| ||||
| ||||
- w -c
„ Svatý”. Aé v kostele bylo na sta lidí, musel vše- uvedená probndíla i v koncertní síní v prsou po- chno vyzpívati — sám. Vyzpíval, akryl Nejsvętęjší, siecha stva cíty vázné. Cecilie" neopomine piíštę a odešel do sakrístíe. Co bylo shromázdęnému pn- obšírnęji promluviti o prekrásné skladbę. blíkum po Nejsvętęjší Svátosti? Zatím kostel se Dávejme císari, coz jest císarovo, a Bohu, coz napinil tak tęsnę, jak popisuje se v obrázku ví- jest Bozího. LeTtner. deítském. Nejhűre bylo ovšem ti dverí. Smęsice Jak úcinkoval pepr? „Cech” píše ve zvláštním zivlu rűanotvásných, jen ne pobozných! Tiátr zacal. dopise z Vídnę následovnę: Vaše poznámky o Za oltárem nastalo štemovánf, tak clobrc souhlasící škandálech v augustinském chrámu dobre pűsobily. s polohlasitým hovorem auditoria pred oltárem. Pak Nemeškal jsem iltncrl s dotycnými c`,ísly „Cecha” k toma na hlavním oltári rosvítíli G svící. Náslc- k arcibiskupské kousistoii se ndati a je tam pred- dovalo nękolikrát po sobę hlasitę: Pst!" k entl- loziti. Nejvicc zlobil nadpis: „P o d s v í c n e m kuetí vybízející, a kdyz na to znamení slavné, pu- tma!« Vídcil a po celé ríši záriti tmou, blikunt se utišilo, nastal koncert. Divadehtí orchestr tot pres príliš. Na venku v chudých kaplickách a divadelní pęvci a pęvkynę „producirovali” se zavádęjí kaplani pravou církevní hndbe a v první v kostelu, ponęvadz dnes divadlo jiní zavroli. Co katedr.íle H e tropí se divadelní škandál)-. Vehtli zatím primadomta za, oltárem se rozplývala, e vchodu trefnou illustraci poctívá o tom jeden zdejší humo- chrámového nastala schna celku zcela primęrená. ristický list. Predstavujo vnitro chrámu, kdez pino Jenským sevreným pocalo býti nevolno, zacaly se lidí a mezi tęmito, kolem oltáre a na kuru chodí tlaciti ku dverím. Kdyz to nešlo, prosily i potom preclikári, virtláii, sklcpníci s pivcnt a sodawas- hlasitę volaly o pomoc, z predu je celé zástupy rem, cukrárští nceníci a jcdon kricí pres druhého okrikovati. Jedni hubovali, drazí p r ok l í n a l i— warnu: NVurst, frisches 1Vasser, wiinschen IIerr- na hlas proklínali v kostele na velký pátek ! Lontoz schaften Bicr, Gefrorenes! a v pozadí stojí - - Pán prcrešil chvílemi i hudba s celým zpęvem. Kdyz Jezíš s ddtkami v rukou, pred nímz se dává pan opera za oltárem skoncila, zhasla se na oltáii zase farár s ltostelniky a ministranty na svętla a zástup divoce hrnul se ven ze dverí, a]).)- ú tę k, jakoby Bozský Vykupitel za trestuhodnęjší na vzdechu si oddcchunl. povazoval ty, kterí podobné škandály trpí, nezli Taková poboznost konávala se na velký ty, kterí je provádęjí. To konecnę probudilo zdejší pátek u sv. Josefa — bez knęze, bez modliteb. arcibiskupskou konsistor z olympického spánku, Minulého roku, na štęstí ! neodbýval se jiz zase tak ze odhodlala se k vydání rozkaze všem du- r o n h av ý k o ne e r t a máme za to, ze ordinariát chovním správcűm męstských far, aby (poslyšte!) nedopustí více, aby se zuesvęcoval stánek Pánę uchopili se primęrených prostredkű, n r velký pátek, aby trpęna byla d i va d e 1 n í 1 i- jimiz by se podobné škandály, jako se nedávno t u r g i e v posvátné síni, aby nohama šlap ny pri hudební produkci v cbrámę august. udály, za- byly predpisy církevní o obradech velkého pátku. mezily. -- Ovšem, nejlepším prostredkem bylo by Kdyz protestant bez obęti, bez knęze, bez zavedení staré klassické hudby církevní — nej- oltáre ve své grabmusice" na velký pátek k pouhé dríve v kostele sv. Štępána a tak dobrým príkla- hudbę útocištę bére, pochopuje se. Nemá nic ji- dem az k poslední vesnické kaplicce. Avšak mnę ného. Zbavil se liturgie a zbyla mu pouhá šlupka. se zdá, ze to s reformou církevní }tudby jde obrá- Kdyz však katolík, zejmena v kostele klášterním, cenę od kaplicek výše a výše a az budou všechny vznešenou, velkolepou, úchvatnou liturgii velko- chrámy hntlebnę zreformovány, bude se ve vele- pátecní jen tak ledabyle odbývá, za to však na chrámu ríše vrzati na starý — flašinet 1. neliturgicJton ,grabmusiku' bez knęze a bez po- Verejné oznamování hudebních programű ko- bazuosti veškerou pozornost obrací: jak nazveme stelních. Nesluší napred oznamovati novinami pro- takové pocínání? gramy hudební, které o sluzbách Bozích v kostele Velký pátek poskytuje ItudebníkPG prtírę církev- prednášeti se mají. Uhodíme clo kostela bez po- nínax tolik bohaté látky i prílezitosti, aby umęním zvání — z povinnosti. Le pri slavných sluzbách Bo- hudebním oslavil vznešenou bohosluzba, ze pri zích kűr po dűkladné prípravę vzdy se snazí, aby dle svędomitém vykonání toho, co na ten den vykonati mozrtosti a sil svých oslavil bohosluzbu n e j dű- má, na mimorádnou ,grabmusiku" vęru ani casu, s t oj nęj i, o tom mezi katolíky nemá býti ani nej- ani sil nezbývá. menší pochybnosti. Divadelní oznamování odporuje Kdo dűstojnę oslavil bohosluzbu, dosti ucinil. duchu katolické liturgie. Do opery se chodí za To ostatní budiz popuštęno koncertní síni. Ku hudbou, do kostela za pobozností. Kazdá nedęle ctí rozumných prazských umęlcű hudebních bn 7iz a kazdý svátek p o c e 1 ý r o k svędomitému redi- podotknuto, ze dobre vędí, co do kostela sluší a teli kuru poskytuje prílezitosti, aby vęnoval Hos- co do koncertní sínę. Jsme jim díkem zavázáni, podinu to nejlepší, co má a co umí. Kolik nedęl ze predešlého t3dne na Lofinském ostrovę pred- a svátkií do roka, tolik cítá se hedeb- nesli poprvé v Praze nesmrtelné dílo velikáata n i c h slavností, pcrlivę pripravovaných. Ne- S e h a s t i an a B a e b a.. „Paasions-Mesik” dle evan- trcba tedy notinanti rozhlašovati, co samo od sebe gelia sv. 1liatuušc okap. L'G, a 27.) od nęlw v hudbu se YyrozurlUlu. | ||||
|