Zpěv obecný při službách Božích, a kůry literátské
Ročník: 1874; strana: 63,
Přepis ke stažení ve formátu MS Word [0 kB]

  PŘEDCHOZÍ   zobrazovat jako obrázky [jpg]      NÁSLEDUJÍCÍ  
Vychází vždy Jen frankované listy

5. každého měsíce. přijímají se.

Rukopisyredakci za-

Předplatné, c~ 6 slané nevracejí se.

jež činí ~idSOp1S Dopisy, týkající se

s zásilkou č redakce, budtež za-

poštovní

nacel' rok r. m. zl. 2 pro katolickou hu dbu posvátnou S sílány franco

y Ferdinandu Lehnerovi

napúllcta „ 55 1,

vIfarlíně,č.234.

přijímá pouze na je- v l'ecliácli, na Moravě a ve Slezska. Reklamace zasílány

dvou dob

dmi z těchto

administrace Majitel, vydavatel a redaktor: budtež do expedice

v Praze, rúžová ulice

v Karlíně, Číslo 234. E R D I N A N D E H N E R. Č. 5, II.

Cia710 [. V Rraze, dne 15. ledna 1874. Ročník I.

Ctěným čtenářům.



„Má-li hudba církevní vytknutého účele dosíci a nemá-li jmenu svému nevěrnou býti, nutnč se vyžaduje, aby jako ostatní umění církevní co člen do velikého organismu vřaděna á autoritě církevní podřízena byla. Není obavy, že by tím s výsosti vlastni sestoupiti, neb jakýmkolivčk spůsobem snížiti se mčla.

„Naopak ! Církev ctí hudbu spůsobem obzvláštním a povznáší ji na výšinu, na jakou by bez Církve nikdy nebyla vyšinula se. Co Církvi jest nejsvětějšího, nejvznešenčjšfho — bohoslužba, obět, hudbě církevní odevzdala k oslavč a jakkolivěk nevylučuje téř ostatní umční, vykázala přece hudbě církevní místo nejvznešenčjší. Prostřednici mezi Bohem a člověkem, Církvi jest jednak mluviti s Bohem, jednak mluviti s človčkem. Obrací-li se k člověku, užívá obyčejně mluvy neb umční stavitelského a výtvarného, rozmlouvá-li však s Bohem, m o dli -1 i se — p é j e. Zpěv chrámový jest nejslavnčjšfm tvarem modlitby církevní.

„Kristus učil kdysi apoštoly modlitbě. „Modlíce se,” pravil, „nemluvte mnoho, jako pohané, nýbrž rcete: Otče náš, jenž jsi na nebesích.” Otčenáš jest pravzorem modlitby, každá prosba, která před trůnem Hospodinovým milostivého vyslyšeni dojiti má, v Otčenáši vice neb méně se zahrnovati, neb alespoii s nim souhlasiti musí; všeliká pravá modlitba jest zajisté toliko variaci Otčenáše.

„Však jako modlitba má. též i liudba chrámová v Církvi katolické pravzor. C h o r á 1 j e s t j e j f m 0 t č e náš e m. Všeliká pravá hudba církevní má tedy býti pouhou variaci chorálu; Um cfrkevnějšf snad jest, čfm bližší jest chorálu, čím více však se vzdaluje od chorálu, tím více výbornosti pozbývá.

„Posledního věku hudba církevní krásný úkol však se zřetele pustila; mluvila ještě sice k člověku uměle, ale nedovedla již posouditi, kterak s Bohem mluviti dlužno ; řeč její byla velmi krásnou deklamací, ale modlitbou nebyla. Nezazlíte, když vzhledem ku poblouzenf a zlořádu dovolím si poukázati na známé podobenství v evangelium.

„Církev má totiž dvě dcery, jimž dala určeni, aby oslavovaly služby Boží. Starší dcera, vzavši původ z večeřadla Jerusalémského, jest liturgie; druhá jest zpěv církevní, rovněž až do prvnícli věků křestanských dosahující. Mladší dcera vzala od matky podíl, opustila mateřský dům, sloužíc svétu a smyshlosti. Uprostřed bídy však vzpomínala konečně na pře(lešlé věky, poznala vlastni pobloudění a pravila sama u sebe: Vstanu a navrátím se k matce a vyznám: Matko! zhřešila jsem před tebou a před dvorem nebeským.

„Návrat hudby církevní umožniti a kroky její urychliti jest účelem Jednoty Cecilianské. Církev, matka, jsouc pina radosti nad návratem ztracené dcery, s otevřenou náruči v ústrety jí přichází. Starší dcera, liturgie, nenásleduje příkladu staršího bratra v evangelium, nehněvá se pro lásku matky, nýbrž raduje se, že opět spojena jsouc s na-vrácenou sestrou, oslavovati lze katolickou bohoslužbu.”

Slovy těmi oslovil biskup v Fichst~ttu, nejd. pan František Leopold svobodný pán z Levnrodu, třetí valnou hromadu všeobecné německé Jednoty Cecilianské dne 5. záři 1871. Úmyslne opomfjím potřebnost reformy církevního zpěvu potvrzovati doklady

1
  PŘEDCHOZÍ        NÁSLEDUJÍCÍ