atd. známott notou. Ty a podobné úsudky jsou bohnžcl až příliš jasným důkazem, jak daleko sveden a zaveden jest už eit nábožnosti, jenž valčílcové rytmy, operní aric, bravurní sola, ano všecho snad jiné spíše snese, než takový-zpěv, který skutečně budí v srdci zbožnost, lítost, důvěru v Boha, slovem mysl věřících skutečně k Bohu povznášf. Charakteristické při tom jest, jak si tato pravá zbožnost musí cestu teprvé klestiti hustým lesem dřívější navyklé „hopkající a žertující” zbožnosti. Když jistý pán slyšel po prvé chorální ,asperges,” tu (pravil) bylo tnu jaksi nevolno kolem srdce, asi tak jitko při rekviem, aniž by této „nevolnosti” byl uměl dáti pravé jmeno, totiž kajicnost, k níž antifona ta co prosba za oúistč ní srdce ovšem duši „naladiti'` má a nutsí. Ale tím právě podán jest důkaz, že cltot.á1 jest pravý zpév kostelní, poněvadž skutečné zapaluje na oltáři srdcí věřících žertvy víry, naděje, lásky, litosti atd. k Bohu. 1'roto2 neschází ovšem ani kompetentních hlasů u nás, kteří umějí náležitě posouditi a oceniti žádoueí reformu církevního zpěvu, a proto i slavná městská rada přislíbila jí sunu podporu. Kráčejmcž tedy tia cestě započaté reformy dále a statně ku předu; vítězství nás tte. může minouti; neb co čas ohlodal a zkazil, to zase napraví a zhojí. 11M b.velt toho ještě více na srdci, p. redaktore, zvláště žalostný stav, v jakém zpěv „lidu” se nachází. Bojím se však, žo bych Vám spotřeboval mnoho místa skrovně vyměřeného, pročež ostatní necháme pro budoucnost. K. Program hudební slavnosti německé Jednoty Cecilianské v Řkezně. V tí t e r ý 4. srpna dopoledue v 9 li. v kostele sv. l<.nutter!ttna i•ízeliírn p. inspektora (1. Niederrnaicr-a zpívamí ntše (Credo po tuši sv)., od kterého skladatele, není ještě určeno. Graduale a Ofž'ert. 4- a blilas. od Fr. 1Vitt-a. — Pi•ed polednem o '/211 hod. první veřejné shront~ížtlční ve velké síní radnice (říšská dvorana) bez debat. — Odpoledne o 1/_3 liod. Nešpory v kostele sv. Fmmeram-a, jalsi bordoni” od Viadana, Cima, | ||||
|