NEZAŘAZENO
Ročník: 1878; strana: 10,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
svęceni a nosili roucho duchovní. Jinak rflcalu uováuí asi samostatným reditelem kűru, Kdezto

se jiu- „školáci” (scbolares), n.eb „druhové ` ostatní byli zároveń uciteli, avšak hlavnę a

(socii), neb „záci kűrní” (clerici chorales). pűvoduę jen zpęvu.

Tak svędci cetné zápisy starých knih na- Kdo chtęl správcem školy se

dacních oné d )by. Jeden zápis ceský z r. 1415. státi, musil dokázati schopnost k tomu zkou-

nazývá je ,Koralles” (chorales), kterýz název škou u skolastika kapitoly prazské neb u jeho

podnes se zachoval ve slovę choralistG. Naši námęstka. Tento skolastik byl vűbec nejvyš-

tak zvaní „choralist6” konají tytéz sluzby, ším predstaveným škol v Praze i po celé

které tehdáz obstarávali „kűrní záci”, latiny di6cesi.

a zpęvu znali. O d m ę n a ci plat tęchto reditelű a uci-

Z toho vidíme a seznáváme, ze vyuco- telű zpęvu kostelního zálezel nepochybnę

vání zpęvu, jakoz i obstaráni zpęvu kostel- v jistých roccích platech a pozitcích, o nichz

ního bylo tehdáz co nejúzeji spojeno s vy- nemáme však skoro zádn6 pamęti. Nękdy

ucováním školským. PokládalyE se školy jistou męl správce školy (zároveń reditel kűru)

męrou za príslušué ke kostelűm, a to tím stravu u faráre. Mimo to męli správcové tito

více, ze církevní úradové nejvíce o nę se starali. neb i kantori a succentori téz príjmy z na-

Proto také poruceny byly ochrany, dohledu a dání zádušních za sv6 sluzby kostelní pri vý-

vrchnímu rízení duchovenstva. 1) Proto i sta- rocních mších, vigiliích, hodinkách, uešporácb,

vęly se školy všude co nejblíz pri kostelích, autifouách a j. Tak opęt dosvędcuji hojné

ke kterým príslušely. zápisy kuęh : „libyi erectionum”.

K ű r nic h z á k ű bývalo ode dvou do Od rodicű bohatších zákű brali nepo-

šesti, nękdy i vice. Nękdy bydlívali ve škole, chybnę také jistý školní plat, jak bylo oby-

jako v Kourími. (Viz zápis nadacní v libyi cejem i v jiných zemích toho casu.

erect. na rok 1407. 2) Bývali na mnoze chudl Volba správce školy príslušela bez po-

a proto ob cas chodívali po kraji vyprosit si chyby té které obci. Tak aspoń cteme v na-

na dobrých lidech prídavku na zivobytí, zvláštę dacní listinę męsta Jaromęre z r. 1374, ze

v jisté dni, jako o sv. Martinę, kterého ctili starosta a męšEané spolecnę mají dosazovati a

za svého patrona. Pri takovýchto zebravých sesazovati správce školy. ')

obchűzkách zpívávali hojnę písní nejen náboz- Témęr pri všech zádušních nadacích pa-

ného, ale tytýz i svętskélio obsahu, jak se matováno bylo nęjakým menším platem i na

podnes nękteré zachovaly. Rozumí se, ze pro kűrní záky, bu(T bezprostrednę aneb skrze fa-

casté ty obchűzky po kraji od mnohých rádi ráre. Nadacní listina z r. 1406 ustanovuje,

vídfui nebyli i ze nękdy téz posmęch a hanu aby farár Kluminský za denní zpívanou mši

utrpęli, jak svędci mezi jiným známá báseń dal mimo jiné dennę tóz od stolu svého nęco

oné doby: „Podkouę a zák”, cástecnę se tak jídla a pir-a, ráno a vecer, ke škole. 2)

dęlo i pro výtrznosti, jichz nękdy se téz do- 0 správci školy dodati ještę treba, b

pouštęli, jak vysvítá ze statut Arnoštových hrával i v a r h a n y. Tak mu byla v nadaci Pavla

z r. 136 1 3), tak ze proto nękdy az i trestem z Jeucenšteina v Start z r. 1408 vykázana

poabaveni bývali výsady klerikű („clericali vý slovnę 1 kopa grošű „pro tangendis orga-

privilegio"). Tamtéz cteme také, ze arcibiskup nis.” Ovšem byly tyto varhany ještę onen

si stęzuje clo nękterých klerikű, prijavších starý netvor s klávesy na pűl strevíce širo-

nizší svęcení, ze se i stává, ze vzdávajiee se kými, na nęz nemohl hrác vice dokázati, nezli

tonsuiy a kroje klerikáluého opouštęjí sbory zpęvákűm ton melodie udati a pri nęm je

klerikű a pridávají se k laikűm, ciníce se udrzeti. Proto asi málo byly rozšíreny, proto

tak nehodnými kleriky. tak rídká dęje se zmínka o nich.

2. V r c h n i r í z e n f zákovstva pri ko- 3. Zbývá doloziti nám konecnę ke všemu,

stelním zpęvu príslušelo správci školy ci ze i tehdáz objevovaly a káraly se téz roz-

š k ol m i s t r o v i („rector" neb „magister licué n e z p ű s o b y mnohých duchovních a

scholae"). Avšak zpęvu ve škole vyucoval tak laikű pri zpęvu bohosluzebném, jako : Krou-

zvaný „Kantor”, jenz byl podrízen škol- cený, divadelný zpűsob ve zpívání evangelia

mistrovi. Kromę kantora býval pri škole ještę a jiných cástí mše svaté, hraní svętských,

„succeutor” (_ podzpęvák). Jedinę pri škole rozpustilých písní na varhany neb i jiná hu-

svatovítské v Praze, jez pokládala se tehdáz debnę nástroje (jak starý to tedy nešvár 1) se

za vyšší nad všecky ostatní, nemęl „kantor” zámęrem, aby polechtaly se uši posluchacű,

(- zpęvák) zádné sluzby ve škole, nýbrz je- ne však, aby se povznesla srdce k Bohu.

diuę v kostele, byl tedy podle našich pojme- Proto jiz arcibiskup Arnošt vidęl se nucena

zakázati v pravidlech kostela Prazského vše-

Tomek 1, c. str. 262. sq.

2) 5, .57. — 3) Hoefler : Conc. Prag. str, 7. 1) Lib. erect. I, 96. — 2) Lib er, VII, 62. —

  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ