Chorál
Ročník: 1874; strana: 61,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Vychází vždy Jen frankované listy

5. každého měsíce. přijímají se.

h rJ °, í'.

ý Rukopisy t c (h) kci za-

Předplatné, slané nevracejí se.



jež činí d popisy, týkající se

s poštovní zásilkou ~iaSO~J1S redakce, bndtež za-

sílány franco

nacel'rokr.m.zl.2 ~ ferdinandu Lehnerovi

napiž teta „ 1; pro katolickou hudbu posvátnou vKarlín ť č. 231.

přijímá pouze na jo- v Čechách, na Moravě a vc, Slezsku.

duu z těchto dvou dob Reklamace zasílány

administrace Majitel, vydavatel a redaktor: budtež do expedice

v Praze, riižová ulice

v Ifarlíně, číslo 234. E R D i N 1 N D E H N E R. é. r, II.

- -- – .__.._-..

Číslo 7. V Praze, dne 5. července 1874. Ročník 1.

Chorál.

Podává F d. L e h c e r.

(Pokrač.)

Zpěv fgurovaný a polyfonií jsme však ani jmenovati neslyšeli. lil-li kdy jakýs

Palestrina, Orlando de Lasso, Pittoni, Lotti, Gabrieli, Hasler a t. d.? je-1i kromě instru-

mentální hudby též nějaká jiní hudba církevní ve slohu á capella? rná-li hudba posvátná

též nějakých dějin? je-li povinností budoucího kněze, aby jednou ve správě duchovní

zpěvu církevního se ujímal? je-li směr přítomné hudby cfrlsevnf chrámu a shižeb Božích

důstojný čili nic? zdali by obnovenfm starého zpěvu církevního na probuzení lidu ze

lhostejnosti náboženské působiti bylo možno? — veškeré ty otázky tajemstvím byly,

knihou sedmerou pečetí uzamčenou, zemí za oceánem ležící — terra incognita. Jediná

skladba vokální však přece známa byla : Requiem od Lablera, která nám byla vzorem

nejvznešenějšfho zpěvu církevního -- „non plus ultra” vfcehlasného zpěvu.

Smutněji ještě, možno-li, vypadalo to s písní obecnou. Všedního dne zpívaly se

při mši sv. s průvodem varhan praobyčejné, namnoze triviální písničky bez akcentuace

a přednesu. Advent toliko přinášel změnu. Zpívalo se několik písní ze slavných roráty

českých, celkem as 8, každého dne však tytéž, a to bez oněcli krásných chorálů, kterými

každá následující píseň dojemně a zajímavě se připravuje. My pak s jistotou měli jsme

za to, že zpíváme staročeské roráty.

Tou měrou pěstoval se v semináři chorál g-regorianský, zpěv figurovaný a

píseň obecná.

Poněvadž však v povaze české láska ku zpěvu vrozena jest, z neznalosti zpěvu

církevního pěstovaly se s horlivostí neobyčejnou sbory světské. Za tím účelem roztřídili se

bohoslovci podle hlasu, jaký kdo měl. Tenoři I. přiděleni byli ku cvičeni tenorovi již cvi-

čenému a ve zpěvu zběhlému, tenory II. jinému a t. d. Každého dne po večeii cvičilo

se ve 4 rozličnych místnostech, každý hlas pro sebe, dvakrát v týdnu sešli se pak všickni

ku společné zkoušce. A tak hi°avě naučili se během roku značnému množství sborů svět-

ských, ne právě snadných, dosti dokonale, tak že byl v semináři pěvecký sbor 50 blasů

čítajfcf ; ovšem zpívala většina více dle sluchu nežli dle not. Z nevědomosti tedy a neznalosti

zpěvu církevního stávali se bohoslovci schopnyrni více ku zřizováni zpěváckých spolků než

literátských a cecilianských. S těmi vlastnostmi rozešli jsme se do duchovní správy.

Nikomu ani ve snách nenapadlo, že by se mohl státi buditelem aneb křísitelem starého

zpěvu církevního k velikému prospěchu lidu, nikoli ze zlé vůle, nýbrž — z nevědomosti.

Přišel-li který kněz později k poznáni pravého směru hudby posvátné, bylot

zajisté pouhou toliko náhodou; chtěl-li pak se zdokonaliti a poučiti, mnoho včru času

i oběti i namáháni k tomu se vyžadovalo. Rozmanitými okolnostmi mnozí poznenáhla

ku poznáni přicházeli rozličnými cestami k jednomu cíli kráčejíce. „Acta et decreta”

synody provinciální a později diecésní o zpěvu církevním a spolcích literátských jednající,

vydáni Kancionálu Sv. - Janského, osobni sblížení a seznámení se s nezapomenutelným

redaktorem Kancionálu Vinc. Bradáčem, poučné a nadšené přednášky Dr. Ambrose, vý-

tečné produkce starých církevních skladeb Dra. Procházky, objeveni se Dra. Witta a jeho

časopisů a t. d. přivedly vypravovatele k poznání pravého směru hudby posvátné a nutná
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ