| ||||
| ||||
— 5 --
krestanE", v hostę pak „Jiz jsem do` t praco- Ponęvadz u nás od velikonoc pocínaje val”, „Jaká zalost”, „Jezíši pino bolesti” a mládez i všeduího due do kostela chodí, „Stála Matka”. 0 svátcích maríánskj ch zpí- bleklęl jsem jí nacviciti vícero písufzn, by se vala se vzdy jen „Tisíckrát pozdravujeme Tebe.” jen jedna stále zpívati nemusela. Musím se K tomu ještę dodati sluší, ze ve všední dny však priznati, ze jsem pri výbęru písní tęch bylo více varhany nez zpęv slyšeti, an z prí- ponękud pochybil, ponęvadz jsem volil i písnę tomných v kostele lidí jen málo kdo zpíval, tal.ové, které se svým nápęvem ceskému duchu v nedęli pak a ve svátek zazníval chrám zpę- a textu nebodí. Nebyl jsem totiz tenkráte ještę vem všelikým, nikoliv však krásným, zbozným. odbęratelem „Cecilie”, odkudz bych byl za- Byla-li mládez školní v kostele, prizvukovala jisté dobrého poucení a vysvętlení, kterého i ona s lidem, lec tím zpęv nenabyl zádné se mnę teprv nyní dostalo, nabyl, mimo to velebnosti, ba mnohdy spíše opak toho. pak scházel mi i „hlas varhan”, tak ze jsem Citíval jsem velmi casto v duchu svém si ke všem dosaváduim písním musel prűvod potrebu toho, by církevní zpęv lidu u nás varhan sám spracovati. Sáhl jsem tedy ku jiného rázu nabyl, jmenovitę však jsem si prál, králo-hradeckému kaucionálu, který zdejší kűr by mládez školní męla sama pro sebe své má a z nęho jsem upotrebil a nacvicil písnę zvláštni písnę kostelní, by pri tak zvané školní „Zde v skroušeuosti padáme”, „Boze pred mši výhradnę jen ona Boha zpęvem oslavovala. Tvou velebnosti” toho samého nápęvu jako ve svato-jauském kaucionálu), „Ti Boze se I ucinil jsem na pocátku školuiho roku koríme” a píseń mariánskou „Budiz od nás 1873/4 celému sboru ucitelskému návrh ve pozdravena”; k tęmto pak jsem ze svato- smyslu tom a nabidnul jsem se zároveń za janského kancionálu pridal „Shledui Boze”. cvicitele zpęvu církevního veškeré mládeze Ii pozehnání pak zpívali záci „Skrytý Boze” školní. Celý sbor návrh műj schválil a já po- a „0 Boze náš” (nápęv jako „0 Jezíši viz cal hned na to po 2 hodinách v témdni mlá- naši poklonu”) dle svatojanského, a „Na ko- dez ve zpęvu cviciti. lena padejme” dle králo-hradeckého kanci- Ponęvadz jiz zde I'renclűv zpęvník za- onálu, ale ve '214 taktu. Veškeré písnę zpívány veden byl, kterýz pro svou levnou cenu a bo- byly jednohlasnę. hatou sbírku písní odporucení zaslubuje, ne- Pocátkem roku školního 1874 s byla zde zavádęl jsem tudíz zádný jiný; litovati jen otevrena škola męš~anská pro chlapce, na jest, ze mnohé písnę nejsou az dosud upra- ]cteréz mnę bylo svęreno vyucování zpęvu. veny dle kaucionálu svito-janskébo. Za první Ponęvadz se ua męšti. škole clvouhlasému zpęvu píseń zvolil jsem však „Otce náš” ze školního dle not vyucuje, pomýšlel jsem na to, zdaz zpęvníku od Jos. Soukupa, kterázto píseń pro by se i veškeré písnę kostelní nemohly dvou- svűj lahodný a prece zbozný nápęv velmi se lilasnę zpívati. Dlouho se nerozmýšleje pustil mi líbila; mimo to chtęl jsem pfsuí tou záky, jsem se s chutí do uové práce ; upravil jsem ponęvadz ji pro velmi snadný nápęv v brzku si totiz veškeré písnę, ku kterýmz jsem ještę v kostele provésti mohli, k vętší horlivosti nękolik jiných pridal, pro dva hlasy a cvicil povzbuditi, coz by se mnę snad u jiné písnę jsem zvlášt záky školy męšt. písním kostelním tak nebylo zdarilo. „Otce náš” zpívala pak dvouhlasuc, a ac jen dle sluchu, šlo to prec mládez kazdou nedęli pri školní mši az do velmi dobre. Od té doby zpívá nyní mládez adventu. Do té doby nacvicil jsem záky mešní v kostele dvoublasuę, ano pri mnohých písních píseń adventní „Vynos nebe Spasitele”, kteráz zpívají záci školy męšti, se zákynęmi S. trídy na to v adventę pri mši zpívána byla a mimo sola dvou , trí- i ctyrhlasnę, címz ovšem vętší to zpívala se vzdy po mši „Ille prijde Pán rozmanitosti pisnim se dodává. Byl to jiný zpęv nez zpęv lidu pri písni Porádek písni od velikonoc az do a& „Z nebe posel vychází”, byl to zpęv srdecný, verstu nedęli pocínaje az do soboty byl ná- lahodný a kdo jest pravým prítelem dítek, sledující: jde mu zajisté i dętský zpęv vice k srdci nez 1. Zde v skroušeuosti padáme. 2. Boze zpęv dospęlých. Lid prítomný školní mši ne- pred Tvou velebností. 3. Otce náš! (nápęv od mohl, ponęvadz uápęv neznal, s sebou zpívati, Jos. Soukupa). 4. Pred oltárem tvým klecíme líbilo se mu ale prece v kostele a odcházeje (nápęv od Gregory.) 5. Ti Boze se koríme. odtud hovoril mezi sebou : „Ale to ted ty 6. Budiz od nás pozdravena. dęti bezky zpívají!” Písnę k sv. pozehnáni, ty, které jiz dríve V dobę vánocní zpívali záci pri mši uvedeny byly, se strídaly, po mši pak se zpf- „Náš Spasitel s nebes trűnu” a po mši „0 ve- vala ,Ilospodiue, ulituj pásl” R,ovncz zűstaly selé vánocní hody”, kterouzto písní jsem se i písnę adventní, vánocní a postní, které byly zákűm nemálo zavdęcil; v dobę svatopostní nejdríve nacviceny. Mimo to zpívala se o pak zpívala se APristup duše v skroušenostiu. svátcích marianskýcli a po celý kvęten vzdy' | ||||
|